Edellinen | Seuraava
Sisällysluettelo
Opetuksen varhaisvaiheet
Kiertokoulupiirit
Majaniemen pyhäkoulu
Nummijärven koulun perustaminen
Lahjoitusten turvin alkuun
Koulun urakointi
Nummijärven kansakoulu
Opettajat
Koulun keittäjät
Oppilaiden muistelmia koulun alkuajoilta
Heikki Vanamo opettajana
Saima Vanamo käsityön opettajana
Heikinpäiväkestit ja hiihtoretket
"Kova komento"
Koulun kuusijuhla ja kevättukinto
Koulurakennuksen laajennus
Haapaniemen koulu
Nummilahden koulu
Salakarin koulu
|
Nummijärven koulu
Herra Kulmalan talo, taustalla Muurahaisnummi
Opetuksen varhaisvaiheet
Vaikka kirkko Suomessa oli omaksunut kouluttajan tehtävän, olivat kansa ja
koulu vielä kaukana toisistaan. Uskonpuhdistuksen myötä tapahtui muutos.
Kansanopetuksen käynnistäjä oli Mikael Agricola, joka työssään kohtasi
kuitenkin suuria vaikeuksia.
"Kuinkas vastaat sen Herran tuomios,
ettäs aikas kulutat laiskuos."
Kauhajoen erämaakylässä oli saarnatupa jo 1580-luvulla.
Kappeliseurakunnassa oli noin 400 asukasta. Isonvihan aikana kansan opetus
taantui ja useimmat lapset jäivät opetusta vaille. Taistelua opetuksen
puolesta käytiin erityisesti kirkon piirissä. Rippikoulut, joita oli
aikaan saatu, vaativat paljon työtä. Ripille päässeitä 1825
kirkolliskokouksessa merkittiin 51 henkilöä, joista suurin osa hyviä
lukijoita. Vuonna 1852 päätettiin piispan vaatimuksesta Kauhajoella
kinkerikuntien määräksi 15. Yksi näistä kinkerikunnista oli Nummijärven
kinkerikunta.
Kiertokoulupiirit
Lasten koulu käynnistyi vuonna 1854. Kauhajoella oli kaksi
kiertokoulupiiriä. Matti Kivinen opetti Hyypän, Nummijärven ja Päntäneen
piirissä. Vuonna 1886 tuli uusi opettaja toimeen. Herman Peränen
määrättiin opettamaan mm. Nummijärvellä kahden kuukauden ajan. Opetettavia
aineita olivat sisäluku, ulkoluku, kirjoitus, laskento ja veisu.
Kauhajoella oli voimassa 1900-vuoden piirijako. Nummijärvi ja Nummikoski
kuuluivat Nummipiiriin. Kylien asukkaat anoivat koulua vuonna 1903, mutta
hanke kariutui, kuten kerrottiin, rahoituksen puutteeseen. Nummipiiri
jätti asian sikseen, eikä uutta anomusta enää tehty. Vuonna 1904 kunnan
talousarviossa oli varattu rahat koulun rakentamiseen.
Nummijärvisten kouluharrastukset eivät kuitenkaan kuolleet kokonaan. He
tekivät 1908 kirkonkokoukselle anomuksen yhteisestä kiertokoulusta
Nummikosken kanssa. Tähän suostuttiin ja kiertokoulu toimi kummassakin
kylässä 17,5 viikkoa vuosittain. Opettajaksi tuli Jaakko Järvinen eli
Järvis-pappa, joka toimi kiertokoulunopettajana vuoteen 1918 saakka.
Majaniemen pyhäkoulu
Järvinen oli kotoisin Laihialta ja hänen vaimonsa Hilda Kankaanpäästä.
Hilda piti pyhäkoulua Majaniemessä. Koulua pidettiin eri taloissakin.
Eteläpään Järvelässä oli opettajana Helmi Saarela, Mäenpäässä Fanni
Isomäki ja Majaniemen koulussa Järvinen sekä Franttilla kotiopettajana
Amalia Kättöö. Nummessa opetti Alma Kestilä ja Korpelassa Helmi Saarela.
Lisäksi Jaakko Kulmala piti koulua. Kulmalassa opetusta antoivat Vaava
Sunden ja Heikki Vilen (Vanamo ) sekä Liisi Lehtinen.
Järvisen Hildan koululaisia Majaniemessä
Nummijärven koulun perustaminen
Koulun rakennussuunnitelmia Nummijärvelle tehtiin jo vuosien 1900 ja 1905
välisenä aikana. Vuoteen 1917 mennessä oli Kauhajoella 9 koulupiiriä
saanut koulunsa. Vain Nummipiiri oli ilman koulua. Nummijärven koulun
perustamispäätös tehtiin vuonna 1918. Valtuusto vahvisti vuokrasopimuksen
Jaakko Kulmalan kanssa. Oppilaita Nummijärvellä oli tuolloin 18. Heikki
Vilen, sittemmin Vanamo, toimi koulussa opettajana. Hän asui Majaniemessä,
josta kulki koulunpidossa Kulmalassa.
Pöytäkirja ylemmän kansakoulun perustamiseksi
Pöytäkirja, joka kirjoitettiin Nummijärven kansakoulupiiriläisten kokouksessa Haapaniemessä
10 p:nä marraskuuta 1917.
Saapuvilla olivat: Ville Vainio, Sameli Pihlaja, N. Kalliomäki, Isak
Pihlaja, Juho Lähdetkorpi, Jaakob Nummijärvi, Jaakko Aleksanteri
Keskinummi, Arvid Talvitie, Jaakko Kulmala, Matti Sillanpää, Jaakko
Haapaniemi, Jooseppi Viitala, Nestor Järvenpää, Frans Järvelä, Oskar
Lapinluoma, Isak Mäenpää ja Wiljam Juurakko.
1/§
Päätettiin pyytää Kauhajoen Nummijärven piiriin perustettavaksi ylempi
kansakoulu, joka alottaisi toimintansa syksyllä 1918, vuokrahuoneissa,
miesopettajalla.
