Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Aution Serun poika
Paarmuska
Paarmuskan viimeinen aamu
Leander Arvola
Arvo Kulmala - Kansanperinteen taitaja
Kerttu Talvitie - Laulujen kerääjä ja
taitaja
Kalevi Kytöviita - Taiteilija omaksi iloksi
Kaakko Mäkkylä
|
Aution Serun poika
Kulmalan Jaakko oli lähtöisin Aution torpasta ja hänen äitinsä nimi oli
Serafia. Jaakko oli heti pienestä lähtien innokas lukija. Hän lainaili
kirjoja kirjastosta ja kävi pitkästä matkasta valittamatta jalkapatikassa
niitä vaihtamassa.
Jaakon huomattiin olevan kova lukumies ja lahjakas muutenkin, ja niinpä
kappalaiset Hällfors ja Ala-Panulan isäntä hommasivat hänet kirkolla
toimivaan kotikouluun ja edelleen Hämeenlinnaan lyseoon vuonna 1879.
Varattoman nuorukaisen koulunkäynti loppui kuitenkin lyhyeen. Varojen
puutteessa hän joutui lopettamaan opiskelunsa lyseon kolmannelta
luokalta.
Itse opiskellen hän kehitti itseään ja kartutti tietojaan perehtyen mm.
ruotsin kieleen erittäin hyvin. Hän toimi kirjakauppa-apulaisena
Tampereella ja asettui myöhemmin asumaan kotikyläänsä Nummijärvelle. Hän
hoiti maanmittarin apulaisen tehtäviä ja alkoi toimia myös asianajajana,
jota tehtäväänsä hän hoiti kuolemaansa asti. Lisäksi hän piti hyvällä
menestyksellä kotikoulua Nummijärvellä ja oli perustamassa Nummijärven
kansakoulua. Koulun käynnistyttyä hän oli johtokunnan jäsen. Muista
luottamustoimista mainittakoon vuokralautakunnan puheenjohtajuus ja
asutuslautakunnan varapuheenjohtajana toimiminen. Hän oli myös
politiikassa menetyksellisesti mukana ollen nuorsuomalaisen puolueen
kansanedustajaehdokkaana monet kerrat. Jaakon meriitteihin voisi vielä
lisätä sen, että hän oli ollut Venäjän armeijassa.
Jaakko oli huumorimiehiä. Kerran hän löi vetoa, että hän saarnaa Parkanon
kirkossa siihen malliin, että "Minä en oo mikää Nauku-Maijan poika. Minä
oon Aution Serun poika". Kun saarnapäivä koitti, niin Jaakko sovitti
sanansa saarnatekstiin suurin piirtein tähän tapaan "Te kuljette tuolla
pitkin kujia ja huudatte: "Minä en oo mikää Nauku-Maijan poika. Minä oon
Aution Serun poika." Saarna jatkui Jaakon ilmeenkään värähtämättä.
Kirkkokansan
kummasteluista ei ole tietoa, mutta epäilemättä Jaakko voitti vetonsa.
Kaiken kaikkiaan Kulmalan Jaakko on oivallinen esimerkki siitä, miten
lahjakkuus, sinnikkyys ja uutteruus nousevat esiin syrjäkylälläkin. Jaakon
hurtti huumori puolestaan kertoo, ettei hän itseään, taustaansa ja
juuriaan hävennyt. Taisipa olla jopa ylpeä niistä.
Jaakko ja Anna Kulmala
Paarmuska
Auruura Kalliomäki
Auruura Kalliomäki toimi lapsenpäästäjänä kokonaiset 50 vuotta. Hänen
auttamanaan syntyi Nummijärven kylään 250 uutta ihmisen alkua.
