Sisällysluettelo Kylähautausmaa ja rukoushuone |
Kylähautausmaa ja rukoushuone Ajatus kylähautausmaiden ja -kirkkojen perustamisesta Kauhajoen pitäjän eteläisiin osiin ei syntynyt suinkaan hetken mielijohteesta, vaan asiaa oli harkittu kyläkunnissa jo pitkään ennen varsinaisten suunnittelu- ja rakennustöiden aloittamista. Jo vuonna 1923 esittivät Hyypän asukkaat hautausmaan perustamista Kauhajärvelle, koska vainajien kuljetus kirkolle haudattaviksi oli osoittautunut ylen hankalaksi. Hyyppäläiset tarjoutuivat myös hankkimaan ja luovuttamaan tarkoitukseen sopivaksi katsomansa maa-alueen. Samalla ehdotettiin, että hautausmaan yhteyteen voitaisiin myöhemmin rakentaa rukoushuone.Vaikeiden olosuhteiden todellisuus Muistitietona kulkee yhä Nummikosken Marttilan emännän viimeiseltä matkalta saatu kokemus. Hautaus sattui pahimman kevätkelirikon alkuun. Nummikangas oli vielä syvän lumen peitossa, mutta Kauhajoen lakeus oli jo lumeton. Rekipelillä edettiin aina Hämes-Havuseen saakka, jossa rekikuljetuksesta oli luovuttava, ja matkaa jatkettiin kärrypeleillä. Paluumatka oli luonnollisesti yhtä hankala.Rukoushuoneen rakentamisen alkuunpanija Rukoushuoneen rakentamisen alkuunpanija oli opettaja Heikki Vanamo. Hänen toimensa olivat ensiarvoisen tärkeitä. Kyläkunnassa oli kyllä voimakastakin tahtoa rukoushuoneen ja hautausmaan saamiseksi, mutta ei yhtäkään muuta henkilöä, joka niin palavasti oli valmis toimimaan kuin opettaja Heikki Vanamo. Hän oli päättänyt, että vastuksista huolimatta Kauhajoen eteläisen kakkoskulman kylät saavat kirkkonsa.Anomus matkaan Heikki Vanamo asioi hankkeesta valtioneuvoston virkamiesten kanssa ja niinpä anomus kirkon rakentamisesta jätettiinkin suoraan valtioneuvostolle, ohi oman seurakunnan päättävien elinten. Anomus lähti luonnollisesti lausuntokierrokselle, ensin arkkihiippakunnan tuomiokapituliin, joka 30.2.1929 palautti asian Kauhajoen kirkkovaltuustolle lausuntoa varten. Kokouksessaan 4. joulukuuta 1929 kirkkovaltuusto päätti puoltaa anomusta, koska "Hautausmaa ja rukoushuone ovat hyvin tarpeelliset puheenaolevalla Kauhajoen seurakunnan kaukaisella kolkalla".Kirkon pohjapiirros ja kustannusarvio Valtuustolle jätettiin opettaja Heikki Vanamon ja rakennusmestari Nestor Sivun laatima pohjapiirros ja kustannusarvio, joka nousi 260.190 markkaan. Mukana oli myös 64 kyläläisen antama sitoutumiskirja, jonka allekirjoittajat sitoutuivat yhteensä 98 mies ja 11 hevostyöpäivään kirkon rakentamisessa. Pohjapiirros esitti suorakaiteen muotoista kirkkosalia, jossa sakaristo- ja aputilat oli sijoitettu alttariseinän taakse kirkon päätyyn. Lämmityslaitteiksi oli ajateltu kamiinoita. Valtuusto piti kyläläisten tarjoamaa osuutta vähäisenä ja perusti toimi-kunnan kuulemaan Nummijärven, Nummikosken ja Koivumäen kylien mielipidettä ja ottamaan sitoumuksia rukoushuoneen ja hautausmaan rakentamisen avustamiseen. Toimikuntaan nimettiin kirkkoherra Albert Ahtola, maanviljelijät J. A. Ikkelä, Antti Nummijoki ja Eemil Salomäki, kirkonisäntä T. V. Havunen, postinhoitaja Juho Opas sekä opettajat Johannes Leppänen ja Heikki Vanamo, joista Vanamo