2/§
Menoarvioksi ehdotetaan vuotta 1918 varten seuraavaa:
Huoneitten vuokraan Smk 400:-
Pulpettien tekoon 15 kpl á 15:- '' 225:-
Polttopuihin 8 syltä á 25:- '' 200:-
Koulun ja opettajan valaistukseen 80 l. öljyä á 1:70'' 136:-
Opetusvälineisiin koululle 300-Smk- ''1206:-
_________________
Smk 2227:-
3/§
Koulun johtokuntaan ehdotetaan seuraavat henkilöt:
Vilhelm Vainio, Sameli Pihlaja, Frans Järvelä, Jaakko Kulmala, J.
Aleksanteri Keskinummi ja Arvid Talvitie.
4/§
Pöytäkirjan tarkastamaan valittiin Frans Järvelä ja J.A. Keskinummi.
Pöytäkirja tarkastettiin ja oikein kirjotetuksi havaittiin. Paikka ja
aika ennen mainitut.
Lahjoitusten turvin alkuun
Yhdessä Aimo Holman ja tilanomistaja Lauri Kokkosen kanssa Vanamo ajoi
kouluhuoneiston rakentamisasiaa. Lauri ja Helena Kokkonen lahjoittivat
tonttimaan, yhteensä neljä hehtaaria, Nummijärven kylän kansakoululle.
Lahjoitukseen sisältyi Koihnan nevalta kytömaata, joka oli tarkoitettu
käytettäväksi koulun viljelysmaana. Lauri Kokkonen oli ammatiltaan
opettaja. Lahjoittaessaan koululle maan hän toivoi pääsevänsä uuteen
kouluun
opettajaksi. Nummijärven koulu sai toisenkin huomattavan lahjoituksen.
Kauppias Leander Arvola lahjoitti vuonna 1918 rahaa toiminnan
käynnistämiseen. Näiden lahjoitusten turvin koulun rakennustyöt voitiinkin
aloittaa.
Opettaja Lauri Kokkosen perhe
Koulun urakointi
Koulun rakentamisen urakoivat Santeri ja Iivari Saranpää, pääurakoitsijana
Santeri.
Rakennustyön loppuvaiheessa huomattiin, ettei Saranpään laskelma
urakkasumma riittänyt rakennuskuluihin. Santeri Saranpää toivoi saavansa
hankkeeseen Kauhajoen kunnalta lisärahoituksen. Silloisen "kunnanmiehen"
Vilhelm Vainion mukaan lisärahoitusta ei tarvittu, joten Saranpään
kipeästi kaipaamat lisävarat jäivät saamatta ja hän joutui taloudellisiin
vaikeuksiin. Kyläläisten arvion mukaan Saranpää olisi urakkaan lisärahaa
tarvinnut ja ansainnut Huolestuneita Santeri rauhoitteli: "Ei mulla
ainakaa oo hätää... mullon momeraali." Momeraali l. mappikaan ei
kuitenkaan Saranpäätä pelastanut. Koti meni alta, ja perhe joutui
siirtymään Nummijärven pohjoispäähän "pahaisen rämäkän syriähän". Koulu
kuitenkin valmistui vaikeuksista huolimatta.
Nummijärven kansakoulu
Kyläläiset ottivat koulunsa lämpimästi vastaan. Uusiin tiloihin päästiin
muuttamaan vuonna 1922. Tunnelma oli hyvin innostunut. Paavo Kalliomäki
muistaa, miten he Martta Pihlajan kanssa rehasivat pulpetteja Nummesta
uuteen kouluun. Oppilasmäärä oli aluksi niin pieni, että koulu toimi
supistettuna. Koulun yhteydessä oli puutarha, jota Vanamo hoiti ja jonne
"laulamattomat" pojat pääsivät hommiin. Myöhemmin kunta korvasi Vanamolle
12.550 markkaa pellon raivauksesta, pihamaan tasauksesta ja kasvitarhan
perustamisesta.
Sisäkuva koulun luokasta, takana op. Vanamo
Vaate- ja kenkähuolto vaati ajoittain melkoista kekseliäisyyttä.
Nummijärvisten yhteishenki pääsi oikeuksiinsa. Pahimpina
lamavuosina ryhdyttiin auttamaan varattomia perheitä. Vuonna 1929
teetettiin pojille
sarkapukuja ja tytöille sorssipukuja, joihin vuori saatiin kahdesta
vehnäjauhosäkistä. Kengiksi hankittiin pieksuja. Housuja ja puseroita
ompeli
kylällä Maria Vainio. Koululle ostettiin vuosittain teuraslehmä, jonka
nahka vietiin muokattavaksi ja näin saatiin lapsille kenkiä.
Vuonna 1931 pidettiin kyläkokous, jossa päätettiin perustaa työseura ja
toimeenpanna keräys. Työseura sai tehtäväkseen valmistaa saaduista
aineista vaatetavaraa, jota jaettaisiin kylän vähävaraisille lapsille.
Nummijärvi oli ainoa kylä, jossa vähävaraisten auttamiseksi toimi
ompeluseura. Nummijärven avustustoimien lisäksi vuosien 1921-1945 aikana
on Kauhajoella vain yksi merkintä vapaaehtoisesta lahjoituksesta. Vuonna
1937 koulun johtokunta laman jo hellitettyä vahvisti Nummijärven koululle
seuraavan ruokalistan: maanantaina lihakeitto, tiistaina velli,
keskiviikkona hernekeitto, torstaina velli, perjantaina lihakeitto ja
lauantaina puuro.
Koulun oppilaat jaoteltiin varattomiin ja varakkaisiin. Varattomia oli
runsaasti ja niin kohdattiinkin vaikeus, miten määritellä köyhä ja rikas.
Jotenkin kumminkin vähävaraisempia yritettiin auttaa. Sodan aikana lapsia
tarvittiin lehmien paimentamiseen, sillä piikkilanka-aidat oli purettu
maanpuolustustarpeisiin. Poissaoloja ilmenikin runsaasti. Kaikista näistä
arkisista hankaluuksista huolimatta koulu oli todellinen "valon temppeli"
pienille syrjäkylille.
