Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Sotaan lähtö
Linnoitustyöt
Rintamalla
Sankarivainajat
Rintamalla ja kotona vaikeaa
Omaisten suru
Siirtoväki
Määrätyt siirtoväen sijoituspaikat
Nummijärvellä
Nummijärven siirtoväki
Terveisii Tervajoelta
Saksalaiskone
Asekätkentä
Mylly
Nahan parkitus
Sirpaleita ajan arjesta
Kansanhuolto
Kyyditykset
Entisajan tanssilavat
|
Sotaan lähtö
Määräys maanpuolustukseen lähtemisestä tuotiin asevelvollisen kotiin ja se
piti kuitata. Nummijärvellä näitä määräyksiä toi Olavi Ranta-Knuuttila.
Sotaan lähtijöiden kokoontuminen tapahtui Kauhajoen kirkolla vaivaastalon
kentällä Myös koululle kokoonnuttiin, mm. viesti- ja kuljetusmiehet.
Miehet vietiin Karjalaan Putikko nimiselle paikkakunnalle junilla,
autoilla ja mikä milläkin kulkuneuvolla matkaten. Loppupäässä oli pitkät
marssit. Upseerit pakottivat kävelemään kuusikymmentäkin kilometriä
päivässä. Jalat olivat lopulta kuin puukapulat.
Sotaan lähtöä sävytti pelko ja epätoivo. Kerrotaan, että kun Kauhajoen
asemalla miehiä lastattiin sotajunaan, niin haudankaivaja
Perheniemen Nestori kalisteli
lapiolla aseman aitaan. Paljon koettiin epätoivoa, katkeruutta ja pelkoa
köyhässä maassa. Kuinka meidän käy, jos isä tapetaan sodassa? Mihin me
joudumme? Miten lapset selviävät? Katkeruutta osaltaan lisäsi vielä sekin
seikka, että takarintaman ihmisiä paremminkin vain halveksittiin.
Sotapoliisit yrittivät pitää yllä jonkinlaista komentoa, kuten asia
ilmaistiin.
Linnoitustyöt
1939 ilmoitus Toukokuun 16. päivän palkka linnoitustöihin. Päämääränä
on, että jokainen suomalainen lahjoittaa vähintään toukokuun 16. Päivän
palkan Suomen rajojen linnoittamiseen. Isännät voivat maksaa esimerkiksi 1
mk/hehtaari.
Rajamme Turva keräyksen asiamiehenä toimi Väinö Pihlaja.
Karjalan kannaksella tehtyihin linnoitustöihin 1930-luvun lopulla
osallistuivat mm. Arvo Kulmala ja Paavo Kalliomäki. Paikka, jossa he
työskentelivät oli Tarpilan kunnan Karkelan kylässä. Porukka oli
majoitettuna Innan talossa. Talossa oli pitkät rivit piikojen ja renkien
asumuksia. Näissä asuttiin. Erääseen kiveen hakattiin sanat Kauhajoen
suojeluskunta ja päivämäärä. "Minä sen kiven väänsin pystyyn", kertoo
Paavo Kalliomäki. Innan talon isäntä seuraili linnoitusmiesten touhuja ja
edesottamuksia. Työmiehet ampuivat kiviä rikki ja tästä lensi ladon katon
läpi sirpaleita. "Jos se särk tuon heinkonneen", murehti isäntä.
Muonituspuolta hoitelivat kauhajokiset naiset Vilma Kujakokko ja Elli
Yli-Vakkuri, joka oli kotoisin Perä-Hyypästä. Pidettiin mm. kalinat
Suontaan kartanon sarraimessa. Tytöt laittoivat "kiljua", ja siitä oltiin
hilippa kännis. Linnoitustöissä laulettiin: "Kaivettu on kannasta päiviä
ja öitä puolesta kansan ja Suomen tään. Täälä on töissä jääkärit ,
tiedemiehet, lääkärit. Kaikille kihot töitä järjestää."
Rintamalla
Olot rintamalla olivat mahdollisimman kamalat. Ainainen kuolemanpelko
kulki kuin varjona vilun ja nälänkin seuralaisena. Tosin rintamamiehet
ovat kertoneet, että olosuhteisiin nähden ruokaa saatiin ihmeteltävän
paljon. Elettiin montuissa pitkin metsiä märkänä - viikkotolkulla.
Kummallista oli, ettei porukka kuitenkaan suuremmin sairastellut näistä
vaikeista olosuhteista huolimatta. Henkisesti aika oli rankkaa. Kaikki
pelkäsivät, rohkeatkin. Siviilissä hiljaisina pidetyt saattoivat olla
jopa rohkeampiakin kuin muut. Neuvokkuudella voitiin selvitä pahoistakin
kuoleman paikoista. Joskus sattui, että aivan hiljaisenakin aikana tuli
kaatumisia, monen mielestä "turhanaikaisessakin" paikassa. Pahimmillaan
koetun kauhun ja kuoleman ajat tekivät porukan apaattiseksi. Ei enää niin
jaksettu välittää, vaikka "heti kuukahtaisi".
Muutamien upseerien toimet ja etuoikeudet aiheuttivat katkeruutta. Tapa
tai tule tapetuksi, oli sodan laki. Hyvä tappaja palkittiin prenikoilla.
Esikunnassa sai myös hyvin natsoja. Kuitenkin ylivoimaisesti suurin osa
sodassa olleista kertoo, ettei tiedä tappaneensa ketään. Ihmisiä ei
tuhonnut kukaan. Oli vain vihollisia, jotka piti torjua. Kuolettavasti
haavoittuneiden tilanne oli joskus hirvittävä. Joku huusi äitiä, toinen
sadatti ja manasi valtavasti, muutamat rukoilivat ja veisasivat. Oli
niitäkin, jotka vaativat: "Anna mulle pyssy! Ammu mut! Etkö sinä saatana
uskalla ampua?" Kukaan ei koskaan antanut haavoittuneelle asetta, saati
sitten ampunut. Vatsaan haavoittuneet olivat pahimpia kaverin katsella.
Suomalaisten kunniaksi on miesten kertoman mukaan sanottava, että kaikkia
autettiin, jos vain suinkin voitiin. Ketään ei jätetty. Kaatuneet ja
haavoittuneet tuotiin pois oman kuolemankin uhalla.
Kaatuneiden ja haavoittuneiden kuljettajien tehtävä oli "totista" puuhaa.
Aina ei ajomiehiltä kovin suurta hienotunteisuutta riittänyt. Kerrotaan
eräästä ajomiehestä, että kun hän oli jakanut kaatuneet edelleen
kuljetukseen ja yksi vainaja oli vielä kärryillä, niin hän tarjosi tätä
viimeistäkin monelle. Kun kukaan ei ruumista ottanut, tokaisi ajomies
lopulta vimmastuneena: "Tämä ny kummallinen rumis on, kunei se mihinkää
kelepaa".
Taistelu elämästä tai kuolemasta oli läsnä kaikkialla. Joskus sattui
niinkin, että kieltäydyttiin lähtemästä esimiehen määräyksestä etulinjaan.
Muutamat ilmoittivat: "Sama se missä kuolee. Etulinjaan en mene. Laske
tässä läpi". Joitakin siirrettiin taakse, mutta kenttäoikeuteenkin miehiä
joutui ja jotkut saivat surmansa omienkin kädestä. Saattoi olla, että
aikaisemmin oli kaatunut veli tai läheinen kaveri. Pelko sai ihmisen
tilanteeseen, jossa millään ei ole väliä. Upseerien öykkäröinti niinikään
teki joistakin "hällä väliä sotilaita".
Rintamaoloissa askarreltiin erilaisia esineitä. Toiset hankkivat niillä
vähän rahavarojakin, jotka lähetettiin yleensä vaimolle kotiin.
Kuvassa Paavo Kalliomäen esineistöä ja tekijä 55 vuotta myöhemmin.
Etuvartiopesäke Järvelästä Uhtuan suunnalta 1943. Aleksi Saranpää ja Paavo
Kalliomäki
Olavi Huuskosen tervehdys tyttärelleen 1942
Sankarivainajat
Nummijärven asukkaista yhdeksän miestä kaatui 1939-44
sodissa.
Aarne Mikael Kulmala + 3.12.1939
Aarne kaatui Nummijärvisistä ensimmäisenä. Hän kaatui aivan sodan alussa
ensimmäisten päivien taisteluissa Petsamon Yläluostarissa
30-vuotiaana.
Yrjö Albert Haapaniemi + 27.9.1942
Yrjö kaatui Saksassa itärintamalla Terekin alueella 21-vuotiaana ja hänet
haudattiin Saksassa.
Urho Jaakko Hietalahti + 25.4.1944
Urho oli raskaan patteriston sotilas. Hän kuoli ammuksen räjähtäessä
tykinputkessa. Urho oli kuollessaan 30-vuotias.Hän kaatui Kaipolan
Karatsaaressa. Yksikön komentaja Leppälä ilmoitti tapahtumasta.
Verne Roopertti Hietalahti + 11.7.1941
Verne kaatui 29-vuotiaana Kiteellä ensimmäisessä murroksessa miinalankaan
astuessaan.
Tämä murros vaati raskaan veron Nummijärven ja Nummikosken alueelta.
Tuomen veljekset Sauli ja Mauri kaatuivat myös miinalankaan astuessaan.
Murroksen yli aseteltiin lankkuja, joita pitkin muutamat onnistuivat
pääsemään yli. Näitä onnekkaita olivat mm. Viljami Harjaluoma, Paavo
Kalliomäki ja Aleksi Saranpää. Miehet ovat kertoneet nähneensä Tuomen
veljesten kypärien pyörivän heitä vastaan, kun he ylittivät
murrosta.
Tänä heinäkuun 11. päivänä 1941 suomalaisia kaatui rintamalla kokonainen
"röykkiö" kuten asiaa kuvailtiin. Nummikoskelta kaatuivat Vilho Kuusisto,
Eino Perämäki ja Valde Hakala.
Venäläisillä oli vahvat pesäkkeet pienen mäen kainalossa. Rohkeimmat
miehet menivät ryömien näille pesäkkeille ja veivät mukanaan noin 10 kg:n
kranaatin ja heittivät panoksen pesäkkeen luukusta sisään. Sillä
pesäkkeellä tulikin sitten hiljaista.
Aarne Nikolai Pihlaja + 23.7.1941
Aarne toimi tykistön tulenjohtueessa. Hän kaatui Sisä-Kannakselta noin
kilometrin päässä 34-vuotiaana.
Viljo Leppiranta oli hänen kaverinaan. Viljo varoitti Aarnea, ettei tämä
lähtisi etenemään, sillä jonkun matkan päässä saattaisi vaania kuusessa
vihollisen tarkka-ampuja. Aarne kumminkin lähti ja tarkka-ampujan luoti
tavoitti hänet.
Toivo Viljami Järvelä + 4.8.1941
Toivo kaatui Tirivaarassa 20-vuotiaana. 8-miehinen partio määrättiin
matkaan. Partiossa olivat mm. Hautio Kainastolta ja Niittyniemen Aarne
Nummijärveltä. Paikalla olleet ovat kertoneet, että herrat upseerit
määräsivät matkaan kehotuksella "Ei siellä enää ketään ole", siis
vihollisia. Kuitenkin Toivo sai luodin ensimmäisenä. Hänen kerrotaan
pyytäneen "Auttakaa, kyllä musta viä mies tuloo". Hautio kantoi
haavoittuneen joukkosidontapaikalle, mutta ei Toivosta tullut enää miestä.
