Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Riihiaika
Riihen pistäminen
Riihen kiuas ja lämmittäminen
Riihen purottaminen ja puinti
|
Riihaika
Leikkooaijan jäläkihin tuli riihiaika, kun kykähät ja ruisjalaat eli
varijalaat oli seisonu pellolla jonki aikaa, ilimoosta riippuen viikon
verran. Elot ajettihin elolavalla tai pitkällä lavalla. Kovapyöräästen
kärryjen päälle tehtihin erityysen pitkä lava, johona oli pitkät karikat
molemmilla syriillä. Kerralla tuotihin 8-10 jalakaa riihen työ. Kun oli
isoo riihi, niin sinne mahtuu 40 jalakaa kerralla. Jos oli kuivaa ilimaa,
niin lyhtehet oli kuivia.
Riihen pistäminen
Kun elokuorma oli tyhyjätty riihen laattialle ja lisää oltihin hakemas,
alakoo riihen pistäminen eli täyttö. Mies nousi riihen parsille tai
loitoolle. Soli riihen pistäjä. Pistäjä järiesti parsista 4-5 partta
kerralla vieretysten ja raot joka välihin. Raot piti olla parahan
kokooset, jottei lyhtehet puronnu väliistä riihen laattialle. Parret oli
seinästä seinähän. Pitkiä parsia oli 15 jaettuna kolomehen osahana. Nuo
parsipuut oli tehty viistuumaasista kuusen puista, jokka oli suoria ja
sileetä. Savu oli ne kyllästäny ja färiänny tumman kiiltäviksi. Parsipuut
oikeen helää, kun niitä siirrettihin.
Lyhkääset parret oli samas järiestykses kun pitkäkki. Kiukahan päälle ei
parsia tehty. Parsien syreelle kiukahan kohtahan tehtihin oheet jonki
kokoosista pyöreestä riuusta. Oheet eli suoja-aita esti lyhtehien
joutumisen kiukahalle. Riihen pistäjä istuu rattasreisin parsilla, ja
apulaanen nosteli norhalla, puupiikkisellä hangolla, lyhteetä lyhyres
kerralla. Lyhtehet pistettihin pystyhyn partten päälle tyvipuoli
alahappäin, tähkäpää ylähäppäin. Pistäjä siirti ittiänsä puo ja selekä
erellä aina sen verran kun tartti. Viis partta kerralla täytettihin. Työtä
jatkettihin niin kauan kun parsia riitti. Jos lyhtehet oli ja jalalla
kuivanu hyväksi, niin riihi kuivi kahares päiväs puintikuntohon.
Riihen kiuas ja lämmittäminen
Kiuas tehtihin riihen nurkkahan nuon kaks metriä kertaa
satakahareksankymmentä senttiä kokoosena. Pesähän mahtuu metrin haloot,
jokka varattihin riihimarkille aijoos. Ne piti olla hyviä ja kuivia koivun
halakoja. Huonoolla puilla ei riihtä yritettykää lämmittää. Riihen
lämmityshaloot piti pinota hyvin, jotta ne kuivi kunnolla.
Kiukahan ympäryskivet tehtihin porakivistä ja kiilakivistä valavaten
ylähäppäin soukentamalla. Kiukahan pohoja muurattihin savesta.
Päällimmääseksi pantihin pieniä kipinäkiviä, jottei valakia ja säteet
tullu läpitte. Suupelli tehtihin sen verran vahavasta pellistä, jottei
siitäkää valakia läpi pääsny. Riihi oli viis metriä korkia sisältä.
Välikatto tehtihin puusta ja välikokkihin pantihin mättähiä täytteeksi.
Soli hyvä katto, kun vain mättähät otettihin uten.