Kun taloon oli tulossa lapsi ja synnytys käynnistyi, niin toiset lapset
komennettiin navettaan synnytystapahtuma ajaksi. Vuosisadan alkupuolella
ja vielä puolivälissäkin synnytys oli jotenkin häveliäs tapahtuma, jota
yritettiin salata varsinkin talon muilta lapsilta. Sanottiin, että nainen
on saastutettu ollessaan siunatussa tilassa. Synnytyksen jälkeen piti
mennä kirkkohon otteelle puhdistautumaan.
Synnytystä helpottamassa paarmuskalla saattoi olla kamferitippoja pieni
sormen kokoinen pullo, josta annettiin sokeriin imeytettynä muutama tippa
synnyttävälle äidille pahimman kivun ja pelon tropiksi.
Pula-ajan vaikeudet ja nälkäkin olivat monen torpan asukkaille tuttuja.
Erääseenkin torppaan Iisakki Jokinen ja Niko Kalliomäki keräsivät kylältä
vähän jauhoja, kun saivat paarmuskalta tietää, ettei siellä
vastasyntyneelle eikä perheelle ollut yhtään ruokaa eikä mitään syömistä. Lahjoitetut jauhot sitten
sekoitettiin veteen ja vanhemmat ja muut lapset söivät tätä tokeroa
puutikulla.
Muutenkin 1900-vuosisadan alussa olosuhteet olivat Nummijärvelläkin
monessa torpassa suorastaan kurjat. Uudelle tulokkaalle leikattiin usein
jostakin vanhasta lakanasta jonkinlaisia vaippoja, jotka kiinnitettiin
sitoen tai hakaneuloilla.
Talviaikana ja joskus kesälläkin synnytettiin saunassa, jossa oli lämmintä
ja pesua varten saatavilla kuumaa vettä. Lisäksi mukaan varattiin, mikäli
mahdollista, puhdas lakana ja pyyhe. Lähestulkoonkaan aina ei ehditty
synnytysvalmisteluja suuremmin työn ja touhun keskellä näin säällisesti
tehdä, eikä paarmuskaakaan aina saatu paikalle ajoissa. Esimerkiksi
Hietalahden talossa olleen siirtolaisperheen äidin tiedetään käyneen
järvirannassa synnyttämässä ja heti synnytyksen jälkeen hän oli laittanut
väelle ruoan niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Vuosisadan alkupuoliskolla oli hyvinkin tavallista, että kyläyhteisön
asukkaista osalla oli silloisia tarttuvia tauteja, joista ehkä yleisimpiä
olivat keuhkotauti ja tuberkuloosi, mutta myös sellaiset veneeriset taudit
kuin kuppa ja syfilis olivat tuttuja, joskin harvinaisia seudulla.
Auruura ei koskaan pelännyt mennä auttamaan synnytyksessä sellaisiinkaan
koteihin, joissa hän tiesi yhden tai useammankin perheenjäsenen
sairastuneen tarttuvaan tautiin. Auruuralla oli vankka usko kaitselmukseen
ja Jumalan varjelukseen. Näissä tilanteissa hänen muistetaan tyynesti
todenneen: "Ei siinä pahemmin käy kun Jumala sallii".
Joillekin äideille syntyi ns. yksinpuolin tehtyjä lapsia, joista
esitettiin usein tosi rumiakin arveluita "Se ja se taitaa olla ryssän
polokema". Tällaiset arviot Auruura jätti omaan arvoonsa, eivätkä ne hänen
työtänsä haitanneet. Hän teki ihmisläheistä laupeudentyötänsä
tasapuolisesti kaikille.
Synnytyksen jälkeen lapsi pantiin yleensä pärekoppaan sijattuun petiin,
jossa oli usein olkia alla pehmusteena ja lämmikkeenä. Vauvan pesua varten
jotkut teettivät oikein puisen, soikean pesupunkan, mutta useimmille vauvapesuun
kelpasi pesuvati tai korvee.
Vaatimattomista olosuhteista huolimatta vauvoja ei juurikaan synnytyksessä
kuollut. Auruuran kokemus ja ammattitaito karttuivat vuosien kuluessa.