nimettiin toimikunnan kokoonkutsujaksi. Eipä valtuusto myöskään ollut tyytyväinen esitettyyn piirrokseen vaan päätti: "Piirustukset ja kustannusarvio on teetettävät ammattimiehellä seurakunnan kustannuksella".Kirkon arkkitehtuuri Arkkitehti Björklundin luonnoksissa näkyi 30-luvun alkupuolen hengen mukainen kansallis-romanttinen kirkko, jonka jyrkkä, korkea paanukatto ja muut ulkoiset piirteet palauttivat mieleen 1300-luvun harmaakiviarkkitehtuurin. Sisätilojen jakoa tarkasteltaessa suunnitelma osoittautui yllättävän moderniksi. Liukuovin varustettu kirkon vieressä oleva seurakuntasali ei siihen aikaan vielä kuulunut pienkirkkojen varusteluun yhtä vähän kuin sakariston viereen sijoitettu keittiötilakaan. Nämä järjestelyt mahdollistivat tarjoilun seurakuntatilaisuuksissa sekä antoivat mahdollisuuden pienpiiritoimintaan myös pyhäkoulun ja päiväkerhon muodossa, vaikka tämänkaltaisia toimintoja tuskin osattiin kirkkoa suunniteltaessa edes ajatella. Liukuovet mahdollistivat seurakuntasalin liittämisen kirkkosalin lisätiloiksi tungospyhinä.Kirkkoneuvoston esitys kirkon rakentamisesta Asiaa harkittuaan kirkkoneuvosto päätti esittää valtuustolle, että kirkko rakennetaan vuoden kuluttua, jos valtio luovuttaa pyydetyn maa-alan tarkoitukseen. Kirkkovaltuusto puolestaan, pitkän ja perusteellisen keskustelun jälkeen, päätti yksimielisesti, että seurakunta vastaa kirkon perustamis- ja ylläpitokustannuksista. Merkillepantavin asia tässä päätöksessä on se, että kirkon rakentamisesta tehtiin selvä päätös, kaikissa tähänastisissa käsittelyissä kun oli visusti varottu sitoutumista, oli vain puhuttu hankkeen tutkimisesta ja mahdollisuuksien selvittämisestä.Pula-ajan vaikeudet Viittaus pula-aikaan ei ollut mikään tekosyy, jolla kirkon perustamista olisi haluttu siirtää tuntemattomaan tulevaisuuteen. Elettiinhän taloushistoriamme kaikkein syvintä lamakautta, joka vähensi kaikkien julkisten yhteisöjen verotuloja aivan romahdusmaisesti, mutta jätti kuitenkin näille yhteisöille runsaasti sosiaalisia velvoitteita kannettaviksi. Selvyyden vuoksi on todettava, että nummijärvisten aloite ei osoita puutteellista taloudellisten asioiden tajua. Anomus valtioneuvostolle lähti nelisen kuukautta ennen laman aloittanutta New Yorkin pörssiromahdusta, jota ei voitu edes silloin ennalta aavistaa.Kirkon rakentamispäätös Kirkkoneuvosto käsitteli muuttunutta tilannetta 13. joulukuuta 1931 ja ehdotti, että rakennustöihin ryhdyttäisiin ja että jo kuluvan talven aikana hankittaisiin rakennustarpeet kuivumaan. Samoin voitaisiin tehdä alustavia töitä hautausmaan järjestämiseksi. Hautausmaan perustamiseen tuli myös hankkia perustamislupa. Kirkkovaltuusto käsitteli asian neuvoston esityksen pohjalta 22.12.1931, mutta nyt ei yksimielisyyteen päästy keskustelussa, vaan rakentamispäätöksestä oli äänestettävä. Kirkkoneuvoston esitys tuli hyväksytyksi varsin vakuuttavan enemmistön turvin äänin 17-5.Kirkon rakentamisen puuhamiehiä Rakennustoimikuntaan kuuluivat Heikki Vanamo, Albert Ahtola, Juho Kullas, Leander Kallio ja Antti Nummijoki. Niistä, jotka olivat aktiivisesti mukana kirkon