Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Talosta ja orpasta
kylän kaksi rouvaa
Hollikyydit
|
Talosta ja torpasta
1850-luvun tienoilla kylässä oli kolme taloa, Frantti (2), Nummi (1) ja Lammi(3),
jolla lienee yhteyksiä sotilasvirkatalona. Franttin talon mailla on niin
ikään sijainnut sotamiehen tupa, joka sijaitsi nykyisen Arto Kivistön
talon kohdalla rannanpuolella. Samassa paikassa oli myös pieni sotamiehen
pelto, josta Sotamiehenmäki on saanut nimensä.
Sotamiehiä pitämällä talot vapautuivat monista kruunun maksuista ja muista
velvollisuuksista. Kruununverona tuli maksaa henkirahaa, käräjärahaa,
valtiopäivärahaa myös
viljakappoja ja erinäisiä ylöskantoja veronmaksuna.
Nummen ja Franttin taloilla oli torppareita. Nummella ensimmäiset olivat
Koihnanluoma ja Syysmäki. Franttin talon torpat olivat pääosin Hyypän
puolella. Varhaisimmat olivat Vännilän ja Rintamaan torpat. Franttin
kahtiajaon jälkeen Pihlajanpuolen torppareita olivat Niemistö ja Hakanen,
myös Ollila on kuulunut Franttin maihin. Yhteisen Nummijärven talon
ajoilta Franttille jäi Salomäki ja yhteinen luhtamaa Säkkijärven takana.
Emanuel Salomoninpoika Frantti/Likinen oli torpparina isällään. Kaarle
Likinen viljeli maata Franttin torpparina. Kaarle oli kovasti aikaansaava
ja Likisen navetassa olikin enemmän lehmiä kuin talon navetassa. Likisen
tyttäret vietiin emänniksi Korhoseen, Yli-Rauskaan ja Kokkoon. Tyttäristä
vain Kustaava jäi Frantti/Likisen emännäksi. Likisen torpparit häädettiin
Franttilta ja he tulivat Sotamiehenmäkeen.
Franttin talot joutuivat konkurssiin1860-luvulla. Perimätiedon mukaan talot hävisivät juomalla. Uudet omistajat tulivat nälkävuonna 1868 Kainastolta ja
Harjankylästä. Etelänpuoleiseen taloon Alekaanteri Sillanpää ja
pohjoisenpuoleiseen Salomon Rostén. Aleksanteri Sillanpään pojalle Sameli
vanhemmalle syntyi 14 lasta. Kerrotaan että talot ostettiin selvällä rahalla
ja rukiilla. Ruusteenin Salomooni on kertonut mitan hän tuli ruiskuorman kanssa
Harjankylästä yöaikaan etteivät rosvot ryöstä hänen rukiitaan. Hävinneen
talon väkeä jäi Nummijärvelle ja heistä tiedetään Matti Hautaranta,
Hermanni Parantala, Niko Järvenpää eli "Krutun äijä", Jaakko
Järvenpää eli "mykkäkauppi" sekä Kaarle Likinen.
Ensimmäiset Franttin talot sijaitsivat Nummijärven lähitöyräällä.
Venäläiset polttivat ne isonvihan aikana. Sen jälkeen talot rakennettiin
ylemmäksi. Molempiin tehtiin lähes umpipihat eli susipihat mm.
turvallisuussyistä ja ajan tavan mukaan. Äijäntupa sijaitsi rakennuksista
hieman erillään. Myöhemmin mm.Pihlajan Iisakki ja Maija asuivat omassa
"Iiskantuvassaan." Huoneessa oli oma takka ja komppelisänky sekä oven
päällä kirvespenkki.
Iiskantuvan ovi ja klinkku
Nummen talo järven itärannalla sijaitsi karulla hiekkakankaalla, jossa ei
maanviljelysmahdollisuutta juuri ollut. Paras peltomaa oli
"pohojaasvainio." Koihnannevalle raivattiin luhtamaita, eikä suuri neva
aluksi soveltunut viljelykseen hallanarkuutensa takia. Ruis ainoana
viljakasvina antoi satoakin.