Opettaja Heikki Vanamo alkoi opiskella lisää, koska hänen sanottiin olevan
vain "saunapappi". Jatko-opinnoista mielestään jotakin ymmärtävät
arvioivatkin, "että sitten, kun Vanamo tulee koulusta, hän on oikein
kompetentti opettaja". Oppilaita alkoi olla runsaasti ja tästä syystä
jouduttiin tavallaan palaamaan sinne, mistä oli lähdettykin. Osa
oppilaista siirrettiin Kaarlo ja Martta Keski-Nummen tiloihin eli juuri
siihen taloon, josta oli vuosia sitten lähdetty. Myöhemmin siirryttiin
Lehtisen taloon, jonka Lauri Kokkonen oli myynyt Lehtiselle. Näin
Nummenniemestä oli tullut "valon temppelin" paikka ja kansansivistyksen
koti Nummijärvellä.
Koululaiset 1920
Kirjastolahjoitus
Kauppias Leander Arvola lahjoitti koululle kirjaston, jota kutsuttiin
Arvolan kirjastoksi. Opettaja Heikki Vanamo piti suuressa arvossa tätä
kirjastolahjoitusta ja Arvolan kirjasto pidettiin aina erillisenä koulun
muusta kirjastosta. Niin sitten valittiin erityinen Arvolan kirjaston
hoitajakin. Anni Talvitie sai tämän luottamustehtävän, jota hän hoiti
monia vuosia.
Opettajat
Opettajat Nummijärven koululla vaihtuivat tuhkatiheään. Vain Vanamon
Heikki, joka oli lukkarin poika, pysyi vuosikymmenet. Hänelle lankesi
kansansivistäjän tehtävä, jota hän monipuolisena taitajana teki kylänsä
hyväksi.
Opettajapariskunta Saima ja Heikki Vanamo
Opettajina Nummijärven koululla vuosien saatossa ovat toimineet Lempi
Jääskä, Martta Kohtala, Taimi Koskensalo, Sanni Haapaporras, Mauno
Koivisto, Annikki Vähä-Hyyppä, Olga Rejonen, joka oli kotoisin Hyrsylän
mutkasta, Kyllikki Suistola, Lahja Takalo ja Ruusa Halonen. Martti
Ylikoski tuli opettajaksi vapauduttuaan saksalaisten vankeudesta Lapista.
Lisäksi opettajina ovat toimineet Ihanelma Rimpilä, Erkki Kujanpää, Raimo
Pottala, Tero Uotila ja Mauri Kujanpää, joka oli opettajana 15 vuotta. Hän
osallistui moniin kylän rientoihin ja toimintoihin. 1966 hän siirtyi
Kokemäelle koulutoimen johtajan tehtäviin. Myös opettaja Irja
Isolehto teki arvokasta työtä lasten ja kylän hyväksi.
Koulun keittäjät
Pitkäaikaisena keittäjänä koululla toimi Ellen Sivu. Toinen pitkäaikainen
keittäjä-vahtimestari oli Kyllikki Frantti. Kyllikki tunnettiin
mestarikokkina ja tarkkana ruuanlaittajana, joka loihti maistuvat
"pöperöt" pienelläkin rahalla. Kyllikki hoiti tehtäviään 20 vuotta
eläkkeelle siirtymiseensä saakka.
Keittäjänä toimiessaan Kyllikki kulki alkuaikoina kotoa Nummilahden
puolelta polkupyörällä töissä. Kerrankin sattui, että järven pohjoispäähän
oli kinostanut lunta tien täydeltä, ja niin sitten pitikin tarpoa palan
matkaa pyörä harteilla työmaata kohti.
Koululla oli puulämmitys, ja lämmittäminen oli myös keittäjän
tehtävä, joten työtä piisasi aamukuudesta iltahämärään.
Oppilaiden muistelmia koulun alkuajoilta
Opettaja Heikki oli toiminnan mies. Koululle rakennettiin kelkkamäki
Rintamäenpuoleiselle rajalle ulkokartanon taakse. Opettajan johdolla isot
pojat tekivät aika korkean mäen, jota lasketeltiin pallokentälle päin.
Käsitöissä tehtiin myös kelkat, joissa voi kerralla laskea kaksi henkilöä.
Etummaisena istuva "tyyräs", jotta pysyttiin oikeassa suunnassa. Jos
näytti, että tulee pakkasta, niin mäki vähän kasteltiin ja näin saatiin
liukas pinta. Pallopelit olivat hyvin suosittuja ja tärkeitä. Pelattiin
potkupalloa, miekkapalloa ja pesäpalloa. Pojat tekivät jäällä kulkevan
purjekelkankin. Pihlajan Sameli valmisti rautaosat. Kelkassa oli kaksi
mastoa ja purjeet sekä ohjain. Aika äkkiä se lipui järven päästä toiseen.
Talvella tehtiin villikelkkakin. Opettaja Heikki piti hyvän huolen lasten
viihtyvyydestä välitunneilla.
Vanamo teki seilipaatin jolla seilattiin pitkin Nummijärveä
Heikki Vanamo opettajana
Heikki oli hyvin täsmällinen opettajana ja ihmisenä. Hän saattoi joskus
"tussahdellakin", jos joku asia ei mennyt hänen mielensä mukaan. Hänen
luonnettaan kuvaa myös erinomaisesti tapaus, jolloin hän oli tehnyt
kerran eräälle kyläläiselle palveluksen ja tämä tiedusteli: "Paljonko olen
velkaa?" Heikki vastasi: "Et mitään, mutta jos luulet olevasi, niin anna
se tarvitsevalle tekemällä työtä muiden hyväksi."
Kaunokirjoituksen hän opetti tarkasti ja vaati, että se oli opittava
hyvin, koska se oli kaiken A ja O. Eräästä laskentotunnista on jäänyt
muistiin nimenomaan tähän tarkkuuteen ja oikeudenmukaisuuteen liittyvä
tapaus. Opettaja Heikki kysyi yhden laskutehtävän vastausta. Kangasalustan
Sulo, joka oli ilmiömäisen hyvä laskemaan, ilmoitti tuloksen, jolloin
Vanamo tuumasi Sulolle: "Kyllä sinä nyt olet laskenut väärin ja minä olen
laskenut oikein." Sulo piti tiukasti puoliaan vastaten "Oon kyllä laskenu
oikeen", jonka jälkeen Vanamo poistui hetkeksi luokasta. Takaisin
tullessaan hän totesi: "Kyllä sinä Sulo olit nyt parempi laskija kuin
opettaja."