Vain joitakin harvoja kuolemantapauksia sattui. Esimerkiksi silloin, kun
lapsen napanuora oli kiertynyt kaulan ympärille, syntyvää lasta ei aina
voitu pelastaa elämälle. Lapsen menetys oli raskasta kestää, mutta se
yritettiin kovuudella kätkeä. Yksikin isäntä totesi tyynesti: "Minä vien
peuhkeet punaasen pytyn kannella tunkiolle."
Silloin tällöin pienokaisia kuoli heti syntymänsä jälkeen . Syytäkään ei
useinkaan löytynyt. Puhuttiin lapsen heikkoudesta tai kätkytkuolemista.
Paarmuskan lähdettyä emäntä vei kuolleen lapsensa joskus salaa kylän
hautausmaalle ja kätki hänet kirkon multiin suruissaan.
Useimmiten synnytys oli kuitenkin iloinen ja odotettu tapahtuma, joka
kuului tavalliseen elämänmenoon ja jota varsin usein höystettiin
huumorillakin. Joku äiti oli heti synnytettyään puoli leikillä kysäissyt
paarmuskalta: "Joko kaharen viikon päästä saa larata uuresta?" Kysymykseen
paarmuska oli vastannut: "Ei. Ei ny sentäs... kyllä vähä kauemmin pitää
antaa kruppaantua kokohon." Ja siihen oli sitten isäntä jatkanut: "Mutta
kun mua niin ryvityttää!" Ja paarmuska vastasi: .:
!!? Vastaus on
valitettavasti jäänyt aikakirjoihin kirjaamatta.
Tosielämän välähdys Auruuran, hänen perheensä ja miehensä luonnollisesta
aidosta tasa-arvoisuudesta ja toistensa kunnioittamisesta kuvastuu
Auruuran lapsenlapsen muistelmissa. Auruuraa oli taas kerran tultu
kovalla kiireellä hakemaan auttamaan synnytyksessä. Tuvassa oli
leipomustouhut kesken, mutta se ei hämmennystä tuottanut. Paarmuska
vietiin auttamistehtäväänsä hoitamaan. Leipominen jatkui asiaa sen
kummemmin ihmettelemättä. Auruuran mies Niko-paappa hoiteli leipomisen ja
paistamisen loppuun pienen apulaisensa kanssa erottelematta naisten tai
miesten töitä. Ja yhtä hyvin leipominen onnistui mieheltäkin.
Auruuran elämäntehtävästä voi sanoa, että kohtalo oli hänet asettanut
omalle paikalleen elämässä. Hän ei koskaan nurissut osaansa. Aina
lähdettiin matkaan, kun paarmuskaa tarvittiin yöllä tai päivällä kesät
talvet. Pääasiassa matkattiin jalkaisin. Joskus haettiin hevosella. Pyörän
jopparillakin mentiin ja lujaa.
Paarmuskan viimeinen aamu
Auruura oli tasapainossa itsensä ja Luojansa kanssa. Hän oli sopinut
kaiken elinaikanaan. Kun Auruuran viimeinen aamu koitti ja valtimon
tukkeuma päätti hiljalleen elämää, hänen nuorin poikansa Paavo ehdotti
lääkärin kutsumista paikalle, hän täysin tietoisena valinnastaan ilmoitti:
"Kyllä Lääkäri tuloo." Hän tiesi pääsevänsä vapahtavan lääkärin luokse
hyvin pian, ja näin tapahtui. Hänen lähtönsä oli rauhallisen kaunis -
parasta mitä ihmislapselle voi tapahtua. Hieman ennen kuoleman rajan yli
siirtymistään hän otti sormuksen sormestaan sanoen "Antakaa tämä Elmalle
ja hakekaa sitte tuolta vintiltä se pienikukkaanen verha mun ylleni."
Auruura oli valmistautunut Luojansa tahtoon. Hän oli valmis kuolemaan,
eikä pelännyt luonnolliseksi kokemaansa tapahtumaa. Paarmuska oli
kutsumustehtävänsä täyttänyt.