Nummikin jakautui kahtia. Vaikka taloilla oli Kauhajoen suurimmat
metsämaat, lähes 700 tynnyrinalaa taloa kohti, toimeentulo ei ollut
loistavaa ja omistajat vaihtuivat useasti. Suurien metsäalueiden hakkuut
antoivat elämisen keinoa. Kaiken aikaa myös Koihnannevaa raivattiin.
Koihnan suo oli kuuluisa kylmyydestään. Kerrotaan, että Koihnanluoman
Matti oli kova sadattelemaan ja karjahteli kovalla äänellä. "Uh sootana",
oli Matin tavallinen huuto. Tästä seurasivat lisänimet "karjumatti" ja
"uhmatti." Eräänä erityisen kylmänä talvena Matti karjahteli
kotkanhongilla. Ilma oli niin kylmä, että ääni jäätyi välittömästi.
Myöhemmin lämpimänä keväänä, kun lumi alkoi sulaa, Viitamäen Vante oli
kuullut "kariahtelun ja saratuksen" nevalta.
1800-luvun lopulla Nummeen tuli isännäksi Mäkitalon eli Nummikosken Jaakko
Nummikoskelta. Hänen vaimonsa oli Karviasta. Lapsia olivat Aleksandra,
Walerius, Oskar, Nestor, Wiktor, Sylvester, Robert, Jaakko ja Alina.
Pojista Oskari meni Karviaan, jossa hän harjoitti liiketoimintaa. Vihtori
sekä Sandra ja hänen miehensä Matti Hietakangas olivat takaajina ja
epäonnistuneen liiketoiminnan tuloksena menettivät omaisuutensa.
Seuraavaksi isännäksi Nummeen tuli Nestori Nisula, joka omisti autonkin ja
jonka tiedettiin jopanneen pirtua.
Hänen jälkeensä talon osti opettaja Lauri Kokkonen. Kokkonen ei
maanviljelyksestä paljon tiennyt. Suuri pinta-ala oli se tekijä, jolla
Kokkonen uskoi elämisen hoituvan.
Marjamäen Jussi oli Kokkosella trenkinä. Oltiin Koihnannevalla ajamassa
savea pelloille. Savimonttu jäätyi kovalla pakkasella niin ettei koko
touhusta tahtonut tulla mitään. Jussi ehdotti isännälle: "Kun teillä on
metsässsä hyviä halkoja hakattuna, poltetaan niitä montussa, niin monttu
sulaa ja työ käy paremmin." Savenajureita rovio kyllä lämmitti mutta
monttu ei sulanut. Olipahan trenkien mukava pitää "valakiaa" montussa
viikkotolkulla.
Seurakunta piti kirjaa ehtoollisella käyneistä. Nummen veljeksetlin saivat
kutsun tulla kirkkoon. Oli kesäaika ja pojat valjastivat hevosen reen
eteen ja menivät rekipelillä kirkkoon ehtoolliselle, kun kerran komento
kuului.
Nummen jaon aikana taloja oli 7
Hietakangas - eli Muurahaisnummi
Nummijärvi - Vihtori Nummijärvi
Kulmala - Jaakko Kulmala
Keski-Nummi - Aleksanteri Keski-Nummi
Leppävirta (Siltapää) - Jaakko Nummijärvi
Asunmaa - Tilda Asunmaa
Jokela - Frans Jokela
Jaon jälkeen etelänpuoleisen Nummen omistajiksi tulivat Jaakko Järvinen
ja
Juha Kulmala, Jaakko "herra" Kulmalan isä. Yhden osuuden osti hyyppäläinen
Aleksanteri Haasiomäki, joka otti nimekseen Keski-Nummi. Pohjoisen puolen
isännäksi tuli Lauri Kokkonen. Hän ei halunnut naapuria liian lähelle ja
vaati ostaa Kulmalan tilankin, maksoi mitä maksoi. Kaupat Kulmalan kanssa
tehtiin. Tämän tilan aluelta Kokkonen lahjoitti paikan koulun
rakentamiseen. Tilalla oli paljon huudattamattomia talonkirjoja, jotka
jäivät Kokkosen maksettaviksi. Kylällä kerrotan, että mm. näistä syistä
hän "hätääntyi" ja luopui talosta.