Kotiin jouduttiin viemään suruviesti ja vielä vuosikymmeniä jälkeenpäin
hänen äitinsä Lyydia itki poikaansa "Mun paras poikani
tapettihin".
Viljo Johannes Nummiranta + 20.12.1941
Viljo kaatui Kannaksella vihollisen luodin tavoittaessa hänet erään
juoksuhaudan partaalta 20-vuotiaana.
"Ylväisen soturin kalpaa kantaen. Kentälle uuvuit kaikkesi
antaen."
Urho Eemil Viita +
Urho kaatui sodan loppuvaiheessa, kun lähdettiin "pakoon". Hänen kaverinsa
yritti tuoda haavoittunutta, mutta ei kovan keskityksen tähden
tehtävässään onnistunut. Urho jäi rintamalle. Häntä ei koskaan löydetty.
Ikää hänellä oli kuollessaan 20 vuotta. Suuressa surussaan kotiväki voi
vain todeta: "Emme voi kukkia tuoda Sinun kummullesi".
Pentti Ilmari Kangasalusta + 6.8.1944
Pentti kaatui sodan loppuvaiheessa 19-vuotiaana Lappeenrannassa.
Sulo Keski-Nummi + 30.6.1919
Sulo osallistui vapaaehtoisena lähettinä Aunuksen vapaussotaan kolmannen
pataljoonan toisessa komppaniassa. Hän kaatui Viitanan taistelussa
30.6.1919 17-vuotiaana. Hänet haudattiin yöllä 2.7.1919 Aunuksessa
Prjäshan hautausmaalle ilman arkkua yhden sotilastoverin suorittessa
siunauksen.
Rintamalla ja kotona vaikeaa
Yrjö Haapaniemi oli yksi Nummijärveltä maanpuolustukseen lähteneistä
sotilaista. Yrjön oma toive saada puolustaa Suomea Suomi asemapaikkanaan
ei toteutunut, vaan hän joutui taistelemaan Saksaan.
1.8.41 Hei Naapurin Isäntä!
Terveiset täältä tulilinjoilta. Juolahti tuossa mieleeni, että otanpa ja
pistän sinulle tässä jonkun sanan. Olen kuullut, että sinä olet siellä
kotona.
No niin hyvinhän se täällä vaan huristaa ja hengissä sitä ollaan. Eihän
sitä oikein silloin arvannut, kun sitä tälle reissulle lähdettiin, että
siitä tälläinen hulina tulee. Kyllä mekin olemme olleet jo monenlaisessa
remmissä tänä aikana, minkä tämä sota on kestänyt. Olemme olleet koko ajan
täällä keulassa, eikä ole vielä yhtään oltu lepäämässä, mutta nyt ollaan
hyvässä toivossa, että päästään joksikin päiväksi huilaamaan. Kyllä meillä
on ollut oikein erikoinen tuuri taas kaikilla meidän kylän Pojilla, kun me
sentään on niin vähällä päästy, sitä olisi kyllä voinut meitä mennä
enempikin, jos olisi huonoa tuuria ollut. Meillä kun on täällä ollut
sentään niin monta oikein railakasta tulikastetta. Olemme täällä eräällä
mäellä nyt kun tätä tässä kyhään. Ryssä on tuossa noin sadan metrin päässä
minua. Olemme ollut tässä nyt jo viisi vuorokautta ja nukkua ei ole
saanut yhtään. Alkaakin oikein tosiaan jo väsyttää, mutta ei nyt auta
täytyy vaan kestää. Saimaa kun on aina suupielessä, niin sitä sentään
pysyy hereillään. Saamme täällä kylliksi tupakkaa - entä siellä? Haaveilen
tässä nyt vaan montussani, me kun on aina jouduttu kaivamaan sirpalesuojat
ja istun siinä nytkin tätä kirjoittaessani. Vaan sitä, että on se hauskaa
kun tämä savotta loppuu, niin pääsee taas kotiin.
Sitten saa olla taas saunassa ja saa puhtaita kamppeita päälleen. En ole
ollut sitten saunassa kun juhannusaattona, siellä teillä. Alusvaatteita ei
kans ole keriinnyt sitte muuttaa, niin on ollut hoppua. Täällä on yksi
ennustaja, joka ennustaa, että 5. päivä tätä kuuta sota loppuu, saa nyt
sitten nähdä.
Siellä on jo varmaan heinä tehtynä, nyt onkin ollut kauniita heinäpoutia.
Täälläkin on oikein hyvä heinä. Meidän perässä kuulemma tuleekin rukki,
joka korjaa heinät talteen.
Kyllä sitä tässä olisi tarinaa, mutta paperi näkyy loppuvan ja täytyy
lopettaa. Terveisiä sinne kaikille meiltä täältä. Meitä on tässä samassa
revahkassa monta oman kylän poikaa. Näin tässä joku aika sitten tykistön
poikia, Eelis, Viljami ja Kulmalan Arvo. Kaikki vaan jaksaa hyvin. Otahan
nyt kuule ja kyhää minulle joku sana, jos vaan aikaa riittää. Kerro vähän,
onko Äitillä sielä mitään puutetta ja miten hän jaksaa.
Hauskaa kesän jatkoa
Terveisin Yrjö
Yrjö Haapaniemi kaatuneena Saksan rintamalla
Omaisten suru
Nummijärjellä omaisten sankarikuolemat toivat mukanaan paljon surua ja
murhetta aikuisille ja lapsillekin. Alli Jyrkiäinen muistelee
Aarne-setänsä sankarikuolemaa:
Oli vuosi 1939. Katselin 10-vuotiaan lapsen silmin tätä maailmaa,
kotikylääni ja lapsuuteni seutua. Mustat pilvet alkoivat kiertää Suomen
yllä. Ymmärsin, että on jotain hämärää asioissa, joista ei paljon
puhuttu.
Isäni joutui jakamaan ylimääräisiin kertausharjoituksiin määräykset
kylässä. Miehet lähti. Vain vanhat saivat jäädä. Isäni oli sairastunut ja
oli kahden viikon toipumislomalla. Ja sitten syttyi se uhkaava sota.
Joulukuun 3. päivänä kaatui sodassa setäni Aarne Kulmala. Naapurissa oli
puhelin ja sinne oli tullut soitto, ja pyydetty Arvo Kulmalaa puhelimeen.
Hän meni ja hänelle ilmoitettiin se tyrmistyttävä tieto, että Aarne oli
kaatunut Petsamossa Yläluostarin taistelussa. Arkku tuli Kauhajoen
asemalle,. Sieltä tultiin autolla kotipihalle. Auton lavalla arkun
vieressä seisoi neljä sotilasta kiväärit sivussa vartiossa. Arkku oli
verhottu Suomen lipulla. Tavan mukaan arkku kannettiin riiheen odottamaan
hautauspäivää. Se arkku oli kaunis, valkoisella kankaalla verhoiltu.
Silloin oli vielä vähän lunta, että päästiin autolla Nummijärvelle.
Mummuni ja isäni menivät sinne riiheen arkkuun katsomaan, ja sisareni ja
minä pyysimme päästä mukaan. Arkun kansi avattiin, ja siellä se setä
nukkui suu hymyssä. Ainakin se siltä lapsesta näytti. Poskiluussa oli
reikä. Siitä oli kuula mennyt pään läpi ja takaa hiusrajan kohdalta tullut
pois. Setä oli ollut kotona jo monta päivää kun posti toi vielä kirjeen,
jossa hän pyysi lähettämään villasukkia. Hän sanoi siinä kirjeessä, että
täällä hän nyt on, mutta samapa se on, millä kolkalla sitä isänmaataan
puolustaa. Ei setä tarvinnut enää lämmintä sukkaa. Elämä oli
katkennut.
Setä oli saanut tykistön koulutuksen ja joutui siellä jalkaväkeen. Omat
vaatteet päällä ja vain pistooli aseena. Kaikesta oli kohta pulaa. Siellä
oli perustettu niistä nikkelikaivoksen miehistä Kolosjoen komppania.
Siinä tuli kiire hautajaisten järjestämiseen, kun isälläni oli vielä lomaa
jäljellä, että ehtisi saada veljensä hautaan ennen loman loppumista.
Siunaustilaisuus oli Kauhajoen kirkossa 17.12.1939 kello 13.00. Lunta oli
tullut jo niin paljon, etteivät autot enää kulkeneet ja niin mentiinkin
hevoskyydillä. Pakkanenkin oli kova.
Sinne kirkon viereen sankarihautaan arkku laskettiin. Muistan ne
kunnialaukaukset ja miten niitä pelästyi. Ei osannut aavistaa, että
hautajaisissa ammutaan. Muistotilaisuus oli kotona. Se oli meidän
perheelle ja joko kylän väelle murheellinen asia. Pelättiin, ettei sodasta
selviä kukaan. Aikuisten puheesta kuulsi epätoivo ja pelko. Rukoiltiin,
että sota loppuisi ja saataisiin säilyttää itsenäisyys.
Työ tekemäs ei häviä. Sun myötäs me kiittäen siunaamme tehtyä sun työtäs.
Tämä lause Vänrikki Stoolin tarinoista oli sedän
kuolinilmoituksessa.
Aarne piti lähtijäisiä kavereilleen siinä ystävien kanssa tarinoidessa hän
kertoi unensa 1937.
Makasin Kauhajoen kirkon vieressä haudassa. Siihen nostettiin patsasta,
joka oli korkeimmalta kohdalta kolme metriä. Oli alempi osa jossa oli
paljon miesten nimiä ja sotilasarvoja. Luetteli miesten nimet jotka olivat
sitä patsasta nostamassa, hänen oli hyvä mieli sielä haudassa, että
saattepas pojat punkata.
Vaikka sota-aika oli kamalaa ja katkeruuttakin esiintyi, niin isänmaan
säilyttämiseksi oltiin nummijärvelläkin valmiit tekemään työtä ja
uhrauksiakin. Sankarikuolemat tuntuivat kaiikein pahimmilta. Jälkeenjääneet
eivät koskaan näistä murheista täysin päässeet eroon.
Sankarihautajaiset Nummijärven kirkkomaalla. Hautaan laskettiin Sauli ja Mauri Tuomi
sekä Valde Hakala.
Siirtoväki
Siirtoväelle kerättiin lottien toimesta varusteita. Keräystä hoiti
Nummijärvellä Saima Yli-Härsilä. Siirtoväestä huolehdittiin monella
muullakin tavoin ja heidän kaitsijoinaan toimivat opettaja Heikki Vanamo
ja neiti Alli Lehtinen.
Siirtoväkeä kehotettiin pysymään rauhallisena ja luottavaisena. Suomen
hallituksen julkilausumassa vakuutettiin: "Tulemme tekemään parhaamme
siirtoväen toimeentulomahdollisuuksien järjestämiseksi." Siirtoväen
karjasta , laitumesta ja korsirehusta luvattiin maksaa palkkiota siten,
että laki oli voimassa 1.6.1942 saakka. Nummijärven kylässä siirtoväkeen
suhtauduttiin yleensä suopeasti. Niinpä eräs siirtolainen kirjoittikin
sota-aikana lehdessä kokemuksistaan näin:
"Oli kylmä huhtikuun päivä kun juna lähti Ilmajoelta kuljettamaan meitä
Karjalan lapsia korpivaellustiellämme kohti tuntemattomia teitä ja
tulevaisuutta.
