Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Toimeentulon perustana maanviljelys
Ammattien eriytyminen
Oikeat ammatit
Ukko- ja akkavalta puntarissa
Lomarangastoiminta ja maatalouslomitus
Maanviljelyksen kehitys
Kodinhoitoapua tarvittaessa
|
Toimeentulon perustana maanviljelys
Maanviljelys on Nummijärvellä ollut kaikkein ensimmäinen elinkeino ja
maanviljelijän ammatti tärkein ammatti. Maasta on saatu leipä ja
toimeentulo, ja maassa on ollut uuden kasvun siemen. Maahan on aina
perustunut lähes kaikki, kulttuuri ja harrastuksetkin. Muut ammatit ja
tekijät ovat nivoutuneet iät ajat tavalla tai toisella maahan ja
maanviljelykseen, ja tätä muuta puuhastelua on pidetty "joutavana
hömpötyksenäkin".
Kylä kasvoi maata viljelevän väestön mukana. Kehitys toi hiljalleen
monenlaisia työntekijöitä. Maata muokkaavat talonpojat tarvitsivat
työkaluja ja kulkuneuvoja. Kaikenlainen itse tekeminen oli tarpeen.
Vaihdannaistaloutta harjoitettiin.
Luonnonmukainen vaihdanta sujui suurin piirtein tähän tapaan:
Minä keherään sulle ja sinä annat villoja mulle tai kräätälööttet
housut.
Pajoota mulle reen raurat, minä teen puuosat. Saat multa nelikan särkiä,
kun annat pieksut. Tuo rankakuorma, niin minä maalaan sun
taloos.
Ammattien eriytyminen
Edellä kuvailtu elämäntyyli hallitsi kylän arkipäivää pitkään, samoin
talkooperinne. Kehityksen myötä työnteosta alettiin maksaa rahallista
korvausta. Suutarit, räätälit, sepät yms. alkoivat eriytyä omiksi
ammattiryhmikseen.
Nummijärven taitajista ja heidän
ammattinimikkeistään
mainittakoon Vilias kräätäri Nummenpuolelta, ränkimestari Jeremias
Lähdekorpi Nummijärven eteläpäästä ja Lapin nikkari Lapinluomalta,
Lapinluoman Einolla oli paja, ja hän oli lisäksi taitava kivimies. Sulho
Rantamäki teki suutarintöitä Viitalan numerossa. Jaakko Haapaniemi
nikkaroi ja oli ränkimestari. Vainion Maria kräätäröi ja teki täkkejä
Franttin puolella ja Nummijärven Tyyne Nummenpuolella. Aleksanteri
Saranpää vasta oli "päältäotettu" nikkari. Juurakonmäessä pajootti Viljami
Juurakko ja veljensä Jeremias. Seppä Sampan paja oli Pihlajanmäessä.
Kalliomäellä oli paja ja kaksikin seppää, isä Niko ja poika Paavo. Iisakki
Viitala suutaroi oikein konehella. Aleksanteri Sanssin paja oli koulua
vastapäätä. Santeri pajootti, teki kehtolavittoja ja maalasi. Kytöviidan
Kauko teki pajansa Kärrytöyrälle. Hänen Terttu vaimonsa oli taiteilija, ja
poika Kalevi taituroi mitä vain.
Vaikka järven rannalla asuttiin, ei kalastusta ammattina harjoitettu, vain
omiksi tarpeiksi kalastettiin. Kivistön, Kalliomäen ja Viitalan Juuseen
nuottakunnat olivat ehkä merkittävimmät kalastuskunnista.
Tämän ajan ammateille oli luontaista yrittäjäperusteinen ajattelu
työnteosta ja sen tekemisestä. Töitä tehtiin aamusta iltaan melkein
tauotta - mitä nyt välillä "oikaastihin ehtoopäivällä" ja huilattiin - ja
taas jatkettiin. Lomaa ei saanut kukaan, mutta pyhinä oli vapaata.
Oikeat ammatit
Koulun, kaupan ja meijerin myötä tuli uusia niin kutsuttuja oikeita
ammatteja: opettaja, meijeristi, meijeriapulaiset, kaupanhoitaja,
kauppa-apulaiset ja koulun keittäjä-vahtimestari. Tyypillistä näille
ammattikunnille oli, että työstä maksettiin rahapalkka ja työntekijöillä
oli oikeus pitää palkallista lomaa.