Pojat Heikki ohjasi tekemään paljon käsitöitä: tuoleja, pieniä pöytiä,
viikatteen varsia, kirvesvarsia, kranan pihtejä, suksia, kelkkoja,
tappikelkkoja, kauhoja purjeveneen pienoismalleja yms. miltei mitä vain.
Kulmalan Eino teki ajelureenkin. Koululle hommattiin käsitöitä varten
"värkkejä". Muutamat toivat kotoakin tarveaineita käsitöihinsä.
Vanamon koulussa tehtiin paljon käsitöitä
Saima Vanamo käsityön opettajana
Saima-rouva oli tyttöjen opettaja. Käsitöitä tehtiin paljon. Kudottiin ja
ommeltiin Käsitöiden teko olikin silloin 1920-luvulla muutenkin
ensiarvoisen tärkeällä sijalla jo olosuhteistakin johtuen. Koululla oli
ompelukone, jolla isommat tytöt saivat ommella essuja, tyynynliinoja,
puseroita, joita kirjailtiin ja merkattiin värillisillä langoilla.
Kangasta tuotiin kotoa. Villalangasta kudottiin villapaitoja, -housuja,
sukkia, rasoja, patalappoja ja muita tarpeellisia villavalmisteita. Kyllä
se Saima-rouvakin hyvin oppilaita neuvoi. Joskus kesken käsityötunnin
saattoi Heikki-opettaja ilmestyä luokkaan sanoen "Lauletaas tytöt
välillä", ja sitten laulettiin yleensä aina isänmaallisia lauluja,
siniristilippumme jne. Ja taas tehtiin käsitöitä iloisella
mielellä.
Vanamon koulussa valmistetut tallukkaat. Huovuttamalla valmistetut
talvikengät. Anna Kytölän tallentamana.
Heikinpäiväkestit ja hiihtoretket
Joka vuosi opettaja piti Heikinpäiväkestit. Sanssin Hilma ja Saima
kokkasivat. Kun oltiin Majaharjussa laskettelemassa, niin pullakestit
saatiin tullessa. Laskiaispäivänkin kestitys oli joka vuosi. Kerran oltiin
Lapinharjussa laskettelemassa ja takaisin tullessa saatiin poiketa
Lammilla, jossa Hulda emäntä kestasi koko porukan. Siitä jäi hyvä muisto,
joka "maistuu suus viä 87-vuotis päivänäkin 1998", kertoilee Kallion
Paavo.
Talviaikana Vanamo vei lapset usein Lapinharjulle hiihtämään ja
laskettelemaan. Hiihtoretkellä keitettiin joskus teetäkin ja syötiin
eväitä. Vanamo oli äärettömän huolehtivainen ja tarkasti kengät ja
vaatteet tarkkaan, ettei kukaan paleltuisi. Kerran sattui sellainenkin
tapaus, että kun Kangasalustan Pentti sairastui koululla, Vanamo vei hänet
itse hyvin peiteltynä tappikelkalla järven yli kotiin.
"Kova komento"
Vanamon Heikki piti oppilailleen kovan komennon. Tottelemattomuudesta
joutui seisomaan luokan nurkkaan tai koulun veräjäpieleen. Muutamat
kyläläiset arvostelivatkin Vanamon toimia: "Ei siä mitää opi, kun
veräjäpieles seisotetahan".
Franttin Kyllikki muisteli joskus hiihtokilpailupäivänä unohtaneensa
sukset kotiin, ja niin vain oli lähdettävä kävellen järven yli kotoa
hakemaan "hiihtimiä". Kotona suksia ei saatu voideltua, joten ne oli
vietävä kovalla kiireellä Kalliolle, jossa Ruura-mummu Kyllikin kertoman
mukaan voiteli sukset takkavalkean loisteessa. Ja hyväksi voitelikin,
koska ensimmäinen palkinto tuli kuin kiitokseksi kaikkien vaikeuksien
jälkeen.
Koulun kuusijuhla ja kevättutkinto
Elma Kalliomäki muistelee:
"Syyslukukauden päätteeksi oli mahtava kuusijuhla. Opettaja Heikin ja
Saima-tädin johtamat oppilaat tekivät juhlan. Luokka tyhjättiin
pulpeteista. Opettaja oli käynyt sopimassa, kenen metsästä saa hakea
kuusen. Isot pojat sen hakivat. Koululla oli kuusenkoristeet ja kynttilät,
joilla kuusi koristeltiin oikein kauniiksi. Oppilaat kokoontuivat kuusen
ympärille piiriin. Ohjelmaa oli paljon ... leikkiä, laulua, runoa.
Esitettiin lausuntaa, yhteislaulua ja kertomuksia. Lopuksi oli näytelmä,
jonka neljäsluokkalaiset esittivät opettajan johdolla. Koululaisten
vanhempia osallistui aina paljon kuusijuhlaan. Luokka oli täynnä väkeä.
Siinä toteutui kodin ja koulun yhteinen juhla. Lämminhenkinen tapahtuma ja
kouluvuoden kohokohta.
Joulupukki saapui suuri tuohikontti täynnä paketteja. Koululaiset tekivät
toisilleen lahjoja. Koululla leivottiin nisuäijä. Jokainen sai koulun
nisuäijän, joka oli kauniisti paperipussissa. Opettaja itse jakoi paketit.
Kukaan ei jäänyt ilman Tämä oli suurta ja arvokasta lapsille. Lopuksi
saatiin syyskauden todistukset.
Kevättutkinto ja koulun päättäjäiset oli myös juhlaa. Esitettiin ohjelmaa.