Yö oli melkein puolessa kun saavuimme Kauhajoen asemalle, joka meillä oli
sillä kertaa määräasema. Sitten jatkoimme matkaa kuorma-autolla
pilkkopimeässä sydänyössä Kymmeniä kilometrejä kestävää metsätaivalta vilu
ja nälkä seuranamme. Autot eivät voineet kuljettaa meitä perille, kun
lunta oli paljon, vaan talonväkeä niistä taloista, joihin kukin oli
majoitettu, oli hevosilla meitä vastassa, ja niin lopulta saavutimme
matkamme määrän.
Pihalle saapuessamme takoi sydämessämme lämmetä, kun näimme, että talon
isäntä ja emäntä olivat meitä valojen kanssa jo pihalla vastassa ja sisään
asuessamme oli kuuma kahvi pöydässä tarjottavana kylmän ja rasittavan
matkan jälkeen.
Erikoisesti tahdon tuoda ilmi Nummijärvellä asuvien siirtolaisten
kohtelun, että se on ollut ystävällinen ja hyvä. Oikein te olette meitä
kodittomia kohdelleet. Te olette ojentaneet meille aina auttavan kätenne,
olette myös ymmärtäneet, että meidät oli pakotettu lähtemään tykkien
jyskeellä ja kranaattien räiskeellä. Te ehkä ymmärsitte , että meillä oli
myöskin kodit siellä kauniissa Karjalassa..."
Kylänväen kirjoituksista välittyi myös aito hyvä tahto: "Minä pyysin, että
meillekin annettaisiin siirtoväkeä edes jokunen, vaikka meillä onkin näin
pientä. Saisin seuraa yksinäisyyteeni. Mieheni on siellä
jossain..."
Eevert ja Elmi Lammilla siirtoväkeä oli majoitettuna Juho tai Ivan ja Anna
Klimoff
sekä lapset Hannes ja Anna, Martta Japola, Maria ja Vilho Japola sekä
lapset Pentti, Aune ja Anja, Erkki, Pauli, Veikko, Pirkko, Liisa Kaarina,
Esko ja Mirja. Lammin tuvan toisessa päässä asuttiin, nukuttiin lattialla
ja pata-arkulla, kesällä vinttikämpässä. Majoitettuna siirtoväki oli kaksi
eri kertaa. Välirauhan aikana he palasivat Karjalaan ja sen päätyttyä
palasivat takaisin Nummijärvelle.
Toiska tuvassa oli takkamuuri ja uuni. Siihen laitettiin hella, joka
saatiin lainaksi opettaja Järviseltä. Siirtolaisilla oli itsellä kaksi
lehmää, jotka oli tuotu Karjalasta. Näiden antimien lisäksi he ostivat
teuraita, joista saatiin lihaa. Koskenkylässä oli karjalainen kauppias,
jolta saatiin tavaraa ja toimeen tultiin kaikin keinoin. Aikalaisten
lausumista päätellen "karjalaiset olivat kuin omaa väkeä". Lähdekorven
Valentin kävi paljon seuramiehenä. Karjalan väki puhui sarraimista ja
salvaimista. Puhuttelunimiä olivat Patu, Eki ym. Valeen ja karjalaisten
kielessä ei ehkä aina päästy täyteen toinen toistensa ymmärtämiseen, mutta
kovasti vain toimeen tultiin.
Siirtolaisaikana Japolalle syntyi Kaarina niminen tyttö. Perheen lapset
kävivät koulua Nummijärvellä. Navettaköökissä tehtiin pyykit ja melkein
aina pyykinteko olikin käynnissä. Kolmijalkaisessa punkassa hurskutettiin
pyykkilaudoilla vaatteita ja luomalla käytiin viruttamassa.
Japolan perheen jäsenet kuuluivat ortodoksiseen kirkkoon. Heillä oli
erityisiä suitsukkeita uskonnollisen hartauden harjoittamista varten, ja
ortodoksipappi kävi toimittamassa uskonnollisia menoja.
Määrätyt siirtoväen sijoituspaikat Nummijärvellä:
Uuno Järvelä |
10 |
Sameli Korpela |
6 |
Toivo Kivistö |
7 |
Aarne Hietakangas
|
3 |
Niko Kallio |
6 |
Aarne Pihlaja |
8 |
Tauno Talvitie |
3 |
Samppa Frantti |
4 |
Armida Majoila |
3 |
Majaniemi |
10 |
Uuno Haapaniemi |
3 |
Jaakko Haapaniemi |
7 |
Lyydia Järvelä |
3 |
Viljami Viita |
6 |
Franssi Rantala |
3 |
Oskari Lapinluoma |
6 |
Taimi Leppiranta |
5 |
Iisakki Mäenpää |
3 |
Niko Rantala |
3 |
Helvi Pihlaja |
6 |
Kalle Kirvesoja |
6 |
Viljami Juurakko |
9 |
Viljami Järvelä |
6 |
Viljami Lammi |
12 |
Eevertti Lammi |
18 |
Lamminsuo |
6 |
Hesekki Kulmala |
7 |
Olavi Marttila |
3 |
Jaakko Rantala |
3 |
Lauri Nummijärvi |
3 |
Ville Kulmala |
4 |
Hulda Talvitie |
2 |
Rakkolainen |
5 |
Eino Jokela |
12 |
Franssi Jokela |
3 |
Juho Lautamäki |
3 |
Pauli Tanhuanpää |
5 |
Edvartti
Hietakangas |
4 |
Kalle Kivistö |
3 |
Aleksi Saranpää |
3 |
Roopertti
Hietalahti |
8 |
Vihtori Syysmäki |
2 |
Aatos
Keskipukkila |
10 |
Lähderanta |
3 |
Juho Nevalainen |
4 |
Valte Korpela |
5 |
Iisakki Nevala |
2 |
Armas Lehtinen |
6 |
Kaarlo Keskinummi |
6 |
Aleksanteri
Sanssi |
3 |
Heikki Vanamo |
5 |
Edvartti
Rintamäki |
2 |
Olavi
Rantaknuuttila |
18 |
Verneri
Keskinummi |
12 |
Alma Kestilä |
3 |
Saima Vanamo |
11 |
Eevertti
Luomapukkila |
9 |
Alli Pantti |
9 |
Miina Nummijärvi |
6 |
Emma Joensivu |
5 |
Tyyne Nummijärvi |
7 |
Svante Viitamäki |
2 |
Saima Rantamäki |
3 |
Elma Saarinen |
2 |
Niko Kivistö |
2 |
Hermanni Mäkinen |
2 |
Jussi Nahkaluoma |
2 |
Feeli Marttunen |
2 |
Jussi Sillanpää |
2 |
Eemeli Salomäki |
10 |
Niko Salomäki |
5 |
Jooseppi
Koivumäki |
5 |
Kiertokouluhuoneet |
10 |
Feeli Koivumäki |
8 |
Santeri Ranta |
5 |
Antti Pihlaja |
3 |
Iisakki Koivisto |
3 |
Anselmi Lepistö |
5 |
Ernsti Rentola |
3 |
Julja Myllyviita |
2 |
Toivo Salomäki |
2 |
Eemeli Salomäki |
2 |
|
|
Nummijärven
pienviljelijäyhd. Talo |
50 |
Nummijärven koulun
huoneet |
50 |
Leanteri Soinin
kesäasunto |
10 |
Irja Metsärannan
kesäasunto |
10 |
Paavo Arosen
kesäasunto |
10 |
Juho Kartanon
kesäasunto |
10 |
Paavo Koskisen
kesäasunto |
5 |
Mattilan
kesäasunto |
10 |
Karikosken - Rauskan
kesäasunto |
10 |
Pekka Noromaan kesäasunto |
10 |
Pyydämme, että jokainen mahdollisuuksiensa mukaan koettaa varata
siirtoväelle makuupaikat, jos ei aina vuoteita vaatteineen, kumminkin
jotakin pehmikettä, ja avuliaalla ystävällisyydellä lievittää heidän
vaikeaa asemaansa.
Erikseen ilmoitetaan myöhemmin, milloin väkeä, lapsia ja vanhoja, jotka
eivät voi kävellä, hevoskyydillä haetaan asemalta.
Kauhajoella kesäkuun 22. Päivänä 1941.
Jaakko Haapaniemi, Alfred Lehtinen, Eemeli Salomäki,
Eevertti Lammi, Ville Kulmala, Viljami Juurakko, Viljami
Järvelä, Samppa Frantti, Vihtori Haapamäki, Aleksi Nummijoki
H. Vanamo
Viranomaisten määräämänä: H. Vanamo
(lähde: alkuperäinen asiakirja)
Nummijärven siirtoväki
Roobert Hietalahdessa
Soikkelit, 2 aikuista ja 4 lasta.
Heille syntyi poika, jonka äiti kävi synnyttämässä järvirannassa.
Perhe muutti asumaan Syysmäkeen.
Pihlajamäessä
Simo ja Anna Tomminen
Poika Simo ja hänen vaimonsa Helena. Heillä 2 poikaa. Välirauhan aikaan
heille syntyi Karjalassa poika, joka kuoli pommituksessa. Kartanon
huvilalla asui
Yksi Tommisen tytär perheineen viiden lapsensa kanssa. Mies kaatui
sodassa. Perhe muutti Jokelaan ja sieltä koululle asumaan.
Korpelassa
Lyyti Sinkko, jonka poika oli kuollut. Mies kaatui
sodassa.
Hilma Kivistöllä
Hilma ja Nikolai Sinkko, lapseton pari. Hilma oli
ompelija.
Uuno Järvelässä
Mari Honkanen, pojat Hermanni ja Jussi, tyttäret Tyyne ja Hilma, toinen
lotta, toinen karjakko. Ortodokseja.
Niko Kalliomäellä
Juho Timonen, vaimo kuppari ja hieroja. Juho totesi: "Kuppasinhan miekii
häntä". Asuivat Räisälässä pienessä mökissä Ortodokseja. Paavo Kalliomäki
oli sodassa heidän mökkinsä läheisyydessä. Paavo kertoo, että Räisälässä
Timosen tuvan lähelle haudattiin monta sataa vihollista. Rautakoukulla
ruumiit vedettiin monttuun.
Kalliomäellä Juho souti kehtoa, jossa oli talon Erkki poika. Juho oli
tarkka hoitaja. "Nyt tuo tytön herjalainen tuli herättämään pojan",
tuumasi Juho, kun Franttin Elli kurkisti kehdon reunan
yli.
Arvo Kulmalassa
Armas ja Hilja Tuhkanen. Lapset Reino 5-vuotias ja 3-vuotias Terttu sekä
7-vuotias Meeri joka aloitti koulun. Armas oli kalastaja. Perhe asui ensin
Keski-Pukkilan vintissä (ent. A. Lehtisen talo järven pohjoispäässä.),
sieltä perhe muutti Kulmalaan. Siellä sitten asui9 ihmistä kahdessa
huoneessa. Karjalaiset nukkuivat tuvassa ja oma väki kamarissa. Saman
ruokapöydän ympärillä oltiin syömässä, toinen perhe toisella puolen pöytää
ja toinen toisella. Yhdessä keitettiin perunat Ym. ruoka, mutta leivät ja
voit oli kummallakin omat.