Aika kului ja alettiin "henkimään", että maanviljelijäkin saisi lomaa,
mutta
varsin tavallisia olivat kommentit: "Milläs maanviljelijä lomalle
lähtöö
ja mihinkä sitä kotuansa pitääs lähtiä? Ei sellaasta askarehen tekijää
ookkaa, jonka minä navettahani päästän". Näin ajateltiin, mutta
askaresmies kelpasi kuitenkin silloin, kun mentiin häihin tai
hautajaisiin.
Ukko- ja akkavalta puntarissa
Kun sitten vihdoin maatalousväestön loma-asioista ja -oikeuksista oli
päätetty lakisääteisestikin, riitti päätöksissä pohtimista pienemmissä ja
suuremmissakin taloissa:
"Valtiovalta ja MTK rustasivat sellaaset säärökset, jotta lomalle
pääsöö
maanviljelijäki, mutta emäntä ei mitää lomaa tartte. Eihän se tee oikiaa
työtäkää. On kaiket päivät tuvas ja ehtoon aamuun kävääsöö askarehet
tekemäs. Isäntä ei mee navettahan, kun se kerran on isäntä. Sonnanluontiki
kuuluu emännälle, niinkun muuki navettatyö. Siinä emäntä sitte kerkiää
vielä askarenhenvälis rukihinleikkuulle ja laittamahan riihiväelle ruaan.
Ehtoolla joutessansa sitte saa ruveta kutimelle ja lämmittää saunan.
Saunavesi lämpiää paras samalla, kun emäntä pitää lämpimääsvalakiaa.
Samalla sitte kun tuoo lämpöösen veten saunahan, niin heittelöö miehille
löylyä, jottei niiren tartte kurkootella löylynapon kans. Niin jotta
oikiastansa
mitäs se emäntä lomalla teköö, kun ei se sinne oikeen näytä
kerkiävänkää."
Vaikka emäntä teki sen seitsemää työtä, hän ei lomaa saanut. Vähitellen
kuitenkin huomattiin, että ehkä maanviljelijä-emäntä sittenkin tekee
ansaitusti lomaan oikeuttavaa työtä siinä missä isäntäkin.
Lomarengastoiminta ja maatalouslomitus
Maatalouslomittaja oli täysin uusi ammattinimike ja ammatti. Nummijärvellä
maatalouslomitus alkoi vuonna 1980 tuntipalkkaisena ja kunnallisena.
Lomitustoiminnan myötä tuli kylälle täysin uusi ammatinharjoittaja ja
ammattinimike, maatalouslomittaja. Nummijärven ensimmäinen
maatalouslomittaja oli Maija-Liisa Talvitie. Rauni Koivisto jatkoi hänen
jälkeensä.
Lomarengastoiminta käynnistyi Nummijärvellä 1984. Hankkeen alullepanijana
vaikutti merkittävästi Päivi Hongisto. Hän kiersi maataloissa puhumassa
lomarengastoiminnasta ja innosti talollisia toimintaan mukaan. Päivin
kotona pidettiin palaveri, ja sen tuloksena syntyi lomarengas, johon
liittyivät Voitto Pihlaja, Paavo Rantala, Pentti Jyrkiäinen, Arvo Kytölä,
Antti Hietakangas ja Pentti Santala sekä myöhemmin Esa Kalliomäki ja Pasi
Talvitie. Lomaa tilat saivat kotieläinyksikköjen mukaan 10-12 päivää
vuodessa.
Lomittajan töihin kuuluivat kaikki navettatyöt lannanluontia myöten.
Tiettyä ennakkoluuloa herätti, kun vieras ihminen tuli töihin "meirän
navettahan". Pian lomittaja oppi hallitsemaan meirän navetan työt ja tuli
tutuksi. Hän oli tervetullut taloon ja häntä odotettiin. Sanottiin:
"Silloon isännille kiirus koittaa, kun lomittaja tuloo." Käsinlypsy oli
lomatoiminnan alkaessa melkein jo taaksejäänyttä elämää. Kun oli
lypsykone, niin isännätkin alkoivat vähitellen tehdä navettatöitä.
Lomittajan luontaisetuihin kuului toiminnan alkaessa talosta ruoka.
Myöhemmin käytäntö muuttui sellaiseksi, että tarjottiin kahvia ja
jotakin haukkaamista. Suurempien karjojen lomitustöissä
maatalouslomittajalla oli oikeus saada avustaja. Yleensä lomittaja
käytännössä toimi kuitenkin yksin. Toisen työ korvattiin siten, että
talossa tehtiin joitakin tehtäviä etukäteen valmiiksi. Tehtävät muuttuivat
muutamassa vuodessa maatilojen koneellistumisen yleistyessä. Lanta
kuljetettiin koneellisesti, samoin rehut. Tuorerehuakaan ei enää tarvinnut
vedättää tarikon ja kottikärryjen kanssa. Joitakin sovittamisvaikeuksia
lomarengastoiminnassa on ollut Lähinnä useamman samanaikaisen
lomitustarpeen hoitamisessa. Kahdelle tilalle kun yksi lomittaja ei
samanaikaisesti repeä. Tosin nämäkin ongelmatilanteet ovat yleensä
soviteltu. Kiitos lomittajan hyväsydämisyyden!