Käsityöt asetettiin näytteille kauniisti. Vanhemmat sai tulla tähänkin
tilaisuuteen. Kaikki oli juhlallista. Heikki opettaja huolehti niin
paljosta, samoin Saima. Todistukset saatiin opettajan jakamina. Luokalle
jäämisiä oli aina muutamia, ja se oli ikävääkin, mutta sillä koetettiin
kannustaa ja antaa kunnollinen elämän alku lapsille."
Koulurakennuksen laajennus
Vuonna 1927 koulurakennusta laajennettiin Vanamon laatimien piirustusten
mukaisesti. Laajennuksessa koululle saatiin varsinainen keittolatila ja
opettajien asuntoja niin, että koulu nyt voi toimia 2-opettajaisena.
Vuonna 1930 koulun menojen kirjattiin olleen 44.680 markkaa.
Vähävaraisille oppilaille oli varattu vaatetukseen 2.850 markkaa sekä
saattoon ja majoitukseen 700 markkaa.
Muutamissa kylissä oltiin supistettuihin kouluihin niin tyytyväisiä, että
niiden katsottiin riittävän palvelemaan harvaan asuttuja kyliä, joissa oli
pitkät koulumatkat. Tällainen kanta oli esimerkiksi Nummijärvellä.
Oppilasmäärä kumminkin kasvoi jopa 80:een, ja jouduttiin harkitsemaan
lisätilojen rakentamista.
Haapaniemen koulu
Nummijärven länsipuolella oli paljon lapsia. Koulun saaminen järven
länsipuolellekin alkoi vähitellen tuntua tarpeelliselta. Länsipuolen
asukkaista Alli Huuskonen, Paavo Kalliomäki, Viljami Haapaniemi, Viljami
Lammi, Aaro Viita ja Toivo Kivistö alkoivat ajaa kouluasiaa. Nummijärven
koulun opettaja Heikki Vanamo oli kovasti länsipuolen koulun perustamista
vastaan. Perustelunaan hän esitti , että eihän sinne saada koskaan edes
kunnon opettajaakaan.
Nummijärven koulupiiri jaettiin kahtia 26.10.1947. Länsipuolen koulun
rakentamista varten ostettiin tontti Elma ja Paavo Kalliomäeltä 70.000
markkaan hintaan. Uuteen koulun johtokuntaan valittiin Alli Huuskonen,
Paavo Kalliomäki, Toivo Kivistö, Aaro Viita , Viljami Haapaniemi ja
Viljami Lammi.
Perustava kokous
Jaakko ja Amalia Haapaniemen tuvassa pidettiin kouluasioista perustava
kokous, jossa olivat mukana tarkastaja Arvi Pyhälä ja kunnanjohtaja Tauno
Heikkilä sekä länsipuolen asukkaita. Kunta teki päätöksen koulutilojen
vuokraamisesta Haapaniemeltä. Haapaniemen taloa jatkettiin vuonna 1948.
Koulunpito alkoi vuokratuissa tiloissa ja vuosivuokraa kunta maksoi 3.000
markkaa. Ilmari Haapaniemeltä vuokrattiin lisäksi koulun tarvitsemat
käsityöluokan tilat.
Ensimmäinen opettaja Haapaniemellä oli Kaarina Uusimäki. Häntä seurasivat
Liisa Lusa, Pirkko Rautava, Aili Kuha ja Kaarina Alho. Opetusta hoitivat
lisäksi Alma Kestilä, Mirja Keski-Heikkilä ja Annikki Metsä-Turja. Nämä
opettajat olivat pääasiassa silloisen keskikoulun käyneitä vailla
varsinaista opettajan pätevyyttä.
Haapaniemen koululaiset 1953
op. Pirkko Rantava
Kouluolot Haapaniemellä
Haapaniemen keskitupa toimi oppilaiden koululuokkana. Yläluokankin
oppilaat kävivät
koulua koko viikon, alaluokkien oppilaat vain perjantaisin ja lauantaisin
tilanpuutteen vuoksi. Haapaniemen kamareista kaksi oli opettajan
asuntona.
Toisessa keitettiin koululaisille ruokaa, joka oli pääasiassa ruisvelliä,
mannavelliä ja makaronivelliä, mutta perunasoppaakin saatiin joskus.
Eväänä piti olla maitoa ja leipää. Useimmilla olikin evästä, tosin
köyhemmillä ei aina tahtonut riittää evästä lapsille. Vaatteissa oli usein
paikka paikan päällä. "Hyysi" oli rakennettu Haapaniemen tunkion sivuun
ajan tavan mukaan.
Käsitöitä opetti Ilmari Haapaniemi. Ilmarin talo oli parin sadan metrin
päässä koulupaikasta pohjoiseen. Käsitöille mentäessä Ilmarin tupa
tyhjättiin ja höyläpenkit tuotiin sisälle. Käsitöidenpito koettiin
erittäin tärkeäksi. Jokaisen piti osata tehdä käsillään jotakin. Tyttöjen
käsitöitä pidettiin varsinaisessa koulutilassa Haapaniemen
keskituvassa.
Ensimmäisenä keittäjänä toimi Maija Välimaa, Kaarina Uusimäen sisar. Hilja
Viidan toimiessa keittäjänä ruoka valmistettiin Ilmarin tuvalla ja tuotiin
koululle. Maija Juurakko keitti Haapaniemen kulmakamarissa ja Amalia
Haapaniemi valmisti ruuan tuvassa talon puolella. Huoneita lämmitettiin
puilla. Järjestäjien tehtävänä oli kantaa puut sisälle.
Kuusijuhla järjestettiin aina, vaikka tilat eivät juuri kummoisiakaan
mahdollisuuksia suoneet. Näytelmä koettiin tärkeäksi, ja ne jotka siihen
pääsivät tunsivat olevansa hieman muita parempia. Pakkopaketti piti
laittaa, niin että kaikki saisivat varmasti yhden lahjapaketin ja toinen
oli sitten koulun paketti. Joulukortteja kirjoitettiin kavereille.
Useammassa kortissa taisi lukea vähän tähän tapaan: "Matille kusella t.