Onni Lamminsuolla
Anna-Mari ja Matti Hyväkkä. Lapset Tyyne ja Toimi.
Evert Lammilla
Ivan Klimow, vaimo ja lapset
Viljami Lammilla
Aake ja Natalia Rissanen. Tytär Emma ja hänellä poika
Alvari.
Ville Hautarannan mökissä
Pekko Oittinen, kalastaja
Mattilan huvilalla
Matti Suutari, Eemeli ja sisar Kaisa. Kaisan poika Aarne kaatui
sodassa.
Konimäessä
Rakkolaiset. Vanha emäntä sekä lapset Valte, Tauno, Aune, Arvo ja vaimo
Säde.
Anselmi Peltomaalla
Kalle Oravala ja poika Kalle.
Alma Kestilässä
Matti Suutari, emäntä ja 2 tytärtä.
Keski-Nummen pikkutuvassa
Pelkoset, 2 aikuista. Tytär ja poika Taito olivat
koulussa.
Aarne Pihlajassa
Anna ja Jooseppi Pönkä, pojat Jussi, Eino ja Tauno, lisäksi vanha mummo,
joka kuoli ja haudattiin Nummijärvelle. Ortodoksipappi oli
siunaamassa.
Juho Haapaniemessä
Irja Pakarinen. Mies kaatui sodassa.
Viljami Viidassa
Siiri ja Paavo Honkanen. Heillä pieni poika Kalevi, josta käytettiin sanaa
mastari.
Niko Rantalassa
Taavetti Patrakka. Kalle Laakso, joka kuoli Rantalassa. Aili Leppäpuska
meni Taavetin kanssa naimisiin.
Viljami Järvelässä
Anni ja Ilmari Niukkanen sekä lapset Elma, Eila ja Erkki. Muuttivat
Ranta-Knuuttilan huvilalle asumaan. Eila kävi koulua Nummijärvellä.
Uskonnoltaan olivat ortodokseja.
Tarina kertoo, että Niukkasen Anni oli joskus toiselle vaimoihmiselle
vihoissaan ja näytti tälle takapuolensa. "Hää näytti mulle Vennäänmaan
karttaa", totesi toinen.
Hesekiel Kulmalassa
Suutari Anna-Mari ja poika Tauno, Junkkari Iita ja Ilmari sekä tytär Anja,
joka kävi koulua Nummijärvellä.
Nummijärven koululla
Opettaja Olga Reijonen, vanhapiika Suojärveltä, ortodoksi.
Ruusa ja Paavo Halonen ja poika Mauri Muurinen
Anna Suutari ja Varpu Mummo
Terveisii Tervajoelta
Haapaniemen Aken muistelmat:
Muistelen taas evakkona oloa vuosien takaa. Paljon on unohtunut, ja osa
saanut muistojen kultauksen, mutta tälläisenä minä nyt muistelen.
Kevät koitti 1940 Ilmajoella. Kyrönjoki vapautui jäistä, jonka olen jo
aiemmin kertonut. Meille tuli siirto Kauhajoelle. Nyt oli jo opittu
siirtoväen huollossa, että majoituspaikat oli sovittu etukäteen ja kyliin
ja taloihin ilmoitettu perheet, jotka majoitetaan. Meitä Timoskan
kyläläisiä oli sijoitettu Nummijärvelle useampi perhe. Rissasen Kalle,
Hyväkän Martti, "Ukko-Honkanen", "Alolaiset" Pönkän Jaska, Honkasen Paavo,
Sinkon Nikolai ja monta muutakin perhettä, mutta meidän perhe, Ivan
Klimow, saanut sijoitustaloksi Evert Lammin talon. Oli siinä heillä ollut
pohtimista - venäläinen perhe - Miten tulla kielen kanssa toimeen, mutta
sitten tuli "ahaa-elämys" ainakin lapset osaavat suomea, kun ei Räisälässä
ole venäläistä koulua. Suuri oli heidän hämmästys, kun kukaan ei puhunut
venäjää, vaan oltiinkin supisuomalaisia nimestä huolimatta.
Ilmajoelta lähdettiin junalla Kauhajoen asemalta kuorma-autolla, lavalla
oli vanerinen koppi johon ahtautui enemmän kuin olisi sopinut. Ovi kiinni,
ja pimeässä alkoi vaellus. Eihän siinä pitkälle päästy, kun pahoinvointi
yllätti useamman. Naputus ohjaamon kattoon ja pysähdys. Nyt jätettiin ovi
raolleen ja meidän pappi ja Rissasen Kalle oven vahdiksi. Lakeus oli
suuri, mutta Nummikangas oli vielä lumen peitossa , ja tie aurattu ja
lapioitu auki.
Kyllä auto heilui ja tutisi, lapset itkivät ja pelkäsivät, vanhukset
voihkivat. Tienvarsinäkymät olivat ankeita - pientä petäjän käkkyrää. Ukot
oven edessä pohtivat - "tääkö on sitä vaurasta Pohjanmaata - petäjätki ko
härrykkäitä ei kunno tukkipuuta ensinkää". Lopulta alkoivat laulamaan
vanhoilla särisevillä epävireisillä ukon äänillä Nälkämaan laulua. -
Kuulkaamme korpien kuiskintaa
siinä se matka taittui, ja saavuimme järven
pohjoispäähän Hietalan taloon. Täällä oli kahvitus, ja isännät hevosilla
hakemassa meidän perhettä kolmella hevosella. Matkaa oli vielä jäljellä
melkein 7 km. Ilma oli lämmin, mutta lunta paljon. Onnellisesti päästiin
perille.
Talo oli suuri ja komea, ja väkeä; Isäntä, emäntä 4 tytärtä, vanha emäntä
ja palvelija. Meidän käyttöön tuli talon toinen pääty - tupa ja kamari.
Meitä oli 11 henkeä ja lisäksi isä ja Hannes setä armeijassa. Mutta hyvin
siihen oltiin tyytyväisiä. Emäntä oli laittanut ihan pohjalaisen
juhla-aterian, klimppisoppaa ja riisivelliä jälkiruuaksi. Kyllä siinä oli
ihmettelemistä, mutta nälkä oli, niin eipä paljon kursailtu eikä
voileipääkään voinut paljon syödä, kun leipä oli "varraskuivaa". Voi
ihmettä! Riisivelli oli makeaa ja kanelilla maustettu - "ehä meil tällästä
tehhä ja meil on velli eturuokaa, sitä syyvää leivä kans". Ei tätä sentään
ääneen ihmetelty mutta kuitenkin.
Tutustuminen kävi verkaiseen tahtiin. Talon nuorin tyttö 2-vuotias oli
"kehdossa" mahallaan ja kiukutteli. Koitin houkutella häntä syliini, mutta
vastaus tuli: - "En minä huoli - mulla on mökämä puossa". Kun selvisi
Hannan sairaus, alkoi mamma kyselemään, millä sitä on lääkitty. - kaikkea
on kokeiltu, mikään ei auta. Mamma alkoi toivoa lääkeaineita - tervaa -
pihkaa - sian tai lampaan rasvaa. No, kaikkea löytyi, ja keitos syntyi
tuota pikaa ja haude paiseelle, ja huomisin paise oli kypsä
puristettavaksi. Tästä tohtoroinnista mamma sai ihan ihmeparantajan
maineen. Tosin hän totesi: iktyalsalva ajaa saman asian.
Tavarat tulivat seuraavana päivänä, mutta olipa meillä kauhun paikka.
Tuvassamme ei ollut hellaa, vaan takka. Mamma itki: "En mie ossaa kaahlas
keittää eikä meil ole tuollasii jalkapattoikaan". Isäntä hommasi jostakin
vanhan rantahellan, joka laitettiin takan paikalle, ja nyt alkoi
keittäminen sujua.
Oli siinä kaikenlaista puuhaa ja sovittelemista. Kotoa saadut viljat,
mihin ne laittaa, sianruhot oli pian paloiteltu ja suolojen kanssa
säkeissä. Talosta löytyi vanhoja tiinuja, mihin sai suolata, kun ensin
pesi ja katajoitti astiat. Vanha emäntä oli melkein 90-vuotinen pirteä
vanhus, jolle kuurous teki joskus kepposia. Hän seurasi meidän elämää
suurella mielenkiinnolla, kertoili lapsuudessa nähneensä nuo suuret
nälkävuodet, miten ihmiset vaelsivat ja kuolivat nälkään. Kertoi suuresta
metsäpalosta Nummikankaalla, kuinka koko kylä, ihmiset ja eläimet olivat
järvessä tulta paossa - ja miten Jumalan varjelus pelasti ihmisiä jotka
eivät päässeet pakoon kotoaan vaan jäivät tulen piirittämiksi. Suuri suru
kohtasi kylää, kun koululaisvene upposi järveen ja 18 lasta hukkui
äitienpäivänä ukkosmyrskyn puhjettua äkkiä. Mutta tämän ihmisten
vaelluksen hän piti jo maailmanlopun enteenä. Ihmetteli meidän rukiin ja
nisun jyvien painavuutta ja miten valkoista "nisua" syntyi meidän
jauhoista. Kevät koitti salollekin, ja meillä alkoi koulun käynti
toukokuussa. Voi kauheus - lehdessä luki - Suupohjassa liikkuu susi
Isojoen ja Kauhajoen metsissä, Kyllä sitä osattiin pelätä, kun 2 km ihan
asumatonta metsää koulutiellä joukolla kuljettiin, joskus lähti joku
aikuinenkin saattamaan. Susi ammuttiin syksyllä Isojoella, joten se kauhu
loppui aikanaan.
Saimme päästötodistukset kyllä omalta opettajalta. (op. Helmi Laanti)
Nummijärven opettaja oli Heikki Vanamo. Kävimme koulua kuukauden. Hän
halusi nähdä, millaisen todistuksen sain, tutki sitä ja sanoi: Kyllä,
kyllä tämä on hyvä, mutta paremman minä olisin antanut. Keskiarvoni on 9,
jotta eipä paremmasta väliä. En ole koskaan tarvinnut todistustani, niin
on elämäni järjestynyt omalla painollaan, eikä ole valittamistakaan.
Kylä oli syrjäinen Salokylä, ja silloin kaikkialla oli omat tavat ja
tottumukset ja ennen kaikkea persoonalliset ihmiset. Kerron heistä
muutamista: Kylän hienostoa edusti vanha opettajaperhe. Majaniemen rouva
oli kaunis vuosisadan vaihteen tyyliin pukeutuva lierihattuineen ja
päivävarjoineen ja puhui hyvin huoliteltua kieltä. Heidän Yrjö-poikansa
kävi koulua - kesällä hän oli kylän keikari, tyttöjen ihastuksen kohde,
ujonpuoleinen nahjus! Itse opettaja oli hyvin sairas vanha mies. Hän oli
kirjoitellut runoja, joita julkaistiin paikallisessa lehdessä. Muista
yhdestä vähän: "Nummijärvi" - "On Nummikangas kuuluisa, sen muistojen
manner on maineessa, sen laidassa laakso kaunis on tuo Nummijärvi
kaunoinen...". Täällä Nummijärvellä oli ollut suomen sodan aikana suuret
taistelut ja kivinen muistomerkki oli taistelupaikalla.