Lapinluoman riihen kiuas
Ruumenet ei keriinny täytteeksi. Ne syötettihin elukoolle. Kiukahan vetua
säärettihin riihenseinäs olevilla luukuulla. Kun riihtä lämmitettihin,
niin kerralla poltettihin nuon pari pesällistä. Yöksi ei koskaa jätetty
valakiaa pesähän. Riihen lämmitys piti teherä taiten, jottei krökynny
noloosti valakian kans. Riihimarkki oli sen verran tärkiä paikka taloos,
jottei sitollu varaa polttaa. Riihen laattia tehtihin niskaan päälle
pannuusta halaaspuolikoosta, jokka päällystettihin savella ja valettihin
tervankusella. Riihen ovi oli suunnillensa metriä korkia. Oven leveys oli
metrin paikka. Kynnys tehtihin korkia. Tälläänen korkia kynnys tehtihin
siitä syystä, jotta piikkilavalta oli heleppo täyttää riihtä. Ovi tehtihin
ykspuoloonen tai kakspuoloonen. Kakspuoloonen ovi pysyy paremmin kunnos ja
oli helepompi aukaasta. Sei ottanu kuorman syriähän niin pahoon kun
ykspuoloonen. Saranakki pysyy paremmin kunnos. Ykspuoloosen oven saranat
pakkas antamahan periksi ja ovi muutoonki retkotti vinos. Muutamis riihis
oli oikeenki hyvin teheryt ovet, jokka kertoo sekä tekijän jotta isännän
asiallisuuresta.
Lapinluoman riihen ovi
Riihen etehen tehtihin riihen röytä, avonaanen katos, johonka sai tuora
pari kuormaa eloja sateen suojahan. Muina aikoona röyrän alla
säilytettihin kärryjä ja muita kaluja sateensuojas. Röyrän alta nousi
tikat luuvahan. Luuvanovi oli suunnillensa samanmoinen kun riihen oviki.
Oven etehen tehtihin ulukoneva laveri, jostoli hyvä astua luuvan
laattialle.
Lämmityksen aijaksi riihen laattialle levitettihin joku roiti tai matto,
mikä ny sattuu olemahanki. Tämä tehtihin siitä syystä kun lämmityksen
aikana alakas eloosta, lyhtehistä, putoolemahan pieniä elukoota, matoja ja
kaikenlaasia köntiääsiä. Nämä elukat köntii maton alle laattialle, josta
ne sai sitte heleposti lakaastua pois. Näin vilia puhuristuu täyrellisesti
maroosta ja turhista elukoosta.
Riihen purottaminen ja puinti
Sitte kun riihi oli kuiva, alaattihin puintihommat. Riihi-isäntä, joka oli
seinähänlyöjä, meni ensimmääsenä varahin aamulla purottamahan riihtä.
Parsilta purotettihin jonku verran lyhteetä laattialle. Sitte alakas
seinähän lyönti. Mies otti lyhtehen kainalohonsa ja löi muutaman kerran
luuvan puoloosehen seinähän. Jyvät putos kuivista lyhtehistä laattialle ja
seinähänlyöjä läjäs lyhtehet yhtehen läjähän riihen laattialle.
Monis paikoos oli vakituunen seinähänlyöjä. Soli kunniatehtävä ja arvokas
asia, jonka teki yleensä taloon vanhin mies. Soran aikana Franttinpääs oli
vakituunen seinähänlyöjä Vainion Ville. Ville pruukas tulla kysymähän:
"Joko flikka sun riihes on kuiva?".
Kun muu riihiväki tuli luuvahan, niin riihi-isäntä rupes antelemahan
lyhteetä palakinluukusta luuvan laattialle. Laattia oli tehty reirun
metrin korkeurelle niin, jotta alaha jää ruumenkoija. Kaikis riihis ei
ollut luuvaa ollenkaa, oli vain riihen oven eres tappolaattia. Luuvan
laattialle levitettihin lyhteetä yksi kerros niin, jotta tähkäpäät tuli
vastatusten. Riihenseinä oli palakinluukun kohorasta kulunu silooseksi kun
sontiaasen selekä ja kiilti yhtä lujaa siitä syystä, kun samahan paikkahan
lyötihin seinähän kymmeniä vuosia.