Leander Arvola
Johan Leander Arvola oli lähtöisin Nummijärven Kuoppamäeltä/Rantamäki
harmaasta nelisnurkkaisesta tuvasta. perheessä oli suuri lapsilauma ja
ankara
köyhyys koetteli heitä. Isä Hermanni oli Franttin poikia.
Arvola lahjoitti Nummijärven kansakoululle kirjaston.
Opettaja Vanamon toimesta tämä kirjasto pidettiin aina erillään koulun
muusta kirjastosta. Vanamo piti suuressa arvossa Arvolan lahjoittamaa
kirjastoa.
Lahjoittaja mainitsi antaessaan kirjaston koululle, että edes sen verran
kohottaa erittäin alhaalla olevaa kansankulttuuria ja hankkii koululle
kirjaston. Hän antoi rahaa koulutalon rakentamiseen ja kirkon
kattokruunujen hankintaan. Johan Leander muisteli: "Kukko pojan kans minä
Nummijärveltä lähdin. Kukko pojalla oli Maija niminen äiti, jota
kutsuttiin Kukkoomaijaksi ja poika kukkoopoijaksi."
Leander oli suuri kotikylänsä ystävä. Hän rakennutti tänne mahtavan
Rauhanummen kivihuvilan ja sen ympärille puutarhan. Muun muassa Nummen
tervahaudan 'krunti' entisöitiin.
Suurena isänmaan ystävänä hän joutui punakaartilaisten vainoamaksi ja
pelastui Helsingistä eräästä kellarista kuin ihmeen kaupalla. Kivihuvilan
hän rakennutti siinäkin tarkoituksessa, että voisi vanhuutensa viettää
rauhassa
siinä ympäristössä, jossa on syntynyt ja kasvanut. Häneen voisi soveltaa
sitä Raamatun kohtaa, jossa sanotaan: "Kulkija ja pakolainen sinun tulee
olla." Erityisesti vanhoilla päivillään hän joutui muuttamaan kovin
usein.
Arvola oli saanut liikemiehen lahjat aivan äidinmaidosta. Hän toimi
Suupohjan ratatyömaalla urakoitsijana ja pitkät ajat kauppiaana
Toijalassa.
Avioliitto jäi lapsettomaksi. Hän myi "paljon" omaisuutensa ns. pahaan
aikaan, jolloin rahanarvo romahti. Niin kuin silloin todettiin, että talon
hinnalla sai muutaman vuoden päästä vain lehmän. Kyläläiset, jotka hänet
tarkemmin tunsivat, tiesivät kertoa, että ei hän punaisista koskaan eroon
päässyt. Hän ei mennyt kotimaan rajojen ulkopuolelle milloinkaan, vaan
totesi: "Raukat vain menköhöt merten taa."
Arvo Kulmala - kansanperinteen taitaja
Arvo tunnettiin erityisesti
tarinankertojana. Hän itse tuumasi lahjoistaan näin: "Moon niin
ikivanhoja kauhajokisia, jotta taito on peritty jo äireen mairos."
Suomen
Kirjallisuuden seura muisti Arvoa vuonna 1969 merkittävästä työstä
perinnetiedon kertojana. Myös Kalevala seura muisti Arvoa, Suomen kansan
hengenperinnön tietäjää ja taitajaa, kunniakirjalla vuonna 1973.
"Kyllä kermaknekan knurrun kaikki tietää."
Kerttu Talvitie - laulujen kerääjä ja taitaja
Kerttu Talvitie syntyi Kauhajoen Nummijärvellä Franttinmäellä Pihlajan
talossa, jossa hän vietti lapsuusvuotensa. Naimisiin mentyään hän muutti
miehensä Tauno Talvitien kera Nummijärven pohjoispäähän Pömpelinmäelle,
jossa perheeseen syntyi tiuhaan tahtiin lapsia. Kertun rakkaana
harrastuksena oli 10-lapsisen perheenäidin työn ohella pyhäkoulutyö. Kylän
lapset muistavat yhä Kertun Pömpelinmäellä pitämät pyhäkoulut ja monet
hauskat leikit niiden jälkeen.