Raimo." No, mitäpä tuosta yhden vaivaisen U:n unohtamisesta. Ajatus oli
kaunis! Äitienpäiväjuhlakin järjestettiin, mutta sinne pääsivät
koululaisista mukaan vain ne, joilla oli ohjelmaa. Tilaa kun ei
ollut.
Opettajia yleisesti kunnioitettiin. Heillä saattoi kuitenkin olla niin
sanottuja lellilapsia, joita toisten mielestä kohdeltiin paremmin kuin
muita. Muun muassa eräs Erkki oli kuulemma lelli, kun se oli koulun
puheenjohtajan poika. Tottako vaiko tarua? Muita pieniä yksityiskohtia
Haapaniemen kouluaikoja muistellessa tulee mieleen miten Rautavan Pirkko
opettajana ollessaan korosti aina, että vaatteet pitää olla puhtaat,
vaikka ne on paikatut. Yksi koululaisen näkökulmasta suuri asia oli
Nevalan Matin polkupyörä. Hänellä oli koulun ainut polkupyörä.
Nummijärvellä ei 1940-luvun lopulla ollut vielä sähköä. Siitä syystä
kaikki koulutyö pyrittiinkin tekemään päivänvalon aikaan.
Haapaniemen koulu
Nummilahden koulu
Kun koululaisia oli runsaasti, niin heti alusta lähtien suunniteltiin
uuden koulun rakentamista. Vuonna 1953 uuden koulun piirustukset
hyväksyttiin maaseudun keskusrakennustoimiston Vallenius -tyyppisenä.
Koulurakennuksen urakoivat Sulo ja Kauko Koivisto rakennuskustannusten
noustessa 6.236.000 markkaan. Sähkötyöt teki Vakiosähkö Oy 704.915 markan
kustannuksin ja putkityöt Sataputki Oy 1.216.00 markalla. Rakennustöiden
valvojana toimi rakennusmestari Yrjö Göös. Rakennustyöt antoivat töitä ja
toimeentuloa monelle kyläläiselle.
Koulun "värkkiä" sahataan Juurakon sirkkelisalla Kulmamäessä koulun
'plassilla'.
Koulun harjakaisia vietettiin 31.7.1954 ja vihkiäisjuhlaa 27.11.1954.
Juhlassa oppilas Paula Talvitie esitti yksinlaulua ja Elli Frantti lausui
runon.
Ilkka lehdessä julkaistiin Nummilahden kansakoulun vihkiäisjuhlaa
edeltäneenä päivänä 26. marraskuuta 1954 artikkeli, josta otteita:
Nummilahden kansakoulu Kauhajoella viettää
vihkiäisjuhlaa
"Kauhajoen Nummilahden kansakoulu on kauniilla paikalla Nummijärven
eteläpäässä. Matkaa tältä koululta on Nummijärven koululle 6 km, joten
koulun perustaminen pidettiin välttämättömänä. Kyläläiset olivatkin
innolla mukana koulua perustettaessa. Niinpä pidettiin mm.
soranajotalkoita perustuksia tehtäessä. Ja koulu on saanut monin tavoin
tuntea olevansa kylän keskeisenä huomion ja vaalinnan kohteena.
Koulutalossa on kaksi luokkahuonetta, käsityöluokka, kerhohuone sekä
opettajille ja keittäjille asunnot. Kellarikerroksessa on mm. sauna. Ja
puusuoja, jossa on tilaa 100 kuutiometrille puita. Koulutalo on täysin
nykyaikainen ja siinä on keskuslämmitys. Ja huomatkaa: koululla on
Kauhajoen koulujen parhain vesi, sähköpumppu nostaa sen lähteestä. Taulut
on tuotu Saksasta ja ne ovat linoleumia, kerrottiin. Urheilukalusto sen
sijaan puuttuu."
"Vihkiäisjuhlat ovat nyt, huomenna sunnuntaina. Kun koulu jo
vuokrahuoneissa toimiessaan oli monellakin tavalla kyläkuntansa
keskipisteenä, niin sitä suuremmalla syyllä nyt kun se saa toimia omassa
ajanmukaisessa koulutalossaan.. Se on varsinkin kyläkunnan henkisen elämän
keskipisteenä."
Marraskuun 11. päivänä 1954 koulutyöt aloitettiin uudessa Nummilahden
koulussa. Vuoden 1954 syksystä lähtien koulu oli toiminut 2-opettajaisena.
Kaarina Alho hoiti uuden Nummilahden koulun johtajaopettajuutta. Toisena
opettajana toimi Arvo Virtalaine. Molemmat olivat päteviä opettajia.
Opettajina Nummilahden koulussa vuosien varrella ovat toimineet Kaarina
Alho, Arvo Virtalaine, Matti Soukkamäki, Seija Mäkinen, Irja Isolehto,
Pekka Niemi, Leena Kalliomäki, Toini Tikka, Esko Tikka ja Yrjö
Nevanperä.
Paavo Kalliomäki hoiti johtokunnan puheenjohtajan tehtäviä yhteensä
kuusi vuotta Toivo Kivistön ollessa varapuheenjohtaja. Sitten
puheenjohtajaksi vaihtui Toivo Kivistö ja varapuheenjohtajaksi tuli Alli
Huuskonen sekä jäseniksi Aaro Viita (taloudenhoitaja), Viljami Lammi,
Viljami Haapaniemi ja Eino Lapinluoma.
Nummilahden koulu
Oppilaita Nummilahden uudessa koulussa oli yhteensä 44. Heidän tunnelmiaan
koulusta ja koulutyöstä uusissa koulutiloissa kuvaavat ko. aiheesta
kirjoitetut aineet:
Elämää koulussamme
Aina joka aamu, lomia lukuun ottamatta, tulemme kouluun. Saimmekin muuttaa
viime joululoman jälkeen tänne uuteen kouluumme.
Meillä on kaksi oppiluokkaa ja myöskin luokka, jossa sekä voimistellaan
että veistetään. Opettajat ja keittävät asuvat koulurakennuksessa.
Hienouksia on rakennuksessamme vaikka millä mitalla, vaikka mitäpä noista.
Koulun alkaessa aamulla pidetään hartaushetki, jossa ovat nuoremmatkin
oppilaat, alaluokkalaiset mukana.