Luuvas oli kerralla pari kolome henkiä. Lyhtehien siteet katkoottihin
veittellä ja oijoottihin tarkoon tähkät lyhteen päälle, jotta kaikki jyvät
saatihin taltehen. Sitte alaattihin tappamahan varstoolla. Varsta oli
parin metrin varres olova nuon puolen metrin klupu-varsiyhyristelmä. Klupu
kiinnitettihin nahkaremmillä vartehen. Joihinki klupuuhin oli tehty
sinkilä, josta kiinnitettihin . Toisis taas oli pelekkä reikä ja siitä
pujotettihin nahkahihina monin kerroon ja solomettihin tiukkahan
umpisolomuhun.
Palakin luukku ja luuanseinäs roikkuu klupu eli varsta
Kaikilla luuvas olijoolla oli varsta. Kaikki lyhteet mentihin tappaan
järiestykses ja sitte lyhteet puristeltihin niin, jotta jyvät varisi
luuvan laattialle. Puristelminen piti seki teherä järiestykses niinkun
kaikki muuki toiminta luuvas ja riihes. Kyllä soli tomuusta ja kovaa
työtä. Siä tuli nokiseksi ja likaaseksi kun riihimiehet.
Luuvas lyötihin kaksoosta tai kolomoosta. Kun ruvettihin tappamahan. Kun
kaksoosta lyötihin, kuuluu ympäristös tasaanen tik tak tik tak ääni, kun
kolomoosta lyötihin, kuuluu tik tak tik. Järvelän tupahan asti kuuli, kun
Lammin riihes lyötihin kaksoosta tai kolomoosta.
"Koska mun vooroni on?" kysyy Pekosen Matti Lapin Yrjöltä ja Haapaniemen
Pentiltä. Kolomoosta siinä ruvetahan lyömähän
Kun lyhtehet tuli puristelluksi, ne koottihin kniipuuksi niin, jotta
tähkäpuolet pantihin keskelle päin ja koottihin aikamoinen olokilyhyres.
Lyhtehen siteeksi otettihin tukku olokia kätehen ja solomettihin
tähkäpuolelta umpisolomuhun. Sen jäläkehen siretvärkki halakaastihin ja
pistettihin pieni tukku olokia solomun alle poikkipäin. Sitte ruvettihin
kiertämähän niin, jotta voorootellen tuikattihin sirettä kainalon alle ja
välis kierrettihin.
Lyhtehen siteetä tehtihin valamihiksi etukätehen riihipäivää varte.
Olokilyhtehen koolla ei niin suurta väliä ollu. Lyhtehet purotettihin
luuvan luukusta olokilatohon, jokoli heti seinän takana. Luuvan seinäs oli
metrin korkuunen ja kolomia pitkä aukko, josta lyhtehet ja pahanat
mullistettihin latohon. Ohora ja kaura tarikootihin pahanoona latohon.
Niitä ei sirottu lyhtehiksi. Riihi-isäntä ei koskaa nosnu luuahan.
Silloli kyllä töitä riihes. Kun kaikki lyhtehet oli lyöty seinähän, se
rupes siivuamahan riihtä. Puisella jyvälapiolla se alakas läjäämähän jyviä
ja haravalla veti suuremmat moskat jyväläjän päältä. Jos oli isoo ja
puhuras läjä, niin sitä ihaaltihin, jotta ompas isoo riiho.
Seinähän lyöres putos aina paremmat jyvät, josta otettihin uutehen
kylyvöhön siemen. Jos joka riihestä tuli saman verran rukihia, niin isäntä
oli hyvillä mielin, jotta tuli hyvä vuorentulo. Isoosta riihestä saatihin
kuus laattiallista luuvahan. Kunnon ruisvainiosta kertyy kolome neliä
riihellistä. Kun kaikki lyhtehet oli tapettu Luuvan laattialla ja oliet
mullistettu latohon, niin ruvettihin väläppäämähän. Väläppä on seula,
jolla erootellahan ruumenet eli hauteet jyvistä. Väläppä oli metriä leviä
ja puolitoista pitkä laurasta tehty kehikko, jonka alle naulattihin
katiskaverkon omaanen seulakangas. Päihin tehtihin kaks kärensijaa
kumpahanki päähän. Tällääsellä seulalla väläpättihin luuvahittet elikkä ne
jyvät, jokka saatihin luuvan laattialla, kun elot tapettihin. Väläpän päis
oli melekeen aina naiset. Jyvämoska nosteltihin lapiolla väläpän seulalla
vähä kerralla ja seulan päälle jäänyset hauteet kaarettihin eri läjähän
olokilatohon luuvan luukusta ja lipattihin luuvan alle. Sitte luuvan
laattialla oliki läjä luuahittia, jokka oli pienempiä jyviä kun mitä
riihen puolella saatihin. Luuahittet oli hyvää leipävärkkiä
vaikkolivakki
pienempiä jyviä.