Lähdekorven Valee oli kylän eläinlääkäri ja poppamies. Hän oli vähän rujo
varreltaan, mutta ääni ja nauru mahtava. Kyllä siinä hymy hyytyi, kun
Valee taikoja teki sairaalle eläimelle. Hänellä oli ehtymätön varasto
juttuja vanhoista tapauksista ja enteistä. Iltakaudet hän istui meillä ja
kertoili tarinoita. Me lapset karvat pystyssä kuunneltiin, miten
lapinkaivoon sodan aikana oli upotettu aarteet ja kirkonkellot ja miten
niiden etsijät ovat kuolleet ja kaikki uimarit siihen hukkuvat. Lapinkaivo
on pieni lampi syvässä rotkossa maantien varressa. Iltaisin sieltä kuuluu
lapsen itkua ym. ihmeellistä.
Hannes-setä kertoi vuosia sitten: miten he isäni kanssa kävivät uimassa
eikä mitään tapahtunut uidessa. Hän nousi ensin rannalle sammalturpeesta
kiinni pitäen, mutta isän ote lipesi ja hän vetäisi vettä nenäänsä ja
hätääntyi; nyt noutaja tulee. Setä menkaloi rannalla, jotta ui äläkä
valita. Toinen turve on vahvasti kiinni, ja hän kepin avulla auttoi veljen
pois, mutta eivät hekään toistamiseen uimassa käyneet.
Hautalan Ville - Koppa-Ville - oli korin- ja korveen tekijä. Hän oli
saanut helluntai herätyksen ja kulki saarnamiehenä. Hänen mökkinsä oli
ihan yksinäisellä paikalla kylän ulkopuolella.
Mäkkylän paappa asui huonemiehenä Ojalassa. Hän oli ollut Amerikoissa ja
saanut sieltä valaistuksen - en tiedä oliko hän mormooni vai battisti,
mutta hän luki raamattua määräaikoina työmaallakin. Hänellä oli kirja
mukana ja luki ääneen kappaleen ja rukoili päälle. Joskus hän sai
Jumalalta määräyksen lähteä jonkun luokse rukoilemaan, ja niin saivat
jäädä työt ja toimet. Hän pesi partansa ja tukkansa - niitä ei saanut
leikata ensinkään, ja sianlihaa hän ei syönyt. Ennustuksia hän lateli
myös tarpeen vaatiessa, mutta viinaan hän joskus sortui ja sitä katui
katkerasti monta päivää.
Amerikoissa kävijöitä oli muitakin. Juurakon Viljami oli ollut ja
palannut. Hän rakenteli vesipumppuja taloihin ja sovelsi muitakin
taloudellisia oppeja omassa taloudessa.
Monia Amerikan leskiä eleli perheineen ja odotti miestä palaavaksi - tai
ainakin kirjettä - usein turhaan. Tarinoita riitti, kaikenlaisia
ihmiskohtaloita. Joku sai paketin, ja oli niissä ihmettelemistä.
Kylässä ei ollut sähkövaloa, petromaksit suhisi suuremmissa taloissa ja
koululla. Kyllä minä jaksoin pelätä tuota kapistusta. Tavallinen
öljylamppu oli sentään kotoinen ja turvallinen. Silloin vielä sai öljyä
lamppuun ja puimiseen ostoluvalla.
Pääsiäisenä Juurakon mäelle rustattiin pääsiäiskokko. Oli hyvä hankikeli
kun nuoriso kokosi kaikenlaista poltettavaa ison kasan, mutta pääsiäiseksi
suojasi, ja yöllä hanki upotti, kun valkioita poltettiin. Hauskaa oli,
mutta oltiin jalat märkinä, kun sohjossa rämmittiin. Kokko oli keskellä
peltoa. Yöllä syötiin myös mämmiä, jota oli tehty jo ennen
palmusunnuntaita imeltymään. Syksyllä teurastuksen aikaan oli tehty
verimakkaroita ja ryynimakkaraa. Kovasti oli tarkkaa puuhaa suolien
puhdistus ja koko touhu. Maukkaita makkarat olivat , mutta ei meille
tavaksi tullut tehdä näitä herkkuja.
Piiraan paisto oli isännälle juhlahetki. Hän katsoi tarkkaan kaikki
vaiheet ja toi joskus värkit ja pyysi äitiä paistamaan heillekin. Niin
sitä eleltiin, toinen toiselta oppia saaden suuremmitta riidoitta - mitä
joskus vähän erimielisyyttä.
Keväällä -41 vapun aikaan saimme siirron Euraan. Itku silmässä erottiin ja
luvattiin pitää yhteyttä. Isäntä sanoi: "Olishan tuota maata teille
täälläkin viljellä, mutta herrojen määräys on sijoittaa tänne toisen
pitäjän asukkaita". Niin päättyi tämä jakso elämästä.
Kesällä viljeltiin kerhopalstaa ja paimensin lehmiä "Riskun maalla".
Perunaa ja ohraa oli vähän kylvettynä. Virkkasin emännälle sängynpeittoa
- päivätäkkiä - kalastajalangasta. Kävin usein Leppäpuskan Hilmalla
kylässä, kun lehmät makasivat. Talo oli elämys. Ensiksi heillä oli kaneja.
Niitä oli kaikkialla, ne kaivoivat koloja olki- ja heinäkasoihin. Tupa oli
vanha ja hatara, etuosassa elelivät kanat ja porsas. Sipulilootat ja
perunat olivat orsilla, ja kamarissa ihmiset. Lapsia oli moniaita, isä
Paavo vapaussodan invaliidi ja vähän saamaton, Hilma iloinen ja toimelias
nainen ja voi miten hyvää "kropsua" hän paistoi. Kyläläiset olivat ennen
sotaa talkoilla veistäneet heille uuden tuvan hirret, mutta tien toisella
puolella ne kasalla harmaantuivat, kun ei Paavo saanut päätetyksi
rakennuksen paikasta. - Hilma sanoi: "kyllä meidän isä vielä pojilleen
tuvan laittaa", mutta ajan kuluessa vuosia, pojat laittoivat uusista
hirsistä isälleen tuvan.
Juhannuksen aikaan, kun ruis oli jo heilimöinyt, alkoivat kyläläiset koota
ruispeltojen laitaan olkia ja risuja. Me ihmeteltiin. Isäntä selitti, että
tuuli on pohjoisessa ja tulee hallat. Poltetaan hallavalkioita, niin
saadaan siemen säilymään. Isä ja Hannes-setä olivat jo palanneet siviiliin
ja olivat ojankaivuussa suolla, sekä myös kokoamassa näitä hallakokkoja.
Vanhapappa sanoi: "No ei perkkule Suomes hallaa oo ko Topeliukse Maamme
kirjas. Mie oon jo yl 70 enkä oo näht hallan paneva rukiita - joskus vähä
kauraa rapsi sellaselta , joka on keyväist myöhää kylvänt, ja joskus
potativarsii myöhää syksyll.
No, koitti sitten tuo kolmas kylmä yö, ja pakkanen tuli. Silloin syttyivät
kokot ja taitavasti olivat laatineet savusteet. Savu laskeutui maan
pintaan ruisvainion päälle ja suojasi viljaa. Koko kylän väki oli
valveilla. Ne tähkät, jotka eivät olleet savuverhon alla, olivat jäässä.
Pappa toi mammalle, joka nukkui tuvassa, nähtäväksi tähkiä ja itkusilmässä
herätteli. - "Nouse kamu katsomaa, nää on iha paksus jääs". Mamma parahti:
"Herra Jumala, myöhä kuollaa viel nälkää ko halla pannoo viljat, Herra
armahda meit syntisii." "Siinä sitä sitten päiviteltiin. Kolmena yönä
polttivat valkioita, ja sitten tuli lämmintä. Vilja kasvoi ja karjalaiset
olivat saaneet taas uuden kokemuksen lisää." Muut elot säästyivät, ja tuli
oikein hyvä viljavuosi.
Isä oli päässyt Seinäjoelle valtion viljavaraston rakennukselle töihin
-hanttihommiin. Hän osti naisten polkupyörän äidille. Äiti ei osannut ajaa
pyörällä, mutta kirkolle oli matkaa 25 km ja asemalle 30 km, ja asioinnit
kaikki olivat tuolla. Posti oli Hyypässä 10 km päässä. Eikä linja-autoja
kulkenut ensinkään. Äiti päätti opetella ajamaan pyörällä. Hän oli pieni
ja lihava. Pappa sanoi: "Jos Maija oppii ni kyl miekii". Pihassa
opettelivat, pidettiin pyörää kiinni, mutta eihän siitä mitään tullut.
Pappakin nousi satulaan istumaan ja totesi: "Ei tule mittää, minnuu
huippaa, ajakoot vaa toiset, mie kävellä lippajan." - Hän oli hyvin
joutuisa kävelijä! Äiti lähti aamusta pyörän kanssa asemalle ja sanoi:
"Älkää hättäilkö, kyl mie huomen kottii tulen" ja tuli myös, mutta ajoi
pyörällä. Hame oli kolmesta kohtaa halki ja jalat mustelmilla ja kämmenet
ruvella, mutta 60 km taivallettuaan oppi ajamaan pyörällä ja hyvin.
Hyväkän Martti opetteli myös, mutta hänen tasapainonsa petti aina, jos
piti kääntää päätä sivulle. Meillä lapsillahan oli suurta huvia olla
tienvarressa ja huudella: "Hyväkkä", kun hän käänsi päätä ja kaatui. Hän
pyyteli: "Älkää työ ain huuvelko, se häirissöö miu ajamista, mie voin vaik
satattua issein." Hyväkkäläiset olivat muuttaneet Vuoksenrannasta, ja
Martti säilytti tuon kahden ässän käytön. Kun Räisälässä sanottiin itse,
niin Martti - isse - meidän suureksi riemuksi. Lopuksi isämme piti meille
kovan puhuttelun Martille huutelusta ja se loppui selkäsaunan pelosta.
Olosuhteiden pakosta moni muu karjalaisnainen ja mies opetteli tuona
kesänä pyörällä ajon, lapsethan olivat opetelleet jo aikaisemmin. - Se oli
sitä kehityksen kulkua.
Kulmalan nuori emäntä synnytti pojan, mutta se tapahtui
"keisarinleikkauksella". Pönkät oli heillä evakkona. Pitihän sitä ihmettä
minunkin käydä katsomassa, vaikka mielestäni lapsi oli ihan tavallisen
näköinen, muutahan en paljon ymmärtänytkään enkä ilennyt pyytää äitiä
näyttämään leikkaushaavojaan.