rakentamishankkeessa, voi mainita Antti Nummijoen, Wilhelm Vainion ja kauppias Johan Leander Arvolan. Vaikka Arvola ei enää Nummijärvellä varsinaisesti asunutkaan, hän oli yksi niistä, joille entiseen kotikylään rakennettava Herran huone merkitsi erittäin paljon.Rakennusmiehiä Juho Leppinen hankki kirkon kivet ja teki kivijalan. Poran päällelyöjänä hänellä oli Jaakko Pentinmäki Hyypästä. Kirkon kivijalka kertookin taitajasta, jolla on ollut kiviymmärrystä. Kivet on otettu monesta paikasta. Yksi paikka on Nummijoen varressa Peltolan tien vieressä, toinen paikka Lohkokiven kohdalla tien toisella puolella ja kolmas paikka vanhan maantien haaran kohdasta 100 metriä Lapinkorpeen päin. Nämä viimeiset kivet otti Jeremias Lähdekorpi ja Jeremias Kanto. Kaikki kivistä eivät kuitenkaan kelvanneet erivärisyytensä takia. Myöskään kaikkein ensimmäiset Nummijärven eteläpäästä Kannon mäestä otetut kivet eivät kelvanneet. Ulkorakennuksen kivijalkaan kivet hankki Kanto ja Lähdekorpi, ja kivet otettiin Nummilahden eteläpään tienhaaran läheltä noin 200 metriä Nummikosken suuntaan. Kivet ajoi rakennuspaikalle Anselmi Peltomaa. Kirkon portaat ovat Pellon veljesten valmistamat. Nämä Kokonkylän miehet olivat taitavia kivimiehiä. He toivat kivet itse.Rakennustarvikkeiden hankinta ja rahoitusongelmat Valtion luovuttamat puut ajettiin Pitkästäviidasta tulevan kirkon paikalle, osittain Mannilan sahalle Nummikoskelle rakennustarpeiksi sahattaviksi. Rakennustoimikunnalle annettiin tarpeelliset valtuudet tarvikkeiden vastaanottamiseen ja piirustukset työselityksineen hyväksyttiin valtuuston kokouksessa 21.3.1932. Varsinainen rakennustyö ei kuitenkaan päässyt vauhtiin, koska rahoituskysymykset tuottivat vaikeuksia. Tarvikkeiden hankinta rahoitettiin siten, että seurakuntarahastosta lainattiin rakennustoimikunnan käyttöön tarvittavat varat "siksi, kunnes verovaroja saadaan kerätyksi". Tauko oli tosin myös tarkoituksenmukainen, sillä näin hirret saivat kuivua vuoden verran. Tuskinpa kukaan ammattinsa taitava hirsitalomestari olisi suostunutkaan rakentamaan aivan tuoreesta puusta.Urakkatarjoukset ja sopimukset Maaliskuun 7. päivänä 1933 rakennustoimikunnalla oli valtuustolle esitettävänä hankitut urakkatarjoukset sekä ehdotus, että kirkko rakennettaisiin kuluvana vuonna vesikattoon asti ja seuraavana vuonna valmiiksi. Edelleen rakennustoimikunta ehdotti, että tarkoitukseen käytettäisiin verovarojen asemasta seurakuntarahaston varoja ja että rahasto kertyisi kuluvan vuoden metsänmyyntituloista. Valtuusto totesi ehdotukset asiallisiksi hyväksyen ne muutoksitta ja valtuutti rakennustoimikunnan hyväksymään urakkatarjouksen harkintansa mukaan sekä antoi toimikunnan tehtäväksi anoa maaherran lupaa rahoitussuunnitelman toteuttamiseksi.Rakennustyön tarkastus Itse työtä rakennustoimikunta puheenjohtajansa Heikki Vanamon johdolla seurasi hyvin tarkkaan ja vaativasti. Kaikessa tuli olla mahdollisimman huolellinen ja ennen kaikkea työn jälki oli saatava moitteettomaksi. Erityisesti muistellaan Nummijärven alueella Vanamon veistotyölle asettamaa vaatimusta; hirttä piiluttaessa lastu tuli