Koulussa sattuu joskus pieniä kommelluksia. Eivät ne sentään mitään
vaarallisia ole, joten älkää pelästykö. Usein niissä vain joku joutuu
naurunalaiseksi. Eräänkin kerran meillä oli vieras naurunkohteena,
nimittäin eräs pieni koira. Se seurasi meitä luokkaan. Kun opettaja sen
huomasi, niin pelästyimme, että nyt se ajetaan. Opettaja ei malttanut
ajaa sitä hetkeen. Kun hän sitten lopulta aikoi ajaa koiran ulos, ei se
olisi mennyt millään, vaan vasta kun opettaja otti vekaran syliinsä ja vei
käytävään. Ulos asti sitä ei sentään raskittu ajaa. Monta muutakin
kommellusta on koulussa sattunut, mutta jääkööt ne kertomatta.
Meillä on tulossa vihkiäisjuhla, jos juhlista kyse tulee. Koulumme
vihitään tässä kuussa.
Kyllä minä tyytyväinen kouluun olen, vaikka se on yleensä niin, että
koululaiset eivät ole tyytyväisiä vielä kouluiässään. Koulunkäynti on
välttämätöntä, ainakin minusta niin tuntuu. Koulussa oppii paljon, ja
sananlaskukin sanoo, että minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
Paula Talvitie VII lk.
Hauskin tunti
Onkohan täällä koulussa hauskinta tunnilla vai välitunnilla?
Kyllä kai välitunnilla on hauskinta, kun saa potkia palloa. Silloin ovat
kaikki huolet poissa ja silloin on aina hiki, kun pitää juosta niin kovaa
kuin pääsee. Ei siinä kauan mennä, kun on jo tehty maali. Maalivahti antaa
potkun, ja peli on taas käynnissä, ja mennään aina vaikka mihinkä
suuntahan, ja eipä siinä pitkältä mennä, kun taas ollahan tehty maali.
Markku Pihlaja IV lk.
Koulutalomme
Meidän uusi koulutalomme on Nummijärven rannalla. Koulu on suuri rakennus.
Se on ulkoa vaalean vihreä. Siinä on 3 luokkaa, kerhohuone ja pitkä
eteinen ja keittola. Joka paikassa on valoisaa. Lattiat ovat punaista
muovia. Niistä näkee aivan kuvansa. Koulutalossa on myös opettajien ja
keittäjän asunnot. Alakerrassa on kellarit ja sauna ja
keskuslämmityshuone. Olemme iloisia, kun meillä on hyvä ja kaunis koulu.
Irja Haapaniemi III lk.
Nummilahden koulun oppilaita 1980-luvulla
Alaluokan oppilaita, opettaja Heikki Kulmala ja keittäjä Kyllikki Frantti
Salakarin koulu
1990-luvulla Kauhajoella elettiin taas aikaa, jolloin kouluasioita koko
kunnankin tasolla jouduttiin pohtimaan uudelleen. Kouluja lopetettiin ja
yhdisteltiin, ja varsinkin peruskoulujen ala-asteita "rustattiin uuteen
uskoon". Nummilahden ala-astekin joutui uusjakoon. Puntaroitiin, missä on
tulevaisuudessa tämän opinahjon sijaintipaikka. Nummijärvisten päämääränä
oli riittävän oppilasmäärän säilyttäminen koulussa ja koulun pysyminen
omassa kylässä.
Kylässä tehtiin ehdotus ylä-asteen ensimmäisten luokkien perustamiseksi
Nummijärven kouluun.
Ehdotuksessa lähdettiin siitä, että Hyypän ja mahdollisesti
Ikkeläjärvenkin ala-asteen oppilaat tulisivat Nummijärven yksikköön.
Kylällä oltiin aivan vakavissaan, mutta Kauhajoen kunnan edustajien
taholta ei juurikaan vastakaikua saatu. Vastauksena oli lähinnä kohtelias
hymy.
Nummijärven maatalousjärjestöjen kokouksissa keskusteltiin kouluasioista
ja pohdittiin sitä, miten saataisiin koulu säilytetyksi kylässä. Salakarin
seuratalolla oli paljon tilaa ja todettiin, että käyttöä voisi olla
enemmänkin. Ylläpitokustannukset olivat korkeat. Esa Kalliomäki heitti
ajatuksen, että koulu voisi toimia Salakarin yhteydessä. Äkkiseltään
ajatus tuntui etäisen oudolta. Salakarihan oli tanssipaikka, jossa baarin
puolella tarjoiltiin kaljaakin. Sopisivatko koulu ja tanssipaikka yhteen
ja samaan tilaan? Mietteet jäivät kuitenkin eloon. Esan ehdotukseen
palattiin melko pian.
Seurojen johtokuntien jäsenet keskustelivat ehdotuksesta kokouksissaan, ja
päädyttiin siihen, että lähdettäisiin porukalla kunnanjohtaja Virtasen
puheille. Jouko Virtaselle esiteltiin koulun siirto Salakariin siten, että
Kauhajoen kunta vuokraisi koulutilat järjestöiltä. Seurat rakentaisivat
talon koulutyöhön ja -käyttöön soveltuvaksi. Ajatuksena oli
molemminpuolinen hyöty ja kaikkien etu. Kyseltiin: "Olemmeko tässä
turhalla asialla ja kannattaako tällaista asiaa kehitellä enempää?"
Virtasen vastasi: "Kyllä tämä hyödyllinen asia on, ja sitä kannattaa
kehitellä."
Hyypästä oli koululle oltu yhteydessä siinä mielessä, että sieltä tulisi
oppilaita Nummijärvelle. Tällaisen kosiskelun sanottiin aiheuttavan pahaa
verta. Tässä kuitenkin kävi niin, että Hyypästä tuli oppilaita.
Kunnallishallinnossa Suomen keskusta oli avainasemassa. Keskustan
edustajat Hautala ja Kiukkonen kutsuttiin johtokuntien kokoukseen. He
lukivat nummijärvisille "maron luvut". Hyyppäläisiä ei saisi kosiskella.