Kokkosen jälkeen Nummeen tuli isäntä Muurahaiskylästä. "Muurahaasjaakoosta"
tuli Muurahaisnummen "äijä." Nummi tunnettiin Muurahaisnummena, kunnes sen
osti harjankyläläinen Alfred Lehtinen. Hänen tyttärensä jälkeen
"pääpaikka" siirtyi Nummijärven Pvy:n ja Mms:n omistukseen. Koihnannevan
alueelle muodostui Armas Lehtisen talo.
Jaakko Kulmala edusti v.1914 jakotoimituksen yhteydessä Nummenniemestä
Nummen numerolle yhteisen alueen, jonka koko oli n. 0,5 ha. Tämä
hiekkaranta merkittiin Nummen numeron yhteiseksi venevalkamaksi ja hienon
hiekan ottopaikaksi. Tällä kauaskantoisella teolla Jaakko ehkä
tietämättään
ohjasi kohtalon kulkua. Rantaa omistavat kaikki ne tilat, jotka on
erotettu ennen vuotta 1956.
Kaarlo ja Martta Keski-Nummi hankkivat jäljelle jääneen osan Kulmalasta.
Myöhemmin osuuden rantapalsta myytiin Kauhajoen kunnalle ja VPK:lle. Kunta
myi edelleen palstan Nummijärven Pvy:lle ja Mms:lle. Ensimmäinen
koulurakennus siirtyi kaupassa seurojen omistukseen.
Talojen tienoille liittyy monia tarinoita.
Nummen pihalla trengit kerran koettivat, "kuka saisi kustua päärarin yli."
Eihän siitä mitään tullut, parhaat saivat lentämään lasin kynnykselle.
Piippumaija huomasi trenkien meiningit, tuli ja nosti verhankulman ylös,
"felaasi" lonkkaansa ja "truiskas menemähän" radin ylitse, kerrotaan että
rantapenkalle asti lensi. Vieläkin voi nähdä, miten lepät ovat sillä
kohtaa tuuheampia.
Taloissa pidettiin "hihkuriseuroja",siitä seuraava tarina.
Nummen seuroissa hihkurit olivat taas sanankuulossa. "Hinttahessakin"
hurmaantui kovasti ja lessutti takapuoltaan takkakiveen. "Pyhiä me oomma
Jumalan lapsia hih hih..." Siinä hurmiossa "Länsiherska" meni ja pussasi
Hessaa "kaupan päälle."
Yrttimaan torppa
Nummijokivarteen jäi Havusen maata pieni saareke. Maalla oli voimakas
lähde, jonka ympäristössä kasvoi monenlaisia kasveja. Siellä asui
naisihminen nimeltään Hessa, joka keräsi lähdemaasta yrttejä ja valmisti
niistä lääkintäaineita. Häntä kutsuttiin Yrttihessaksi ja paikka sai nimen
Yrttimaa. Myöhemmin paikalla asuivat Santeri ja Alina Yrttimaa. Santeri
oli puuastioiden tekijä ja Alina hieroja, joka myös kävi pesemässä ja
laittamassa vainajia arkkuun. Alinasta kerrotan, että hän oli rohkea
nainen, joka ei pelännyt edes keuhkotautia, jota kylässä liikkui
hitaammiin ja nopeammin tappavassa muodossa.
Yrttimaalla, jossa myöhemmin asui Eino Hietalahden perhe, oli mustalaisten
vierailupaikka. Väki kertoi, että tummat olivat odotettuja vieraita. He
mm. opettivat kaikenlaisia lauluja saunanlauteilla istuen.
Yrttimaan Santeri osasi Vanhan testamentin ulkoa, niitä lauseita hän
toisti jopa yöllä valvoessaan. Hermanni Länsimäki kävi hänen luonaan ja he
puhuivat Googista ja Maagogista sekä Googin sodasta, tuhatvuotisesta
valtakunnasta kuin sadusta. Tällä partaniekalla oli tuliaisina
onnenlehtiä, jotka sisälsivät jotakin mieltä kiehtovaa yliluonnollista.