saada irtoamaan koko hirren leveydeltä yhdellä lyönnillä. Korjausiskuja ei suvaittu. Höyrykoneella tai polttomoottorilla käyvät sahalaitteet olivat jo ennättäneet tehdä tehtävänsä, ja vaativan hirrenveiston taitajat olivat jo miltei kadonneet, mutta löytyipä sentään miehiä, joiden voima ja taito riittivät. Taitajien työstä kertovat vielä tänäkin päivänä kauniisti veistetyt hirsipinnat ja muutamissa kohdin näkyvät salvokset."Erityisen hyvin kelpaavat rakennusmiehet" Erityisen hyvin kelpaavia rakennusmiehiä Vanamon mielestä olivat Arvi Talvitie ja Jaakko Jokiniemi. Kun Heikki seurasi rakennustöiden aikana kaikkea yleinen sanonta kuului: "Kaikki se Heikki havaattoo". Vanamo vaati, että ulkorakennuksen pärekatto piti tehdä niin sanotusti "syriä syriähän", eli jokainen päre oli sovitettava veitsen kanssa erikseen. Hän itse kiipesi katolle katsomaan, että kaikki oli tehty oikein. Kirkon hirsikehikko nousee Ristin asettaminen kirkonharjaan ja harjannostajaiset Kellotapulin "kökkyreitä" Kirkon kellotapuli on ikivanhaa sienitapulityyliä. Tapulissa on Lokomo Oy:n valmistamat 600 kg painavat kellot, joiden reunassa on kirjoitus "Kauhajoen seurakunnan Nummijärven kyläkirkon kirkonkellot". Kirkonkellojen toimitus ei kuitenkaan sujunut ongelmitta. Jalasjärvisen autoilija Yrjö Vähäsalon kuljetettua Lokomo Oy:n lähettämät kirkonkellot asemalta Nummijärvelle todettiin perillä, että kelloissa oli virheellinen teksti "Nurmijärven kirkon kello", joten ne jouduttiin vaihtamaan.Nummijärven hautausmaa Ainakin kauhajärvisten ensisijaisena tavoitteena oli saada kyläänsä oma hautausmaa, ja se lienee ollut myös Nummijärven suunnan ensisijainen päämäärä. Suunnittelutyön kestäessä kirkko oli tullut kuitenkin keskeisimmäksi kohteeksi ja sana hautausmaa eri päätöksissä tuntuu miltei jälkeenpäin tulleelta muistumalta. Vasta 16.4.1933 kirkkovaltuusto valtuutti rakennustoimikunnan anomaan, että Nummijärven kyläkirkon yhteyteen saataisiin perustaa hautausmaa. Luvan saanti ei tuottanut mitään vaikeuksia, koska lääninlääkäri "syynätessään" aiotun hautausmaan paikan, totesi sen sopivan hyvin tarkoitukseen.Myönteinen päätös ja rahoitussuunnitelmat Huhtikuun 16. päivänä 1933 hyväksyttiin valtuustossa myös lopullinen rahoituspäätös. Yksimielisen päätöksen mukaan hanke sai tulla maksamaan enintään 250.000 markkaa, josta seurakuntarahastosta maksettaisiin kuluvana vuonna 135.000 markkaa ja seuraavana vuonna 115.000 markkaa. Rahoitus ei kuitenkaan täysin riittänyt, koska vuoden 1934 päättyessä valtuusto myönsi vielä maksamattomien menojen peittämiseen 20.000 markkaa lisää.Kirkon vastaanottotarkastukset Vastaanottotarkastuksia oli kaksi, toinen rakennustoimikunnan pitämä, 6.11.1934, jolloin tarkastajina toimivat Heikki Vanamo ja Antti Nummijoki. Tällöin tarkastajilla oli esitettävänä vain vähän huomautuksia, ja kun valtuuston valitsemat tarkastajat M. E. Äijö, Armas Havunen ja rakennusmestari Jaakko Pelto toimittivat vastaanottotarkastuksen 1.12.1934, kirkko todettiin kaikin puolin hyvin rakennetuksi. Vain pohjoisen puoleisen seinän kolmen ylimmän hirren huomattiin hammastavan, todennäköisesti