Se pitäisi lopettaa. Asia piti tehdä koulun johtokunnalle selväksi. Ossi
Jokela ja Pentti Santala aloittivat Pvy:n ja Mms:n johtokuntien jäsenten
nimien keräämisen laatimaansa koulun johtokunnalle jätettävään kirjelmään.
Tässä kirjelmässä koulun johtokunnalle annettiin ohjeet, miten johtokunnan
tulisi päättää koulusijoituksesta ja hyyppäläisten oppilaiden
koulunkäynnistä Nummijärvellä. Johtokunnan tulisi antaa lupaus, ettei
ulkopuolisia kosiskella Nummijärvelle. Tällaisen kirjeen tekemisestä ei
ollut seurojen johtokunnan päätöstä. Ossi ja Pentti toimivat omin päin.
Koulun johtokunta antoi vaaditun kuuliaisuuslupauksen. Johtokunnan
puheenjohtajana oli tuolloin Taisto Tammela. Santalan Penttiä
varoitettiin, että nyt olemme menossa väärille teille. Kaupankäyntiä
jatkettiin lähinnä keskustan ryhmän suuntaan. Tässä vaiheessa monet vielä
uskoivat asioitten etenevän suhteellisen hyvin.
Kauhajoen kunnanvaltuustossa tehtiin päätös koulutilojen vuokraamisesta
Nummijärven Salakarilta. Uusien koulutilojen muutostöistä ja
tilaratkaisusta kuitenkin syntyi vakava riita. Lopulta päädyttiin
rikosilmoituksiinkin, jotka kumminkin vesittyivät. Vuosien kuluttua voi
vain todeta, että Salakarin koulujupakka oli nolo leikki, tyhmä ja
turhakin kahina, jossa "metsää ei nähty puilta". Se aiheutti Nummijärvellä
tilanteen, josta kärsi koko kylä tulehtuneitten ihmissuhteiden muodossa.
Tärkeimmät osapuolet, lapset, taisivat rytäkässä unohtua tyystin, vaikka
nimenomaan heidän tulevaisuutensa oli kysymyksessä. Lapsista olisi voinut
ottaa malliakin, sillä "heidän kaltaistensa on tulevaisuus".
Nummijärven koulu aloitti toimintansa Salakarilla vuonna 1993, ja toimii
edelleen samoissa tiloissa. Yläluokkien opetustehtävää hoiti
Pekka Peltoniemi ja alaluokkia opetti Leena Kalliomäki.
Koulutilat
osoittautuivat käytännössä toisaalta erittäin hyvin toimiviksi, toisaalta
liian ahtaiksi. Tilaratkaisut oli kuitenkin tehty, ja niihin oli
sopeuduttava.
Alkuaikoina koululla järjestettiin melko mittavaa yhteistyö- ja
harrastustoimintaa kylän väestön ja lasten hyvinvoinnin ja viihtyvyyden
lisäämiseksi. Oli kylän yhteisiä juhlatilaisuuksia ja erilaisia
harrastuskerhoja, joissa koululaiset viihtyivät joskus iltamyöhään.
Kalliomäen Leena hakeutui kuitenkin parin Salakarivuoden jälkeen
kirkonkylään opettajaksi. Samaan aikaan muutama oppilas vaihtoi koulua.
Leenan jälkeen alaluokkien tilapäisenä opettajana toimi
Marja Aalto. Vuodesta 1997 lähtien tehtäviä on hoitanut
Jaana Volanto-Salo. Koulukeittolasta ja siivouksesta huolehti Kytölän
Leena, joka piti koululla lisäksi pyhäkoulua.
1990-luvun laman mukanaan tuoman säästöbuumin iskettyä kyntensä kuntien
talouspuoleen opetusolot Nummijärvelläkin kummallisesti "kuivettuivat".
OAJ:n palkka- ja lomakiistat johtivat vähitellen siihen, että opettajien
oli pakko pitää lomapäiviä talvella kouluaikanakin. Seurannaisilmiönä
huomattiin, että kun yksi opettaja toisen ollessa lomalla yritti yksinään
selviytyä kahden opettajan töistä, toinen puoli oppilaista melskasi
Nummijärven ala-asteella osittain valvomatta. Lomajärjestelyt
"juoksuttivat" koululla välillä vapaaehtoisiakin, edes kohtuullisen
opetuksen ja turvallisuuden takaamiseksi. Vapaaehtoistyöstä oli
tosin hyötyäkin. Se auttoi ymmärtämään molempia osapuolia ja paransi näin
koulun ja kodin välistä yhteistyötä. Opetusta yritettiin tukea myös
lukuisilla työllisyysmäärärahoin palkatuilla kouluavustajilla sekä hyvällä
että huonollakin menestyksellä. Jotenkin tilanne alkoi epäilyttävästi
muistuttaa entisen supistetun koulun olosuhteita, jotka tuli kiireesti
korjata.
Salakarin koululaisia välitunnilla
Nummijärven oppilastuki ry
Oppilaiden ja koulun tueksi Nummijärvelle perustettiin 1990-luvulla
Nummijärven oppilastuki ry, jonka tavoitteena on yhdessä opettajien kanssa
pyrkiä aikaansaamaan mahdollisimman suotuisat oppimisolosuhteet ja
-ympäristö oppilaille. Yhdistyksen toimin pyritään tukemaan myös
oppilaiden harrastus- ja virkistysmahdollisuuksia. Yhdistyksen
alkuvaiheessa puheenjohtajana toimi Hanna-Leena Hietakangas, jonka
aktiivisuuden ansiosta yhdistys sai alkunsa. Sittemmin puheenjohtajina
ovat olleet Rauno Kytölä ja Hilkka-Liisa Kivistö. Yhdistyksen
turvin oppilaat ovat joka vuosi päässeet retkelle tutustumaan erilaisiin
kohteisiin. On järjestetty myyjäisiä ja laskettelutapahtumia lasten ja
aikuistenkin iloksi. Varsinaiseen koulu- ja opetustoimintaankin on
tarvittaessa puututtu ja hyviä tuloksiakin saatu.
|