Eläimistökin oli vähän toisenlainen, mihin me oltiin totuttu. Järvessä oli
kalaa vähän, ja kiiski hyvin yleinen. Lampien hauet ja ahvenet olivat
mustia kun möröt. Kurki oli lintuna yleinen, olivathan suuret Kauhaneva ja
Koihna lähiympäristöä. Keväällä aamuyöstä herättiin kummiin ääniin,
ikkunasta näkyi sumuinen pelto ja äänet kuuluivat sieltä. Ei ole koiran
haukuntaa eikä korpin raakuntaa, vaan siltä väliltä. Erottuipa sumusta
suuria hahmoja, mutta mitä. Aikamme tutkailtua tultiin siihen tulokseen,
että kurkia. Sumu hälveni, ja 20 kurkea ruokaili sänkipellolla. Oli se
arvokasta astuntaa ja kumartelua. Koko päivän ne siinä viipyivät. Yritinpä
piirtää kuvaakin, mutta piirustus on huonoin taitoni - eihän siitä mitään
tullut, mutta lähtemättömästi on mieleeni piirtynyt kuva niistä. Suolla
oli myös lintuja, joita emme tunteneet. Turhaan odotimme käen kukuntaa,
ei kuulunut. Vanhaemäntä sanoi: "Harvoin täällä käkilintu laulaa",
Pääskysiä oli paljon.
Kyykäärmeitä oli kaikkialla ja etenkin suolla. Lähdimme nevan reunaan
mustikkaan, ja isäntä komensi laittamaan vanhat sarkahousut ja puserot
päälle. Saappaat jalkaan ja "pultut" saappaan sisään. En olisi millään
näin pukeutunut, mutta ilman ei ollut lähtemistä matkaan. Suolla vasta
ymmärsin, kun kyyt luikertelivat mättäikössä ja isäntä selitti: "Jos
kärmesmato iskee, se ei yletä iholle vaan puree kangasta ja myrkky valuu
siihen ja saapasvarsi kun on täynnä ei pääse livahtamaan saappaaseen."
Saimme paljon mustikoita ja suuria. Juolukkaa kasvoi paljon, mutta sitä he
eivät käyttäneet, eikä paljon mekään. Valokkia ja luhdikkaa ei tuona
kesänä ollut. Mutta todettiin meillä niitä sanottavan: muurain ja
mesimarja. Vaapukka taas oli vaarain, mutta sitä ei Nummijärvellä
kasvanut, ei edes palokankaalla.
Sienet tulivat aikanaan. Ei ole karvalaukkua, ei harmaasientä. Olipa
kangasrouskua ja männyn herkkutattia. Nyt alkoi papalle juhla-aika. Kori
kainaloon ja kankaalle. Vanhaemäntä ihmetteli: "Olen minä eläissäni nähnyt
kaikkea syötävän, mutta en maronlakkia". Niin hän halusi nähdä, miten ne
"pruukatahan" ruuaksi, ja istui ja katsoi tarkkaan jokaisen vaiheen ja
maisteli valmista paistosta. Totesi hyväksi ja komensi pojan tyttäret
keräämään ja laittamaan sieniruokia ja laittoi myös itselleen. Hän
nimittäin asui mummunkamarissa ja laittoi itse ruokansa omalla hellalla ja
keitti kaffeen ihan suolan kanssa. Meidän kahvia ihmetteli, ettei suolaa
käytetä - vedeltä se maistuu.
Syksyllä minä kävin viljan leikkuussa naapureilla. Viljat ajettiin
leikkuukoneella, mutta lyhteet sidottiin käsin ja laitettiin seipäille
kuivumaan. Tässä työssä ollessani opin syömään talkkunaa, sillä se oli
evästä pellolla, kun pellot olivat kaukana. Päätin kyllä ensin, ettei
minulla ole nälkä, mutta vanha talon työmies houkutteli minut maistamaan,
ja hyvää oli. Talkkunan teko näytti minusta ihan sianruuan teolta - piimää
ja epämääräisen näköisiä jauhoja. - vieläkin ostan talkkunajauhoja ja teen
talkkunaa.
Perunat kaivettiin koneella ja talkoita riitti. Mutta sitten tulivat
sateet, ja juurakon peruna oli savimaassa, eikä kone toiminut. Ne piti
kaivaa käsin. Koko kylän väki oli talkoissa. Vettä satoi ja maa upotti.
Laudan päällä seisottiin ja kuokittiin. Toiset kantoivat perunat riihen
lattialle kuivumaan ja kuivat perunat laatikkoon ja kellariin. Kyllä
vanhanaikainen sarkatakki on hyvä vaate, se pitää veden ja lämmittää.
Ruokailun aikana vaihdettiin kuivat päälle - saunassa oli takkien
kuivatus. - Niin tulivat heidänkin perunansa talteen.
Talossa oli muuten 12 lasta, ja Saara syntyi seuraavana talvena. -
Puolukkaa oli paljon ja sitä kerättiin talveksi. Oli kylän koppa- ja
korvoomestarilla työtä, kun eukkojen piti saada "pyttylöi", suurta ja
pientä, koria ja naperkkaa.
Kylä ja ihmiset tulivat tutuiksi. Lapsia syntyi ja vanhuksia kuoli, myös
meitä evakkoja. Homa-Helenan hautajaiset olivat myös, ja kyläläiset
muistavat ne hyvin. Kun hauta oli luotu umpeen, "Joska-Anne", hänen
tyttärensä sanoi: "Pojat, nyt lauletaan mammalle". Joku tarjosi
virsikirjaa, mutta ei sitä tarvittu, ulkomuistista he lauloivat kaikki
mamman lempivirret. Luoja oli antanut heille kaikille kauniit lauluäänet,
jota he myös käyttivät itsensä ja toisten iloksi. - Nummijärven
hautausmaalla pääportista oikealle on hautarivi. Siihen karjalaiset on
haudattu. Kyläläiset hoitavat haudat. Ovat hyvin siistejä, eivät ole
päästäneet paikkaa ränsistymään!
Syksyllä maatalouskerho järjesti kerholaisille keittokurssin Pihlajan
taloon. Siellä meitä oli tyttöjä viikon opettelemassa kodinhoitoa. Paljon
me opittiin, ja perunankuorimiskilpailu kuului asiaan.
Kansantanhuja opeteltiin myös. Väinö Pihjala soitti viulua ja ohjasi
meitä: "Kiikkuri kaakkuri kirjava lintu
" ja saaristolaispolkkaa. Poikia
ei ollut montakaan, mutta tyttöparissa pyörittiin.
Jatkokurssia käytiin koulussa. Meillä oli opettajana Olga Reijonen. Hän
oli Hyrsylän mutkasta paennut evakko. Kertoi meille pakomatkaa ja itki
kyläläisten kovaa kohtaloa, kun nälkää näkivät Venäjällä. Suomeen
päästyään joutuivat olemaan karanteenissa kuin kapiset koirat. Hän opetti
meidät tekemään keitinpiiraita (sulhaspiirasta) ja sultsinoita. Taito on
säilynyt Nummijärvellä kahdella koululaisella. Itseltäni se on melkein
unohtunut.
Miehiä lähti Lappiin töihin Liinahamarin tietyömaalle ja metsätöihin. Isä
ja Hannes-setä muitten mukana. Isä ei ollut monta viikkoa, kun tuli pois -
selkä ei kestänyt ja ikävä vaivasi sekä kaamos ahdisti. Hän kertoi, ettei
siellä päivä paista, vaan revontulet loimuavat yötä - päivää. Hannes-setä
oli koko talven. Kertoili sitten meille lapsille Lapin ihmeitä poroista ja
lappalaisista.
Elämä kylässä oli kivaa ja antoisaa, mutta minua vaivasi, kun entiset
lähinaapurimme "Mikalaiset" asuivat Nummikoskella 10 kilometrin päässä.
Oli ikävä Mammaa ja tyttöjä. Muutaman kerran kävin heillä kylässä, mutta
kovasti tahtoi itkettää. Olinhan ennen heillä kotona jokapäiväinen vieras.
Mikalan pojat - aikamiehet - narrailivat meitä lapsia milloin mitenkin,
mutta hauskaa oli kaikilla silloin kotona, mutta nyt oli toisin. Myös
paras tyttökaverini Honkasen Alli asui kaukana Kauhajärven kylässä.
Kirjoiteltiin toisillemme kuulumisia, ja aina joskus pääsi käymäänkin. 20
kilometriä oli melkoinen matka pyörälläkin, mutta leipäpalat taskuun, ja
kävellenkin kävin pari kertaa. Heiltä Aarne kuoli ja haudattiin
Kauhajärven hautausmaalle. Hän sairasti koko talven jo Ilmajoella
ollessamme.
Hyväkän tytöt olivat entisiä koulukavereita lähinaapurissa, mutta Tyyne
pääsi kylän kahvilaan töihin. Tuntui, että hän oli niin hieno ja aikuinen
jota piti vähän vierastaa. Toinin kanssa käytiin yhteisiä rientoja -
jatkokurssia.
Martta-täti pääsi Kauhajoen emäntäkouluun, ja siinä olikin ihmettä
kylläksi. Voi miten toivoin, että olisin vanhempi ja minäkin pääsisin
sinne. Minä en ollut lapsi enkä aikuinen, vaan 13-vuotias haaveilija.
Olisin mielelläni vain lukenut ja lukenut, mutta eihän niin saanut tehdä,
vaan piti neuloa ja tehdä muitakin käsitöitä. Silloin ei ollut valmiita
vaatteita paljonkaan. Kaikki piti tehdä kotona. Jouluksi sain emännän
"päivätakin" valmiiksi, kyllä se oli kesken jäädä, kun kyllästytti palojen
ompelu, mutta äiti auttoi ja valmista tuli. Sain tekopalkaksi - monot - ne
olivat silloiset muotijalkineet.
Jouluna meillä oli suuri yllätys. Lypy-täti tuli miehensä ja Maire
tyttären kanssa meille joulun viettoon. He asuivat Peräseinäjoella ja
sieltä he tulivatkin autolla -junalla ja loppumatkan pyörillä. Maire oli
kääritty filttiin ja köytetty tavaratelineelle, oli siinä lapselle kyytiä
- 4 vuotta juuri täyttänyt. Tapaninpäivänä he lähtivät takaisin.
Saksalaiskone
Pentti Korpela muistelee 1943 Hämesharjuun pudonneen saksalaisen
lentokoneen putoamista ja kertoo olleensa Ylimysjärven luomansuulla
tammella koiran kanssa, kun kaksi lentokonetta lähestyi pohjoisen
suunnalta. Toinen alkoi äkkiä präiskähtelemään. Tuli ajatus, että se
putoaa suoraan päälle. Kone putosi tammelta jonkin matkaa Hämesharjuun ja
Kattilasaloon päin. Sieltä pöllähti savupilvi. Näin, kuinka toinen kone
teki kierroksen putoamispaikan yllä ja lähti pois.
Tammelta oli putoamispaikkaan noin kilometrin matka. Juoksin paikalle.
Lentokoneen nokka oli painunut maahan aika syvälle. Kone präiskähteli ja
paukkui kovasti. Otin lentokoneen pienen takapyörän mukaani ja lähdin
kotiin. Pyörän piilotin erään kuusen alle. Ajattelin, että tulen hakemaan
sen myöhemmin. Tuumasin, että siitä saa hyvän kottikärryn pyörän. Koneessa
oli pahvilaatikollinen tupakkaa. Otin myös sen ja toin kotiini. Näin,
miten lentäjän pään toinen puoli oli männyn oksalla. Punainen tukka näkyi.
Paikalle tulleet saksalaiset panivat lentäjän jäännökset puulaatikkoon.
Lentokone oli saksalainen sotilaskone ja siitä saksalaiset ottivat talteen
potkurin.