Väläppä Lammin luuasta
Yrjö Lapinluoma vetää väläpän päästä Lapinluoman luuas
Viskuri käännettihin luuvan keskilaattialle ja alaattihin pohtamahan.
Siinä hommas piti olla kolome henkiä viskurin ääres. Viskurin pyörittäjä
sai olla aiva aikuunen mies. Luuvan laattiaa siivottihin senverran, jotta
viskurin leuan alle tuli siivottu paikka. Viskurin syöttäjä otti
riihi-isännän nostamia jyviä vastahan ja kaatoo viskurin tuuttihin. Leuan
alta vetäjä, joka kylyvinvakalla kaateli jyviä pussihin. Pussinsuun
pitäjiä sai olla kaksi, mutta jos ei ollu, niin tehtihin suun pitotikku
neliäkymmentä senttiä pitkä ja molemmista päistä terootettu työkalu, jolla
sai säkin suun pysymähän auki ykski henki. Luuvahittet pirettihin aina
erillänsä muusta viliasta, jottei vain siemenvilia sekootu.
Haapaniemen Pentti vääntää ja Pekosen Matti kaataa kitahan Lapinluoman
luuas
Seinähän lyöjä lähti yleensä ensiksi riihestä pois. Pian sieltä ny
tullahan, kun seinähän lyöjä tuli jo. Kun soli ensimmääsnä mennykki.
Viskurin flatuutes kuuluu luuvasta viä horvinaikaa sen jäläkehen ku
seinähän lyöjä tuli riihestä pois. Saalis oli säkis. Samana päivänä riihi
taas pistettihin uuresta täytehen ja ruvettihin lämmittämähän. Elojen hakuuhin mentihin heti, kun riihi tuli puitua.
Jos riihen lämmittäjällä sattuu olemahan potos vähä pontikkaa tai
pöytikästä, niin joskus lämmittäjä lapaantuuki työmaalle. Reisunki Vainion
Villen oli käyny näin ja sen vaimo, jota sanottihn Täti-Maijaksi tai
Vainion emännäksi havaatti, jotta Ville makas riihen kynnyksellä. Jalaat
roikkuu toisella ja pää toisella puolen. "Tuu ny maata siitä", koitti
Maija suostutella miestänsä. "Mun olis kyllä hyvä olla ja mukava näin,
eikä täskää saa olla", puheli Ville. Luuvas pirettihin hyppyjäki, kunei
niitä paikkoja niin lyösin paasin ollu. Viidan Anttiki oli soittamas
fiululla. Silloon tällöön soitto pirätti ja pelimanni tierusteli: "Sopiiko
jalaalle?"
Onnelan Klaaraki oli tullu luuahyppyyhin ja lauloo, jotta "Ei oo flikka
nirkun narkun, eikoo flikka hullu, eikoo flikka poikaan tähäre tähän
kylähän tullu". Klaara oli riuskaotteenen flikka. Soli vähä johonaki luuas
raimaantunu ja kehuttihin, jotta se paiskas miehen suoraa seinän läpi
ulukopuolelle.