siksi, ettei Vanamo ollut päässyt tai uskaltanut mennä niin ylös tarkastamaan. Vaasalaisen Teräs Oy:n asentamissa lämmityslaitteissa todettiin keskeneräisyyksiä, jotka nekin myöhemmin saatettiin lopulliseen kuntoonsa. Ulkolaudoitus ja -maalaus toimitettiin vasta vuonna 1937 rakennuksen laskeuduttua, ja silloin töiden valvojana ja vastaanottajana toimi Heikki Vanamo yksin.Kirkon ja hautausmaan vihkiminen Kirkko ja hautausmaa vihittiin käyttöönsä 16. joulukuuta 1934. vihkimisen toimitti tuomiokapitulin asessori, Lappajärven kirkkoherra F. O. Lampola, jota avustivat dosentti Yrjö J. E. Alanen sekä seurakunnan papit, kirkkoherra Albert A. Ahtola, pastori Lauri Johannes Heinonen ja virallinen apulainen, Kauhajoen evankelisen kansanopiston johtaja Paavo Jurva. Urkurina toimi kanttori Anton Puronto ja avustavana kuorona Kauhajoen kirkkokuoro. Gabriel Juurakko laskettiin ensimmäisenä haudan lepoon Nummijärven kirkkomaahan Ensimmäinen varsinainen jumalanpalvelus oli tapaninpäivänä 1934. Silloinkin oli väkeä runsaasti, päiväkirjan mukaan 500 henkeä. Tässä jumalanpalveluksessa toimi kanttorina ja urkurina opettaja Heikki Vanamo. Varsin pian todettiin, että seurakunnan vakinaisella kanttorilla oli harvoin mahdollisuuksia lähteä Nummijärvelle jumalanpalvelukseen ja kirkollisiin toimituksiin, koska pääkirkolla olevat tehtävät oli myös hoidettava. Niinpä opettaja Vanamo nimettiin Nummijärven kirkon urkuriksi niihin toimituksiin, joihin varsinainen kanttori ei voinut saapua. Tätä tointa hän hoiti vuonna 1953 tapahtuneeseen kuolemaansa saakka. Urkurin tehtävissä jatkoi opettaja Nelma Rimpelä. Hänen muutettuaan pois paikkakunnalta tehtävä siirtyi opettaja Matti Sorvarille vuonna 1954."Kirkonvartijat" Ensimmäisessä varsinaisessa jumalanpalveluksessa toimi kellonsoittajana ja suntiona talollinen Eemil Sivu. Vakinaisen suntion löytäminen osoittautui huomattavan vaikeaksi. Vasta 1936 "kirkonvartijan" tehtävään nimettiin Verner Keski-Nummi, joka hoiti tehtävää aina vuoteen 1949 saakka toimien sen jälkeenkin kirkon taloudenhoitajaa vastaavissa tehtävissä. Suntiona jatkoi Juha Heiskanen vuosina 1950-56, Verner Kulmala 1957-58 ja Onni Nummijärvi vuodesta 1959 aina kuolemaansa saakka 1982, jonka jälkeen näitä tehtäviä ovat hoitaneet Sakari Kulmala, Valma Haapaniemi ja Marja-Terttu Köykkä.Kirkon käyttö ja toiminta Kesäaikana Nummijärvi oli hyvin suosittu retkikohde ja monet järjestöt aloittivat kesäisen virkistyspäivänsä Nummijärvellä jumalanpalvelukseen osallistumalla. Vuonna 1940 kirjoitettiin: "Nummijärven salokirkko on alkanut muodostua paikaksi, jonne nuorisojärjestöt tekevät kesäisin retkiä sanankuuloon ja nauttiakseen seudun kauniista luonnosta".Kirkon muutostyöt Suunnittelijan ja rakentajien työn laatua kuvaa se, että kirkko 50-vuotisen olemassaolonsa aikana on tarvinnut vain vähän korjauksia, joissa ainoassakaan ei ole tarvinnut puuttua itse rakenteisiin. Vuonna 1957 kylään saatiin sähkövalo. Siinä yhteydessä myös kirkko sai sähkön. Entiset kynttiläkruunut saivat sähkökynttilät ja sivuvalaisimiin asennettiin sähkölamput. Sisämaalaus uusittiin