Siinto Pihlaja muistaa olleensa lomalla ja peltotöissä, kun hän havaitsi,
että kaksi konetta lähestyy pohjoisesta päin, arvatenkin Lamminmaan
kentältä. Toinen oli suurempi. "Mihinkähän se toinen ny joutui, kun ääni
loppui?" kertoo Siinto ihmetelleensä.
Soini ja Lipasti hakivat koneen moottorin pajalleen. Juho Leppisen
taljalla moottori nostettiin nevasta. Kun konstaapeli Arvo Luoma kuuli,
että saksalaisen lentokoneen moottori oli tuotu Lipastin pajalle, niin hän
määräsi tuomaan heti sen pois samaan paikkaan. Moottori tuotiin takaisin
Hämesharjuun vähin äänin.
Ilmari Haapaniemi kertoo myös olleensa paikalla ja nähneensä
tapauksen.
"Olin tulossa kotiin lähellä Rantamäkeä eteläpäästä päin, kun huomasin,
että pohjoisen suunnasta lähestyi kolme lentokonetta. Arvasin, että ne
ovat saksanaisia, koska heillä oli lentotoimintaa Lamminmaan ja Porin
välillä. Äkkiä yksi kokeista alkoi yskiä pussahdella ja päättelin, että
sillä on ny jotakin vaikeuksia. Kone syöksyikin Hämesharjun maastoon
maahan ja heti sieltä leimahti savupatsas ilmaan. Palasin Viljami Viidan
taloon, kun tiesin, että siellä on puhelin. Soitin piiripäällikkö Valde
Ranta-Knuuttilalle ja kerroin tapahtuneesta. Ranta-Knuuttila määräsi minut
ottamaan vastuun koneen putoamispaikasta ja järjestämään siellä
vartioinnin. Samalla Ranta-Knuuttila ilmoitti, että minulle on määrätty
kolme vuorokautta lisää lomaa ja että hän ilmoittaa yksikkööni antamastaan
määräyksestä. Järjestin paikalle vartioinnin. Totesin, ettei sinne kukaan
halunnutkaan kovin lähelle mennä, kun siellä paukkui ja räiskähteli
useasti.
Ranta-Knuuttila ilmoitti asiasta Poriin, jossa saksalaisilla minun
tietojeni mukaan oli asemapaikka. Hämesharjuun saapui 5-6 henkilön ryhmä
saksalaisia ja he veivät muodottomaksi palaneen lentäjän ruumiin ja jonkin
verran lentokoneen osia. Saksalaiset pitivät poortia Viidan talossa sen
ajan, kun koneen jäännösten kokoaminen kesti. Myöhemmin koneen
putoamispaikka oli poikien kiinnostuksen kohde ja sieltä tuotiin erilaisia
metallipalasia aarteiksi ja sormusvärkeiksi.
Tällainen oli pudonnut lentokone jonka mukana kuoli saksalainen lentäjä
Hans-Georg Pötter 25.10.1943
Jaakko Haapaniemi löysi tämän valopistoolin läheltä lentokoneen
putoamispaikkaa
Saksalaiskoneen jäännöksiä Hämesharjun laidassa
Asekätkentä
Kauhajoen kirkolla kruununmakasiinissa oli aseiden keskusvarasto. Aseita
jaettiin ystävä ystävälle. Kansan suussa kulki huhu, että "venäläinen
tuloo viäki ja sitte pitää olla kättä pirempää. Tuloo se kolomannenki
kerran. Pyssyjä pitää panna lymyhyn. Kolomas tuleminen tietää sissisotaa".
Venäläisten toimiin ei luotettu. Pysyjä lymyteltiin pahan päivän varalle
kuka minnekin. Korpelan Penttikin haki Suomi konepistoolin ja pikakiväärin
sekä 1800 panosta. Näistä aseista ei luetteloita pidetty. Niitä sai vain
ja ne jäivät sille tielle. Varsinaisia asekätköjä ei Nummijärvellä
kuitenkaan tiedetä olleen. Tosin kerrottiin, että Kirkkoharjujen
multikkoon tuotiin pyssyjä, ja tästä kätköstä olisi Kantolan Olavi ollut
tietoinen. Vahvistamattomien tietojen mukaan aseilla tehtiin
liiketoimintaa. Kätkettynä oli mm. japanilaisia kiväärejä. Kansalaiset
"tiesivät", että kätkennällä oli valtiovallan hiljainen siunaus. Sotien
jälkeinen pelko leijui ilmassa ja kansa halusi varmistaa, ettei
tositilanteessa aivan yli kävellä. Pentti Korpela muistaa, kuinka
urkkijoita pelättiin ja häntäkin vainottiin. Valpon silmät ulottuivat
Nummijärvellekin. Muistiin on jäänyt sekin, kun Kiljusen Antin kodissa oli
pikkujoulu ja sieltä palattaessa Lautamäen Jussin pojat yllättelivät
päälle.
Mylly
Kun viljaa jauhettiin myllyssä, piti jauhattajalla olla erityinen
jauhatuskortti. Kansanhuollon tarkastaja oli usein myllyssä vahtimassa,
ettei pimeää jauhatusta suoritettu. Tätä tarkastajaa "karahteerattiin
politrukiksi".
Myllyyn tuotu vilja otettiin valtiolle, ellei jauhatuskorttia ollut.
Mylläri saattoi tiedustella jauhattajalta korttia. Jos ei korttia oikein
tahtonut löytyä, niin mylläri saattoi sanoa, jotta katsotaanpa nyt, jos
tuolta taulun takaa löytyisi. Monesti mylläri antoi tarkastuksen ajaksi
kortin jauhattajalle ja laittoi sen taas taulun taakse seuraavaa
jauhattajaa varten.
Tiedetään, että Feeli Mannila oli kovasti tarkka jauhatuskortista. Monet
ihmiset ovat kertoneet, kuinka sota-aikana joutui valehtelemaan. Ellei
osannut valehdella, kansanhuollon kanssa ei pärjännyt paljon kuinkaan.
Kerrotaan myllyssä sattuneen tapauksen, jolloin joku jauhattaja oli juuri
kantamassa myllykalua päälle, kun tarkastaja saapui paikalle. "Onkos sulla
jauhatuskorttia?" kysyi tarkastaja. Jauhattaja totesi, että "orota ny, kun
minä vien tämän pussin myllyn päälle, niin kyllä minä sulle kortin
näytän". Tarkastaja oli nousemassa rappuja ylös ja jauhattaja tuli
ylhäältä alaspäin. "Silloon sen sappi nousi ja se tääkäs tarkastajaa
suoraa taulun päälle niin, jotta syynäri kolisteli monta ympärystää
rappuja alahappäin". Ja lopputarkastukset suoritettiinkin sitten
käräjillä.
Jauhatuskortti
Nahan parkitus sota-aikana
Teurastetun nautaeläimen vuota tai lampaan nahka pantiin luutukseen.
Sammutettua kalkkia levitettiin karvapuolelle ja tuore nahka käärittiin
kerälle noin viikoksi. Luutuksen jälkeen nahka räkättiin ensimmäisen
kerran. Räkkääminen on nahassa olevan rasvakerroksen poistamista.
Räkkäämisen jälkeen nahkaa liotettiin pajun parkissa noin puoli vuotta.
Parkkivesi tehtiin suuriin puutynnyreihin. Parkkiveteen tarvittava pajun
parkkikuori irrotettiin keväällä mahlan aikaan.
Parkituksen jälkeen vuota asetettiin räkkipenkkiin ja räkkiraudalla
irrotettiin nahkaan vielä jäänyt rasva ja liha. Räkkipenkkiin pantiin
painoksi airas, että käsiteltävä nahka pysyisi paikoillaan. Räkkäyksen
jälkeen vuotaa hakattiin puunuijalla palakkuun päällä siitä syystä, että
nahka pehmenisi. Tämän jälkeen nahka käytettiin taas
parkkitynnyrissä.
Fällynahkaa käsiteltiin erikseen ja eri tavalla, sillä lampaan villan
täytyi pysyä nahassa. Nahkaa ei saanut kalkita. Lammasta ei myöskään
keritty ennen teurastusta, jos nahasta haluttiin fällyvärkki. Parkituksen
jälkeen nahka asetettiin nauloilla seinälle kuivumaan. Ja sitten olikin
vuorossa fällymestari, joka vielä laittoi erityisen parkkiliemen. Hermanni
Länsimäki oli yksi taitajamestari...
Sirpaleita ajan
arjesta
1940
Halkojen hakkuutyöt olivat tämän talven metsätöissä aivan etualalla.
Varsin usein työvoiman puute on kuitenkin hakkuutöiden esteenä.
Hallitus määräsi perunan pakko-oton.
Suomen valtion talouden tukemiseksi maassa järjestettiin kultasormusten
keräys. Muistona sota-ajasta ja yhteisistä kovista ponnisteluista monella
nummijärviselläkin on aitojen kultasormusten sijaan saatu rautasormus.
Keräystä vauhditettiin iskulauseilla: Sormuksestasi tulee luja rengas
puolustuksemme ketjuun! Anna tänään kultaa raudasta!
Tiistaina maaliskuun 12. päivänä 1940 klo 7.00 esitettiin teksti Suomen ja
Neuvostoliiton rauhansopimukseksi. Allekirjoitus tapahtui jo 13. päivän
vastaisena yönä.
1942
Nummijärven ja Nummikosken miehille ja naisille oli mottitalkoita varten
varattuna Eevert Lammin metsä. Työnvalvojina toimivat Viljami Juurakko,
Kaarlo Keski-Nummi ja Armas Marttila. Kokoontumispaikkana oli Haaviston
kauppa ja Lehtisen kahvila.
Kansanhuolto
Vanha sanonta: rehellisyys maan perii, ei pitänyt paikkaansa silloin kun
asioitiin Kansanhuollon kanssa. Jos aikoi jotenkin elää ja ruokkia
perheensä, oli valehdeltava. Rehellisyydellä ei pärjännyt. Kansanhuollon
maineesta kertovat lausahdukset "Ne viöö silimäkki päästä" ja
"Kansanhuolto rosvuaa leivän suusta".
Eräänä esimerkkinä voi mainita, miten Elviira Jokisen metsä hakattiin. Kun
tällä leskivaimolla ei ollut mahdollisuutta itse hakata Kansanhuollon
luovutuksiin määrättyjä puumääriä, niin viranomaiset panivat omat miehensä
töihin. Lunta oli paljon ja miehet kaatoivat puut lumen päältä. Kaikki
mitä oli saatavissa. Keväällä oli vain lohdutonta kannikkoa jäljellä.
Lähes metrin mittaiset kannot töröttivät hakatussa ja ryöstetyssä
metsässä. Elviira ei osannut pitää puoliaan. Kansanhuolto suoranaisesti
ryösti hänen pienen metsänsä.
Viljami Viita, Eemil Sivu ja Arvo Kulmala olivat Kansanhuollon syynimiehiä
Nummijärvellä. Paikallisten syynimiesten kanssa sentään pärjäsi, mutta
huollon haukat kun tulivat, niin eipä tahtonut tulla toimeen -
huonostikaan.