Eläinlääkintä- ja siemennysasiat eivät kuulu lomittajalle. Käytännön
lomitustyössä lomittaja on kuitenkin vuosien varrella joutunut kohtaamaan
mitä moninaisimpia tilanteita. Joskus on haettu jyviä naapurin aitasta,
lehmä on pudonnut lietelantakouruun tai kuollut pellonojaan. Näistä
tapauksista lomittaja ei ole joutunut tilille, vaan ne on kirjattu force
major vahingoiksi. Karjasuojien siivo on vaihdellut jonkin verran, vaikka
isäntäväki on kyllä jälkensä siivonnut. Lomittajan kohtelu on ollut
asiallista. Haastattelijan kysymykseen: "Lomitus taitaa olla kivaa?"
tulee vastaus: "No mikä siinä nyt niin kivaa olis ollu." Maatalouslomitus
lomitusrenkaan taloissa on niin vastuullista, että se antaa mielekkyyttä
ja kantavuutta tekemiselle. Lomittaja pitää työstään todeten: "Aina se
tehdastyön voittaa."
Päivi Hongisto työssään
1980-luvulta lähtien maitotilat ovat pikku hiljaa vähentyneet
Nummijärvellä viljelijäin ikääntymisen ja valtion toimenpiteiden takia.
Tästä syystä Lomitusrengas lopetettiin vuonna 1994. Lomitus muuttui
kiertäväksi, jolloin työpaikat ovat milloin missäkin. Päivittäistä
työmatkaa saattaa kertyä kymmeniä kilometrejä. Korvausta matkoista saa
kuitenkin vain yhdestä matkasta päivää kohti.
Lomitusjärjestelyn ansiosta maatalousammatissa toimivat ovat saaneet
uudenlaista vapautta työhönsä. Monet nuoren polven maatalousyrittäjät
lähtevätkin "lomittajan jaloista" hyvin ansaitsemalleen, todelliselle
lomalle.
Päivi Hongiston lisäksi Nummijärvellä ovat lyhytaikaisempina lomittajina
toimineet Taisto Tammela, Ari Rantala, Kaija Hakala, Marja-Liisa Metsomäki
ja Matti Vatunen.
Maanviljelyksen kehitys
Nummijärven alueella maanviljelyksen kehitys on myötäillyt koko Suomen
tilannetta. Maanviljelys on vähentynyt rajusti. Maanviljelystiloja
Nummijärvellä oli vuonna 1998: Paavo Rantala, Timo Pihlaja, Pentti
Santala,
Esa Kalliomäki, Ari Rantala, Timo Lammi, Kari Kulmala, Rainer Kulmala,
Helge Talvitie, Aaro Rantala, Leevi Harjaluoma (lopettamassa), Seppo
Talvitie, Mikko Hietalahti, Jari Lehtinen, Hannu Viertola, Esa Hakala,
Reino Riikonen, Veikko Pohjonen, Antti Metsomäki, Verne
Hietalahti.
Maanviljelystiloja on yhteensä vain 19. Muutama vuosikymmen sitten maitoa
tuotettiin lähes sadalla tilalla Nummijärvenkin alueella.
Maanviljelystilojen lisäksi kylässä on Pulmu Pihlajamäellä sikatila ja
Pasi Talvitiellä lammastila.
Kodinhoitoapua tarvittessa
Toinen täysin uusi ammatti on kodinhoitajan toimi. Takavuosina kun häihin
mentäessä saatiin kotomies, niin tämä teki molemmat sekä kodinhoitajan
että maatalouslomittajan tehtävät. Tämän vuosituhannen lopulla
kodinhoitajan tehtävät on eriytyneet selvästi omaksi ammatikseen.
Käytännön työtilanteet vaativat kodinhoitajilta monialaista taituruutta
vanhusten, lasten ja usein sairaidenkin kodinhoitotehtävissä. Näitä
ammatti-ihmisiä Nummijärvellä ovat Sirpa Lähderanta, Kirsti Moisio ja
Kirsti Olkinuora.
Kodinhoitaja Kirsti Moisio työssään Kyllikki Haapaniemen luona
|