vuonna 1962. Tikkurilan väritehtaan maalarimestari T. Kokon värisuunnitelman mukaan. Samassa yhteydessä jouduttiin myös kirkon lämmitys muuttamaan suoraksi sähkölämmitykseksi vanhojen putkien höyryvuotojen takia.Urkuharmonista urkuihin Vuosien mittaan myös vanha urkuharmoni alkoi potea vanhuuden vaivoja. Tilanteesta keskusteltiin kauan sekä Nummijärvellä että seurakunnan musiikkitoimikunnassa. Ongelmalliseksi tilanne koettiin lähinnä sen takia, että harmoninvalmistajat olivat lopettaneet toimintansa ja uuden saanti sen takia oli erittäin hankalaa. Ajateltiin myös sähköurkujen hankkimista, mutta kirkkoherra Perälän ja kanttori Jukkolan neuvosta ajatuksesta luovuttiin, sillä niissä seurakunnissa, joihin sähköurkuja oli hankittu, kokemukset olivat huonoja. Laitteiden kestävyys oli vähäinen ja huollon saaminen hankalaa. 1970-luvun puolivälissä Nummijärven kirkkoon hankittiin Kangasalan urkutehtaan valmistamat 7-äänikertaiset urut. Ensimmäisen konsertin näillä uruilla soitti niiden suunnittelija DU Pentti Pelto. Näin oli luotu mahdollisuudet varsin vaativiinkin musiikkiesityksiin Nummijärvellä.Kirkon korjaus ja -muutostyöt ja hautausmaan laajennus Nummijärven kirkon 1980-luvulla suoritetun korjaus- ja muutostyön suunnittelijana toimi kirkon suunnittelijan, arkkitehti Visannin poika, arkkitehti Markus Visanti. Kirkon maalaus uusittiin ja kuoriosaa avarrettiin. Muutostöissä haluttiin säilyttää kirkon ilme mahdollisimman ennallaan. Alttariosan toimivuutta parannettiin, urkuparven kaide korotettiin nykyisiä turvallisuusmääräyksiä vastaavaksi ja urkuparven valaistus parannettiin. Adressin tuotolla kerättiin varoja sankaripatsasrahastoon Kirkon varusteita on saatu lahjoituksina. Alunperin kirkon kattoon suunniteltiin kattomaalauksia. Näistä kuitenkin luovuttiin. Myöhemmin arkkitehti Visannin poika Markus Visanti lahjoitti kuvajäljennökset isänsä suunnittelemista kattomaalauksista. Kuvat ovat esillä kirkon seinällä. Alttariseinän ikkunoiden koristelasit lahjoitti kirkkoherra Albert Ahtola. Seinälampetit on lahjoittanut Justiina ja Antti Nummijoki ja Heikki Vanamo, jonka lahjoittamassa lampetissa on merkintä: lahjoitus. Kattokruunujen hankintaan ovat osallistuneet kyläläiset yhteiskeräyksellään sekä erikseen Leander Arvola ja Maria ja Wilhelm Vainio omilla lahjoituksillaan. Tinaisen kastemaljan alkuperästä ei ole tietoa. Kristallimaljan on lahjoittanut Kauhajoen osuuspankki, kirkon keskikäytävän maton Nummijärven maatalousnaiset ja alttariliinan Nummikosken ja Nummijärven maatalousnaiset. Edelleen lahjoituksena on saatu 1958 Kaisa Sivulta Maija-Liisa Sorvarin suunnittelema alttariliina, kuusi kappaletta kynttilänjalkoja ja piispan kynttilän jalka, kukkamaljakko puhalletusta lasista, Mauno Lehtiseltä 1997 18 tuolia ja edelleen hopeinen kakkulapio 1998. Nummijärven kirkon 50-vuotis juhlassa 2.12.1984 lahjoittivat Koivumäen, Nummikosken ja Nummijärven maatalousnaiset kirkkoon Uhra Sihberg-Ehrströmin suunnitteleman ja Taimi Lammin kutoman ryijyn. Kyläläisten keräysvaroilla hankittiin kirkon etupuolelle 1994 kohdevalaisimet kaunistamaan kirkkopihaa. |