Soukkana sota-aikana aiottiin ottaa Salomon Hongiston riihen katolta
oljetkin elukan rehuksi. Jos lampaannahka pääsi pilaantumaan ja homehtui,
niin se vietiin Kansanhuollon luovutukseen. Kaikin keinoin yritettiin
Kansanhuollon pakkoluovutuksia väistellä. Syynimiehiä hyvittiin
sianlihanpalalla, jotta saataisiin teurassika "kovin pieneksi". Lampaita
rahdattiin luhtalatoihin piiloon tarkastajilta. Kansan suussa oli sanonta
"Kunei taharo olla ittellekkää, niin mitä sitte pakkolunastuksehen".
Heinäkuorman sisälle lipattiin lunta, jotta saatiin edes vähän
painoa.
1943
Ruokapulan aikana Suomessa käytettiin kaikkia mahdollisia
selviytymiskeinoja Keinoja löytyikin mitä moninaisimpia. Niinpä
järjestettiin mm. valtakunnallinen puolukanpoimintakilpailu metsän
antimien saamiseksi talteen.
Vaatepulakin oli ankara ja kansalaisia kehotettiin kaivamaan aarteet esiin
kätköistä.
Samana vuonna tehtiin yleinen karjan luettelointi koko maassa.
1946
Kauhajokisia kehotettiin Ylimysjärven niittoon. Kaikki heinä oli
niitettävä. Jos joku ei ehtinyt niittoon, olisi osa annettava rehun
tarpeessa olevalle.
Kyyditykset
Kolmekymmentäluku oli aikaa, jolloin Suomessa harjoitettiin muilutuksia.
Niin sanottuja valtakunnan vihollisia kyydittiin itärajalle. Näistä
säpinöistä ei Nummijärvikään täysin säästynyt. Aikalaisten kertoman mukaan
seurattavien listalla olivat ainakin Aimo Holma, Eemil Sivu, Arvi
Talvitie, Väinö Pihlaja, Jaakko Järvinen ja Heikki Vanamo.
Kivistön Jussin tiedetään olleen vartiossa koulun saunan päällä. Täältä
hän varmisteli, ettei Heikki Vanamoa päästä kyyditsemään. Vanamoa todella
yritettiin muiluttaa. Vanamo aavisteli, että häntä voitaisiin tulla
hakemaan. Salavihkaa hän hankki Stoc -merkkisen pistoolin suojakseen
Koululle todella tultiin opettajaa noutamaan. Kauko Talvitie kertoi
olleensa sattumalta paikalla kyyditsijäjoukon tullessa koululle. Vanamo
aavisti miesten aikomukset ja hän oli varautunut tällaisen varalle. Hän
tuli miehiä vastaan, veti yllättäen esiin käsiaseen ja ilmoitti: "Nyt
miehet saatte tulla, mutta yksitellen ja metrin välein". Kyyditysyritys
kuivui kokoon ja kyytiporukka poistui koululta. Toista yritystä ei
tehty.
Aikalaiset kertovat, että tässä mainitut henkilöt olivat täysin
aiheettomasti listalla. Nämä meiningit perustuivat turhanaikaisiin
ilmiantoihin ja urkkimisiin, joita harjoittivat jotkut
kansalliskiihkoiset. Ainoastaan Aimo Holmasta kaikki eivät ole varmoja.
Hänestä ei oikein päässyt selvyyteen, kerrotaan. Tiedetään hänen tehneen
matkoja itärajalle moottoripyörällä.
Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi vuonna 1930 epäluottamislauseen
maaherra Martoselle, joka "törkeää laatua olevassa rikosasiassa oli
jättänyt antamatta oikeusapua". Oikeuskanslerin oli näissä asioissa
puolestaan "pitänyt tehokkaammin teroittaa asianomaiselle hänen
velvollisuuttaan ehdottomasti noudattaa lakia ja asetuksia".
Oikeuskansleri Albert Makkonen oli kolme kertaa kehottanut Martosta
suhtautumaan valituksiin vakavasti.
Kyseessä oli opettaja Otto Aimo Holmaan kohdistettu ajojahti. Holma oli
omalaatuinen ja äkkipikainen mies, poliittisesti vasemmistoradikaali. Hän
ei sopinut maaseudun valmiisiin rooliluokituksiin. Tämän vuoksi hän sai
kosolti vihamiehiä. Häntä kyydittiin lapualaiskesänä kolme kertaa, ja
yritettiin vielä useammin. Etappimiehet armahtivat hänet yksityiskoston
uhrina, jolloin hän päätyi "ikitielle".
Ensimmäisestä kyydityksestä 27.6.1930 Holma palasi Nummijärvelle, jossa
hän oli viettänyt aikaisemminkin kesiä. Hän joutui elämään kovin
varuillaan. Lapualaiset koettivat harva se yö yllättää hänet. Holma pakeni
milloin metsään milloin naapuriin. Monesti hän joutui odottamaan
hyökkääjiä ladattu pistooli turvanaan. Kerrotaan Holman joskus tämän
ajojahdin aikana pukeutuneen jopa Albertina Pihlajalta saatuihin naisten
vaatteisiin lapualaisten harhauttamiseksi.
Muutenkin tänä aikana kylän asukkaiden menemisiä ja tulemisia seurailtiin.
Kylällä ajoi kummallisia autoja. Aimo Holma oli tiettävästi etsityin. Hän
piileskeli Pihlajan riihenkokissa ja Haapaniemen olkiladossa. Sieltä Väinö
Pihlaja toimitti hänet salaa Leppiniemeen ja Sameli Pihlaja vei hänet
Karvian Kaappolaan. Mennessään Sameli osti evästä Jaakko Mäkkylän
kaupasta.
Arvi Talvitien talolla pidettiin vartiota, jota lapset kovasti
kummeksuivat. Anni Rajala ja Kauko Talvitie muistelevat, että mitään
epäisänmaallista ei heidän isässään varmasti ollut.
Holman tapauksessa kerrotaan, että hänen "vaimonsa" Liisi Lehtinen
kanteli. Holma teki ensimmäisestä kyydityksestään kantelun nimismies
Alfred Leskiselle, Samoin Vaasan läänin maaherralle, koska ei luottanut
nimismieheen. Nimismies sai huomautuksen Holman valituksesta ja hänen
käynnistään maaherran virastossa. Nimismies Leskinen meni poliisin
saattamana Holman luo 17.7.1930, mutta tämä ei uskaltanut puhua ja
kieltäytyi ottamasta heitä vastaan. Ylikonstaapelille hän oli kyllä
kertonut tapahtumista sekä aikomuksestaan muuttaa pois paikkakunnalta
ahdistelun vuoksi.
Holma vietti viimeisen yönsä Haapaniemen ladossa ennen lähtöään
virkapaikalleen Himangalle. Sitä ennen hän oli joutunut sanaharkkaan
päävihollistensa kanssa. Varotoimi oli tarpeen, sillä lapualaiset
rynnistivät suurella joukolla Holman asunnolla ja penkoivat sen
läpikotaisin. Lapualaiset asettivat myös vartion Nummijärveltä
poisjohtaville teille, mutta Holma onnistuttiin toimittamaan Karvian
Kaappolaan.
Kauhajoelta selvittyään Holma teki seikkaperäisen valituksen
oikeuskanslerille ja suojeluskunnan päällikölle. Se ei pelastanut häntä
joutumasta Himangalla 30.8.1930 uudestaan lapualaisten armoille. Kostoksi
ilmiannosta. Päästyään ruhjottuna kotiin, ei Holma enää uskaltanut yöpyä
kotonaan, vaan nukkui heinäladoissa ja syöksyi päivisinkin metsään auton
hurinan kuullessaan.
Oikeuskansleri oli huomannut uutisen Holman viimeisestä kyydityksestä ja
moitti maaherraa Holman valituksen tutkimatta jättämisestä. Kauhajoen ja
Lohtajan nimismiehet ryhtyivät kuulusteluihin maaherran käskystä. Holma ei
uskaltanut puhua viranomaisille. Oikeuskansleri ei kuitenkaan antanut
periksi. Oli kuulusteltava Holma naapureita, nimeltä tiedettyjä vainoojia
jne. Nummijärvellä kuulusteltiin kaksikin eri kertaa mm. Maria ja Wilhelm
Vainiota. Vainiolla ei varmuudella ollut asian kanssa mitään
tekemistä.
Holma tunnettiin kylässä liukkaana liikkujana, jolla oli rahaa. Hän osti
Jaakko Haapaniemeltä huvilatontin ja kosiskeli kovasti Niko Kalliomäeltä
tonttia Aittooniemestä. Majaniemeen ja Hilda Järviseen Holma nimi
liitettiin väkevästi. Kerrotaan, että ollessaan Pihlajan riihen kokissa
Franttin talon tyttäret ruokkivat häntä sinne. Järvisen rouvalle tuli
pitkään kirjeitse rahaa. Hilda mainitsi joskus: "Holma on varmaankin
kuollut, kun minulle ei ole tullut sitä rahalähetystä".
Maaherra käski toimittaa lisäkuulustelut lokakuussa 1930. Monet syylliset
tunnustivat, niin että syytetoimiin voitiin ryhtyä.
Sirpaleita ajan arjesta
Ilmailupäivää mainostettiin
Elokuun 10. päivänä täällä Nummijärvellä ilmailupäivä hyvällä ohjelmalla.
Lentonäytöksiä, surmansilmukoita. Kurki -merkkinen kone saapuu. Ohjaajana
luutnantti Nissinen. Suojeluskunnan soittokunta kaiuttelee sulosävelillä.
Lotat järjestivät ravintolan.
Lentokuume kasvoi kasvamistaan. Lentopäivänä kaikki olivat haltioissaan.
Suunnaton määrä ihmisiä tuli polkupyörillä ja hevosilla. Yleisöä oli 1500
henkeä. Lentopäivän illalla luutnantti ja rouva Nissinen palasivat
koneella Vaasaan.
Ihmetellä täytyy, miksei Nummijärven osuusmeijeri toimittanut tilaisuuteen
tilattua maitomäärää
?
Lentopäivä Nummen hiekkarannassa. Taustalla kivihuvila.
Entisajan tanssilavat
Franttinmäessä Pihlajan maalla on ollut tanssilava, samoin Lapinluoman
kohdassa Lapinniemessä. Varsinainen "vakavampi" tanssipaikka ja lava on
ollut Persoolakson laidalla. Nämä lavat olivat kiellettyjä, koska niissä
kuulemma harjoitettiin haureellista menoa ja juotiin pontikkaa. Kaikki
tyynni lainvastaista ja kiellettyä meininkiä, joka piti lopettaa ja lavat
hajottaa. Virkavallan toimesta Persoolakson ym. lavat hajotettiinkin
monesti, mutta aina "klopit teki uuren". Lavan rakentajina häärivät mm.
Eero Peltola, Aarne Kulmala, Lauri Nummijärvi, Verne ja Sylvester
Hietalahti.
Lavalla pidettiin hyppyjä ja hyppyporukkaa viihdyttivät mm. Frans Jokela
viulullaan ja Aleksi Talvitie huuliharpullaan. Persoolakson ympäristön
kerrotaan olleen perinteinen naisten viinankeittopaikka. Lautamäen Selma
tuomitsi koko Persoolakson lavan porukan yksin tuumin: "Helevettihin te
jourutta!"
.Mutta ei ainakaan heti jouduttu
ja sana kiersi, että taas
mennään Lellavalle. "Kyllä sinne lavan syriälle meni siskoo Vilmaki ja
lähties tukkansaki piippas", muistelee Elma Kalliomäki.
|