Lapset lähes pelkäsivät näitä vierailuja.
Manttaalitiloja
1700-luvulla perustettiin Lammin ja Koivumäen 1/8 manttaalin uudistilat.
Lammiin asettui vähäksi aikaa Jaakko Pekanpoika ja sen jälkeen entinen
sotilas Kaappo Gröndahl. Näistä uudistiloista kehittyi kruununtiloja,
jotka aikaa myöten itsenäistyivät.
Venäläisaikana kasakkojen tihutyöt ulottuivat Nummijärvellekin. Niin
Nummen kuin Franttinkin rakennukset joutuivat tuhopolttajien saaliiksi.
Vainolaisen pelosta Franttin Fransisku-isäntä kätki rahansa maahan, jonne
ne jäivät, kun väen oli paettava kodistaan. "Fransiskun aarre" odottaa
yhä löytäjäänsä. Kyllikki Frantti löysi muutamia rahoja talon
alapuolisesta pellosta.
Heinäkuussa 1808 Orlov-Denisovin kasakat veivät talollinen Juho Matinpoika
Nummijärveltä voita, leipää, 4 kannua viinaa, lihaa, 3-vuotiaan sian ja
lehmän. Ovet ja ikkunat rikottiin ja talon kaksi riihtä, puori, kaksi
olkilatoa ja talli poltettiin.
Lammi järven eteläpääsä on kolmas alkuperäinen paikka, jonne ihmisiä tuli
asumaan ja johon muodostettiin talo. Perimätiedon mukaan kruunun torpasta
ja sotilaan
asumuksesta muodostettiin talo siten että "Lammin isäntä sai maita niin
paljon kuin jaksoi kiertää päivässä." Kyläläiset tunsivat isännän nimellä
"parkeles-äijä." Metsätalo oli Lammikin. Viljelyksiä raivattiin
ensisijaisesti Kuutholman mäkeen. Suurempia viljelysmaita raivattiin vasta
1930-luvun jälkeen, kun sisarusten kesken tapahtui jakoja.
Kylän kaksi rouvaa
Nummijärvellä on ollut vain kaksi rouvaa kautta aikain: "Tolt-rouva" ja
Järvisen rouva ja "muita ei koskaan tulekaan!" Opettaja Jaakko Järvisen
Hilda-vaimoa kutsuttiin aina rouvaksi. Kyläläiset tiesivät: "Järvisen
rouva ei kuole koskaan."
Toinen rouva oli Maria Stolt, Juurakon tyttäriä, joka oli asunut
perheineen Pietarissa. Marian mies oli kupariseppä. Miehensä kuoltua Maria
muutti Nummijärvelle. Hänellä oli poika Magnus William.
Opettaja Heikki Vanamollakaan ei ollut "rouvaa." Saima Vanamo tunnettiin
Vanamon tätinä, jolla on kauppa Kärrytöyrällä.
Hollikyydit
1734 majataloasetuksesta lähtien talonpoikien oli suoritettava hollikyytiä
eli pidettävä hevosia kestikievarin palveluksessa. Mm. vankikuljetukset
olivat talollisten yhteisenä rasituksena. "Suomesta Pohjanmaalle" tulevat
vangit otettiin vastaan Nummijärven kieverissa, josta Ilmajoen
pitäjänmiehet heidät noutivat. Edellytyksenä oli, että hämeenkyröläiset
tekevät samoin Kanttissa. Kyytirättärillä oli oikeus ja velvollisuus
kuljettaa vangit kruununkyydillä nimismiehentalosta toiseen. Sotilaiden
kuljetukset ja läpimarssit koettelivat eniten Kauhajokea. Raskainta oli
kuitenkin sotilaiden muonitus ja majoitus.
1654 annetun säännön mukaan yhden sotilaan päiväannokseen oli varattava
mm. kannu (2,6 l) olutta tai kaljaa. Asetetut papinmaksut ottivat myös
oman osansa talollisten ja torpparien toimeentulosta.
|