Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Mustalaasvierahia
Saarnamiehiä
Manun ehtoollinen
|
Mustalaasvierahia
Mustalaiskuormat olivat tuttuja Nummijärven teillä vuosikymmenet.
Mustalaisvieraista vakituisimpia olivat Konstu ja Iita Lanti ja Liinu Romu
sekä Jalamari Tuohimäki. Vakituisia kyläpaikkoja löytyi Hietamatissa,
Kulmalassa, Lautamäessä, Kalliomäellä, Viitalassa, Juurakossa,
Lähdetkorvessa, Mäenpäässä ja Kulmalan Herran luona.
Juurakkoon saapui kesällä heinäaikana tummia vieraita ja he pyysivät
ruokaa. Talon väki oli seivästämässä heinää. Juurakon "äitee" kertoi
vastanneensa, että seivästetään nyt ensin porukalla nämä heinät ja mennään
vasta sitten syömään. Vaan eipä sopineet heinätyöt tummille ja ilman
ruokaakin tuntuivat pärjäävän ja jäivätkin.
Eräänä joulunakin tutut tummat vieraat asettuivat taloksi entiseen
tapaansa Juurakossa, jossa väkeä omastakin takaa tuolloin oli 15 henkeä.
Ja niin sitten tummien ja valkolaisten yhteinen joulu vietettiin, eikä
kummaltakaan taholta suurempia murinoita kuulunut.
Kalliomäelle tuli kerran mustalaisvieraita seitsemällä hevosella. Porukka
pyysi Kalliomäen Nikolta lupaa saada keittää lammasperunoita. Niko vähän
vastusteli: "Voitta vaikka varaastaa, kun teitä on nuon palio". Lupa
kumminkin heltisi. Tummat latasivat pyykkikiville suuren valurautapadan,
jossa oli kierretty "kripa". Pataan pantavaksi tummat olivat saaneet
hevosen vaihdossa lampaan. Lammaspataa odotellessa Iita siinä Konstua
kehuskeli: "Kyllä sinä Konstu oot hyvä kauppamies, kun sait lampahan
hevoosen väliä." Lammas tapettiin ja lihat pantiin välittömästi pataan.
Muutamat naiset pistelivät raakaa lihaa suuhunsa jo lahtauksen aikana.
"Kakarat" kiersivät lähitaloissa kerjäämässä leipää ja saivatkin.
Perunoitakin saatiin pataan kiehumaan ja koko lammas keitettiin kerralla.
Ruokailun jälkeen koko "mustalaasrevohka" lähti taas jatkamaan
matkaansa.
Saarnamiehiä
Saarnamiehet ovat kuuluneet Nummijärven katukuvaan iät ja ajat. Tunnetuin
heistä oli velii Jussi Ojainväli, joka paremminkin Ojaanvälin Jussina
tunnettiin. Jussi oli kotoisin Kurikasta ja itseään hän kuvaili
seuraavasti: "Minä olen kuin enkeli, luonnon lapsi murheita
vailla."
Jussi kulki "suomet ja saaret" Karjalaa myöten. Hän oli oivallinen
tarinankertoja, jota pidettiin taloissa "täyspoortissa". Jussilla oli
kymmeniä kalajuttuja Sotkanluomalta, Talasluomalta ja monista kiehtovista
paikoista. Emännät vain joskus moittivat, kun Jussi "pirskahutteli
tupakkisylykiä" lattialle. Saarnamiehenä hän kumminkin oli pidetty.
Työnteko häntä ei suuremmin houkutellut, vaikkakin hän Kalliomäellä kuokki
kolme peltoa. Hänellä oli kylä- ja sananjulistuspaikkoja esimerkiksi
Saranpäässä, Kalliomäellä, Viitalanpiirissä Harjun Iiskan luona,
Lähdetkorvessa jne. Jussin polkupyörän "takajopparilla" oli vanerista
tehty kapsäkki, jossa kulki mukana koko hänen maallinen omaisuutensa.
Kapsäkin sisältö oli ainakin seitsemän säpin takana. Tiettävästi kukaan ei
koskaan päässyt kurkistamaan laukun sisälle. Ainakin lapsia tämä monen
munalukon takana oleva aarrearkku kiinnosti ylettömästi.
Hurskaana miehenä Jussi tulkitsi pyhän kirjan sanat juuri niin kuin siellä
sanotaan siltäkin osin kun pipliassa kehotetaan "Annettakoon viinaa
murheelliselle". Velii Jussi oli useinkin murheellinen ja kerrotaan, että
kun hän kerran yhdessä Iiskan kanssa oli tunnusteluretkellä Kauhalammilla,
hän paluumatkalla ehdotti Iiskalle: "Eikähän piretä seurat?" " Ei, ei hyvä
velii, annetahan ny syntien vähä tasaantua", tuumiskeli toinen.
Kiimaharjussa julistajavelii oli väsyneenä maastoutunut, ja sieltä
Harjaluoman Leevi saatteli hänet tuvan lämpimään, jossa kuultiin velii
Jussin kommentti: "Kyllä taivahaski ilootahan."
Jussilla oli aivan omat laulunsa, kun hän piti seuroja. Muistiin on jäänyt
esimerkiksi "On Herralla vaunuja tuhansin, mutta sama kai se lie, mitkä
vaunut ne vie sinne kotiani taivaasehen" sekä "Siilas ja Paavali saivat
vankilan vaivat ja Johannes Batmoksen luolassa erakkona ollessaan.."
Saranpäässä pidettyjen seurojen päätyttyä Kulmalan Arvo Eemeli otti
puhujan suurilierisen hatun ja pani sen kiertämään seuraväen keskuuteen.
Saatuaan hatun takaisin Arvo kumosi kolehdin Saranpään pöydälle ja velii
koukkasi oikealla kädellä koko kolehdin taskuunsa todeten "Tulipa taas
vähä".
Veljen hartautta ei kukaan kovin kyseenalaistanut. Hänellä oli oma
uskonkäsityksensä, jota hän muillekin julisti ja jonka varassa maallista
matkaansa teki. Seudulla oli toki muitakin hengenmiehiä, joista mm. Vilias
Kräätäri, Raition Kalle, Proti Heikki ja Isojoen Jaakko julistajina
tunnettiin. Joku isäntämies oli eräänä keväänä moittinut: "Kun nuota
ruukuusäijiä kulukoo niin tihiää, jotta ei saa kylyvöjänsäkää tehtyä".
Leander Arvola muisteli sellaistakin, että Proti Heikki se vasta oli
semmoinen saarnamies, joka seurojen jälkeen nosti akkojen hamehekki ylähä
- eikö Ruura?".
Manun ehtoollinen
Opettaja Vanamo järjesti seuroja Nummijärven koululla useinkin. Kerran
puhujana oli itse kirkkoherra Albert Ahtola. Toimitettuaan kirkonmenot hän
tiedusteli, halusiko kuulijoista joku osallistua ehtoolliseen. Sillä
kertaa sattui niin, että vain Manu Kalliomäki meni etupulpettiin istumaan
ehtoollista varten. Kirkkoherra ripitti hänet ja jätti viinimaljan Manun
eteen pulpetille. Manu-paappa otti ja "hujahutti" koko viinimaljan
sisällön kerralla suuhunsa ja pyyhkäisi päälle. Tämä toimitus ei
kuitenkaan herättänyt sen suurempaa hämminkiä, vaan koko asia kuitattiin
vain hiljaisesti tapahtuneeksi.
|