Kun rukihit oli riihitty, tuli ohoraan ja kauraan vooro. Ohoran kykähiä
tai kookkoosia meni palio yhtehen riihellisehen. Suviviliaa ei pantu
jalaalle. Vain ruis oli jalaalla. Riihi lämmitettihin suvivilialle samoon
kun syysviliallekki. Seinähän ei ohoria lyöty. Lyhtehet annettihin suoraa
luuahan. Lyhtehet pantihin kaharattyvin tähkät sisäpuolelle vähä
päälletysten. Ohoria piti tappaa enämpi kun rukihia. Ensimmäänen kerta
tapettihin siteet kiinni. Toisella kertaa lyhtehet eli siikot
käännettihin, katkaastihin siteet ja tapettihin toisen kerran. Sitte ne
puristeltihn ja pahanat tarikootihin latohon. Loppuja pahanoja tapettihin
viä vähä.
Ohoranvihineet oli niin lujas, jotta ei ne vähällä tappamisella irronnu.
Viskurihin vaihrettihin ohoraseula, joka oli vähä tihiempi kun ruisseula.
Riihen laattia lakaastihin hyväksi ja moskat nostettihn viskurootavaksi
luuahan. Kauran hauteet säilytettihin eriksensä ja niitä syötettihin
lampahille eli hepiille. Niille ei saanu ohoranruumenia antaa. Nolis
sotkenu villansa pilalle niillä vihinehillä.
Joiski paikoos elot tapettihin kepakoolla. Luuan laattialle tehtihin nuon
puolimetriä korkia jaloolla oleva kehikko suunnillensa kaks ja puolimetriä
kanttihinsa. Siihen päälle tehtihin ritilä, jonka päällä tappaminen
tapahtuu. Riihestä oli yksinkertaasempiki versio, tontturiihi. Yksi ja
sama rakennus oli luua ja riihi.
Jos taloos oli hitahanpuoloosta touhua, niin kehuttihin, jotta siä se
puristeloo lunta kykähien päältä ja on lyhyryys riihellä, eli riihellä
tarvittihin valua, kun meni niin myöhääselle. Jos oli mikkelinaanantaina
viä riihellä, niin silloon oli jo kovin myöhäänen. Siitoli laulunpätkäki
"Ei koskaa oo niin hyvä olla kun mikkelimaanantaina. Jos ei tartte
riihelle, saa eres perunoota kaivaa".
Riihiväen passaaminen alakas einehellä ja päivällä vietihin kaffet riihen
työ. Ehtoopäivällä syötihin ja mentihin emännän lämmittämähän saunahan.
Soli oikeen juhulallinen tunnet raskahan riihipäivän päälle, kun sai
puhtahan pairan ylönsä.
Niin pahanat kun hauteekki otettihin tarkoon taltehen. Osa rukihinoliista
varattihin kattojen korioohin ja tekoohin. Kauranpahanat syötettihin
lampahilla ja hevoosille tehtihin silippuja silippuklihiralla. Aikaasemmin
silippuja tehtihin petkelehellä survilaattian päällä. Pahanalaron yhteyres
oli pala hyvää laattiaa, jonka päällä hakattihin silippuja. Survilaattia
oli heti luuanluukun takana ylempänä maasta. Petkeleen toinen nimi oli
terääsin.
Silippuklihiran terä kuluki eretakaasi kun raamisahan terä. Teräosa
asennettihin hiukan viistohon, niin silloli pareet ja helepompi työstää.
Klihiran takaosas oli syöttöruuhi, joka tehtihin alakupäästä vähä
leviemmäksi. Ruuhi oli reirun metrin mittaanen ja teränsuun eres pala
kanttaki, jotta pahanat jonku verran tiivistyy, kun ne saavutti terän
kohoran. Nämä syrpykset kannettihin syrpyskopalla seliäsnänsä
navettamarkille, talavella verettihin tappikelekalla.
Riihi oli moneski mieles pyhä paikka. Ensimmäänen ja tärkeen asia oli, jotta siä saatihin irti leipävärkkiä, jumalanviliaa. Luuas hypeltihin ja luuankokis ja riihenkokis laitettihin alakuhun uusia sukupolovia. Kuoleman tapauksen sattues vainajaa säilytettihin riihen laattialla. Kyllä monet elämisen ja olemisen perusasiat näin oli taloon riihimarkilla.
Raivaaja pariskunta Vilhelm ja Maria Vainio
|