Varsinaisen suurtyönsä Kerttu Talvitie teki kuitenkin katoavien
kansanlaulujen tallentajana. Hän tallensi satoja piirileikkilauluja,
balladeja ja pilkkalauluja. Keräämiään lauluja hän lauloi tallenteille
sekä Tampereen että Helsingin yliopiston kansanperinteen laitoksella. Hän
esiintyi Speleissä, Jyväskylän kesässä, Finlandia talon areenalla ja
vieraili monesti myös Kaustisen kansanmusiikkijuhlissa. Kerttu Talvitielle
myönnettiin valiolaulajan palkinto Etelä-Pohjanmaan kansanperinteen
hyväksi tehdystä työstä.
Kalevi Kytöviita - taiteilija omaksi iloksi
Kalevi Kytöviita edustaa nuoremman sukupolven taiteilijoita. Hän kuuluu
soitinrakentajamestari Antti Viidan sukuun. Myös äidin suvulta Kalevi sai
jo huomenlahjana taiteilijan sielun. Kalevin luontainen lahjakkuus ja
sitkeä itseopiskelu on tuottanutkin hienoa jälkeä. Hänen
taiteilijakodissaan on toinen toistaan upeampia teoksia, tauluja ja
taide-esineitä. Kärrytöyrällä asuva taiteilija tekeekin miltei mitä vain,
mutta opin eikä rahan vuoksi. Itse mestari kertoo, että kauppamiestaitoa
ei ole siunaantunut, kun ei ole jaarittelun kykyä. Töiden innoittajana on
puhdas itsensä toteuttamisen tarve.
Taiteilija Kalevi Kytöviita
ja mestarin kädenjälki
Jaakko Mäkkylä
Jaakko Mäkkylä, tietäjä, filosofi ja kauppias, piti kauppaa Raitamäen
Kiian ja Miinan lutissa Juurakonmäellä. Jaakko teki paljon kuokkutöitä
Lammilla. Ahkerana raamatun tutkijana hänellä aina oli raamattu mukana,
josta tavan takaa luettiin
kohtia. Ruokapöydässä Jaakko ei viihtynyt kuin hetken. "Eikähän pojat
mennä, meillä on tinkin työt." Jaakko ennusti tulevia. Raamatusta Jaakko
löysi paikan, jossa hänen omien sanojensa mukaan "Kiina prakai ja koko
Kiina prakai." Tämä tarkoitti sitä, että Honkongin tapaiset paikat tulevat
Kiinan yhteyteen.
Jaakko asui huonemiehenä Helvi ja Valto Leppisellä. Hän kirjoitti
paljon
ja seurasi "Balkanin tilannetta."
Leppisen Pauli-poika alkoi tulla kouluikään. Helvi-äiti murehti, mistä
saada pojalle rippipuku. Jaakko kuuli Helvin huolen ja sanoi: "Ei Paulin
tartte rippinpukua." Pauli kuoli tapaturmaisesti ennen rippikouluikää.
Mäkkylän Jaakko kulki taloissa tihtarina. Hänellä oli tihtooraudat, joilla
uuden hirsirakennuksen seinät tiivistettiin. Rakoihin "tihirattihin"
lastuvillaa ja näin saatiin parempi lämmönpitävyys kuin sammalista
tehdyllä tiivisteellä.
Mäkkylän kaupasta sai "santasokuria" ja "toppasokuria", jota paloiteltiin
suurella raudalla. Kangassäkistä otettiin raakoja "kaffeeta", jotka
punnittiin. Tulitikkuja, lankarullia ja hiivaakin sai ja joskus vähän
jauhoja. Paljon ei kerralla ollut varaa ostaakaan.
|